Nowa siła na horyzoncie: przyszłość wideo będzie 5G.

Nowa siła na horyzoncie: przyszłość wideo będzie 5G.
Główni operatorzy telekomunikacyjni, tacy jak AT&T i T-Mobile, zgadzają się, że 5G zmieni wszystko. uważają nadejście piątej generacji technologicznej za początek czwartej rewolucji przemysłowej. Według dyrektora generalnego AT&T, Randalla Stephensona, 5G zastąpi stacjonarne łącze szerokopasmowe w ciągu trzech do pięciu lat. Jest to idealne rozwiązanie w odległych obszarach lub w dowolnym miejscu, w którym nie ma kabla ani światłowodu. Jeff Binder, wiceprezes wykonawczy ds. domu i rozrywki w T-Mobile US Inc., powiedział, że rozwój technologii 5G zmieni zasady gry na rynku telefonów komórkowych i cyfrowego wideo.

Czym 5G różni się od 4G

Obecnie używamy głównie technologii 4G, czyli technologii 4. generacji dla Internetu komórkowego. Oto kilka elementów, które odróżniają 5G od 4G:

Źródło obrazu: Shutterstock Źródło obrazu: Shutterstock (zdjęcie: © Shutterstock)

Próby 5G

W oczekiwaniu na pojawienie się 5G na rynku komercyjnym kilku operatorów telekomunikacyjnych współpracowało z dostawcami przy różnych próbach 5G w Stanach Zjednoczonych. Testy te pozwalają operatorom przetestować technologię 5G i zobaczyć, jak działa. Na przykład AT&T oferuje obecnie technologię mobilną 5G wybranym klientom w 19 miastach. Klienci indywidualni, małe firmy i przedsiębiorstwa mogli korzystać z szybkich usług szerokopasmowych za pośrednictwem stacjonarnej sieci bezprzewodowej 5G, jednocześnie przesyłając strumieniowo usługi telewizyjne premium. Inne testy 5G wykazały prędkość pobierania i pobierania około 1 Gb/s podczas przesyłania strumieniowego wideo, pobierania i prowadzenia konferencji. Oczekuje się, że do 2020 roku AT&T będzie mieć ogólnokrajowy zasięg 5G. Gigant telekomunikacyjny Verizon Wireless oferuje szerokopasmowy internet 5G o nazwie 5G Home w niektórych obszarach geograficznych. Klienci mogą oczekiwać nieograniczonej transmisji danych i prędkości od 300 Mb/s do 1 Gb/s, w zależności od lokalizacji. Od maja Sprint będzie świadczyć usługi mobilne 5G w różnych miastach, głównie na lotniskach i/lub obiektach sportowych. Aby przygotować się do wdrożenia 5G w 2019 r., które ma dotrzeć do 1,4 miliona osób, Sprint wdrożył sieć LTE Advanced w 300 miastach, oferując gigabitowe prędkości dla kompatybilnych urządzeń.

Wideo zdominuje ruch 5G

5G powinno zaniepokoić wiele branż. Dzięki wykorzystaniu technologii 5G firmy nie będą już musiały inwestować w łącza i sprzęt komunikacyjny o dużej przepustowości, co umożliwi im dostęp do ich rynku. Cel z większą niezawodnością i jakością niż kiedykolwiek. Firmy medialne i rozrywkowe są niezaprzeczalnie częścią potencjalnych korzyści. Według raportu 5G na temat ekonomii rozrywki, 5G wygeneruje 1.2 biliona euro nowych przychodów w branży rozrywki multimedialnej do 2028 r., podczas gdy raport branżowy będzie nadal rósł. Intel i Ovum przewidują, że zapotrzebowanie użytkowników na wideo powinno gwałtownie wzrosnąć. Średni miesięczny ruch na abonenta 5G wzrośnie z 11.7 GB w 2019 r. do 84.4 GB w 2028 r. Docelowo wideo będzie stanowić 90% całego ruchu 5G. Jednym z powodów tego niesamowitego wzrostu jest to, że 5G powinno rozwiązać jedną z największych frustracji związanych z przechowywaniem wideo na urządzeniach mobilnych. Odpowiedź na żądanie danych zajmuje maksymalnie 1 milisekundę lub, jak to ujął dyrektor ds. marketingu biznesowego AT&T, Mo Katibeh, „tak szybko, jak twój mózg radzi sobie z rzeczywistością”. Klienci mobilni będą mogli również cieszyć się wideo Ultra HD (UHD) na dowolnej platformie, gdziekolwiek się znajdują. W przypadku 5G docelowa prędkość pobierania wynosi 20 Gb/s, a prędkość pobierania 10 Gb/s. Pozwoli to na bliższe wrażenia z włókna. Będzie szybsze pobieranie UHD, udostępnianie na żywo i lepsze przesyłanie strumieniowe. Co więcej, 5G powinno umożliwiać prawdziwie wciągające wrażenia VR ze względu na wyjątkowo niskie opóźnienie (mniej niż 5 milisekund). 5G pozwoli widzom przesyłać strumieniowo bardziej realistyczne i realistyczne treści VR, unikając mdłości, których użytkownicy zwykle doświadczają przy opóźnieniu wynoszącym ponad 20 milisekund. Co więcej, 5G może zaoferować nowy zmysłowy wymiar doznaniom wizualnym. Łącząc elementy dotykowe z 5G, użytkownicy mogą doświadczać nowych wrażeń, takich jak ciepło i nacisk. Zapewnia to nowe wciągające wrażenia w grach wideo, koncertach muzycznych, a nawet filmach w wirtualnej rzeczywistości. Oczekuje się, że gry AR, VR i cloud (szerokopasmowe i z niskimi opóźnieniami) wzrosną nawet o 2400% w ciągu najbliższych 10 lat, umożliwiając producentom treści dotarcie do nowego kanału.

Zdjęcie: LaComparacion (Zdjęcie: © TechRadar)

Czy jesteś gotowy na erę 5G?

Era 5G zbliża się wielkimi krokami i oferuje niesamowite nowe możliwości zarówno twórcom treści wideo, nadawcom, jak i konsumentom. Nie pojawi się jutro (rok 2022 to pierwsza prognoza dotycząca wdrożenia na rynku konsumenckim) i, jak w przypadku każdej nowej technologii, konieczne będą znaczne dostosowania w sektorach infrastruktury, sprzętu i oprogramowania. Ale nie ma już takiej wersji przyszłości, w której moglibyśmy zignorować tego nowego zakłócacza. Technologia przechodzi od hype do faktycznego testowania i wdrażania, co oznacza, że ​​firmy medialne i rozrywkowe muszą przygotować swoją ofertę i modele biznesowe, aby ułatwić i zarabiać na tych nowych funkcjach. Max Kalmykov Wiceprezes ds. mediów i rozrywki w DataArt