Prognoza strategiczna Gartnera na rok 2020

Prognoza strategiczna Gartnera na rok 2020

Technologia we wszystkich swoich postaciach zmienia sposób, w jaki żyjemy i co to znaczy być człowiekiem. Od sztucznej inteligencji (AI) po kryptowaluty i handel elektroniczny – CIO i menedżerowie IT muszą zadbać o to, aby ich firmy mogły dostosować się do szybko zmieniającego się świata. W Japonii restauracja eksperymentuje z technologią robotyki opartej na sztucznej inteligencji, aby umożliwić pracownikom o ograniczonej sprawności ruchowej zdalne sterowanie zrobotyzowanymi serwerami. Firmy takie jak JPMorgan Chase, Microsoft i Ford organizują wirtualne targi kariery dostosowane do potrzeb neuroróżnorodnych kandydatów. Enterprise Rent-A-Car zintegrowało technologię czytania alfabetu Braille'a ze swoim systemem rezerwacji dla niewidomych pracowników.

O autorze Daryl Plummer jest emerytowanym wiceprezesem ds. badań i pracownikiem firmy Gartner. Wszystkie te przykłady pokazują, jak zastosowanie sztucznej inteligencji zwiększa dostępność pracy, co jest jedną z 10 najważniejszych prognoz strategicznych firmy Gartner na rok 2020 i lata kolejne. Prognozy badają, w jaki sposób technologia zmienia to, co znaczy być człowiekiem, a menedżerowie IT muszą być przygotowani na przystosowanie się do zmieniającego się środowiska. W miarę postępu ery cyfrowej założenia dotyczące stałego charakteru tego, co definiuje człowieka, są coraz częściej kwestionowane. Technologia i jej zastosowania prawdopodobnie będą miały wpływ na wszystkie aspekty ludzkości i warunki życia człowieka.

1. BYOD staje się BYOE

Do 2023 r. prawie jedna trzecia organizacji IT rozszerzy swoje zasady BYOD o „Bring Your Own Improvement” (BYOE), aby uwzględnić wzrost liczby ludzi wśród siły roboczej. Dla informatyków pokusa przejęcia kontroli może wzrosnąć w miarę upowszechniania się technologii wspomagania człowieka, ale prawdziwa szansa biznesowa leży w wykorzystaniu większego zainteresowania BYOE. Obecnie przemysł motoryzacyjny i wydobywczy korzystają z urządzeń do noszenia, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników, natomiast sektory podróży i opieki zdrowotnej korzystają z technologii w celu maksymalizacji produktywności. W miarę ewolucji tych technologii organizacje muszą zacząć myśleć o tym, w jaki sposób fizyczne ulepszenia mogą zostać wykorzystane w życiu osobistym i zawodowym. Bezpieczeństwo terminala musi być zrównoważone korzyściami organizacyjnymi BYOE.

2. AI zwiększa dostępność

Do 2023 r. liczba pracujących osób niepełnosprawnych potroi się, ponieważ sztuczna inteligencja i inne nowe technologie zmniejszą bariery wejścia. W Stanach Zjednoczonych zatrudnionych jest zaledwie 30% osób niepełnosprawnych aktywnych na rynku pracy. Pozostałe 70% stanowi dużą, niewykorzystaną pulę talentów, zwłaszcza że dzisiejsi menedżerowie ds. rekrutacji ostrzegają przed niedoborami talentów i ich potencjalnym wpływem na przyszłość organizacji. Potrzebne zmiany mogą mieć zakres od kulturowych (na przykład wyeliminowanie terminu „stand-up” podczas spotkań) po techniczne (modyfikacja istniejących systemów w celu zwiększenia ich dostępności). Organizacje aktywnie zatrudniające osoby niepełnosprawne mają o 89% wyższy wskaźnik retencji pracowników, o 72% wyższą produktywność i o 29% wyższą rentowność. Ponadto większa różnorodność oznacza dodatkowe perspektywy. Pracownicy niepełnosprawni mogą spojrzeć na rozwój produktu z innej perspektywy, zwiększając potencjał produktu, który może spodobać się szerszej bazie klientów. W 2024 r. Światowa Organizacja Zdrowia formalnie uzna zakupy internetowe za zaburzenie uzależnienia w odpowiedzi na miliony nadużyć w handlu cyfrowym i problemów finansowych. Dzięki większemu dostępowi do danych konsumentów marketerzy mogą dokładnie określić, kto kupi ich produkt i na jakim etapie ścieżki zakupowej. W miarę jak technologia staje się coraz bardziej wyrafinowana, marketing będzie w stanie dokładniej przewidzieć, czego chcą konsumenci, jak ustalać ceny produktów i gdzie je pozycjonować. Ale z tą szansą wiąże się większa odpowiedzialność. Ponieważ konsumenci kupują coraz więcej produktów, których nie potrzebują i na które nie mogą sobie pozwolić, firmy będą musiały się z nich rozliczyć i ostrzec potencjalnych nabywców przed uzależnieniem od zakupów – w podobny sposób, w jaki amerykańskie kasyna muszą promować odpowiedzialną grę. Przedsiębiorstwa i grupy konsumentów mogą również wywierać presję na przedsiębiorstwa, aby wzięły odpowiedzialność za czyny wyzysku lub nieodpowiedzialne.

4. Emocje z animowanych reklam AI

Od teraz w 2024 roku identyfikacja emocji AI będzie miała wpływ na ponad połowę reklam online. Wraz ze wzrostem popularności biometrycznych czujników śledzących i ewolucją sztucznej inteligencji emocjonalnej, firmy będą w stanie wykrywać emocje konsumentów i wykorzystywać tę wiedzę do zwiększania sprzedaży. Oprócz wskaźników behawioralnych i środowiskowych, biometria umożliwia znacznie głębszy poziom hiperpersonalizacji. Marki muszą zachować przejrzystość w zakresie gromadzenia i wykorzystywania danych konsumentów. Do 2023 r. poszczególne działania będą cyfrowo śledzone za pomocą „Internetu zachowań”, aby wpłynąć na uprawnienia do świadczeń i usług dla 40% ludzi na całym świecie. Internet zachowań (IoB) będzie wykorzystywany do łączenia danej osoby z jej działaniami cyfrowymi. Na przykład powiązanie Twojego wizerunku udokumentowanego za pomocą funkcji rozpoznawania twarzy z czynnością taką jak zakup biletu kolejowego można śledzić cyfrowo. IoB będzie również wykorzystywane do zachęcania lub zniechęcania do określonych zachowań. Na przykład programy Allwise State Drivewise i State Farm HiRoad śledzą zachowanie kierowców w zamian za wyższą (wyższa prędkość, niebezpieczna jazda) lub niższą (bezpieczniejszą) polisę ubezpieczeniową. Jednakże etyczne konsekwencje rozszerzenia IoB w celu nagradzania lub karania pewnych zachowań, które zapewniają (lub nie zapewniają dostępu) usługi społeczne, takie jak szkoły lub mieszkania wspomagane, budzą pewne obawy.

6. Pracownicy organizują aplikacje biznesowe

Do 2023 r. 40% profesjonalnych pracowników będzie korzystać ze swoich profesjonalnych aplikacji, doświadczeń i możliwości w taki sam sposób, jak z usług strumieniowego przesyłania muzyki. Każdy pracownik zawsze oferował firmom unikalne rozwiązanie aplikacyjne, niezależnie od zakresu ich obowiązków i potrzeb. W przyszłości jednostki biznesowe lub obliczenia centralne otrzymają funkcje w postaci bloków konstrukcyjnych, umożliwiających tworzenie indywidualnych „list odtwarzania” aplikacji dostosowanych do konkretnych potrzeb i stanowiska pracy pracowników.

7. Rośnie liczba mobilnych kryptowalut

Do 2025 roku połowa wszystkich użytkowników smartfonów nieposiadających konta bankowego będzie korzystać z konta kryptowalutowego dostępnego na urządzeniach mobilnych. W miarę jak rynki i platformy mediów społecznościowych zaczną obsługiwać płatności w kryptowalutach, a większość populacji przejdzie na konta kryptowalutowe z obsługą urządzeń mobilnych, Afryka powinna odnotować wyższą stopę wzrostu. Te same konta kryptowalutowe pobudzą również handel elektroniczny, ponieważ partnerzy handlowi pojawią się na obszarach, które wcześniej nie miały dostępu do rynków kapitałowych.

8. Blockchain uwierzytelnia treść

Od teraz w 2023 r. blockchain będzie uznawał nawet 30% światowych wiadomości i treści wideo za autentyczne, aby walczyć z fałszywymi technologiami. Chociaż fałszywe informacje istnieją od setek lat, boty mediów społecznościowych ułatwiły szybki wzrost celowej dezinformacji. Oprócz tradycyjnego raportowania technologia służy do tworzenia atrakcyjnego dźwięku i obrazu. Jednak organizacje i rządy zwracają się obecnie ku technologii, aby przeciwdziałać fałszywym informacjom, wykorzystując technologię blockchain do uwierzytelniania zdjęć i filmów, ponieważ technologia ta tworzy niezmienny, współdzielony zapis treści, który jest idealnie widoczny dla konsumentów.

9. G7 ustanawia kontrolę nad Amnesty International

Do 2023 r. w co najmniej czterech krajach G7 zostanie utworzone samoregulacyjne stowarzyszenie projektantów nadzoru nad sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Technologia sztucznej inteligencji jest podatna na błędy systematyczne (zarówno ukryte, jak i jawne), braki logiczne i ogólną złożoność algorytmów. Po zastosowaniu skali błędy te mogą wpłynąć na całe grupy populacji, ze znaczącym wpływem w zależności od przyczyny zastosowania sztucznej inteligencji. Chociaż regulacje dotyczące sztucznej inteligencji stanowią wyzwanie, branże będą musiały stworzyć standaryzację w zakresie rozwoju i certyfikacji, a także opracować uniwersalny zestaw standardów zawodowych w zakresie etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji.

10. Podwójny kalendarz cyfrowych innowacji.

Do 2021 r. inicjatywy w zakresie informacji cyfrowej będą trwać dwukrotnie dłużej niż duże tradycyjne organizacje i kosztować dwukrotnie więcej niż oczekiwano. Duże organizacje będą miały trudności z wprowadzaniem innowacji cyfrowych, ponieważ rozpoznają wyzwania związane z modernizacją technologii i koszty usprawnienia współzależności operacyjnych. Z drugiej strony mniejsze i bardziej kompetentne organizacje będą na najlepszej pozycji, aby jako pierwsze wejść na rynek. Daryl Plummer jest emerytowanym wiceprezesem ds. badań i członkiem firmy Gartner Fellow.