C-V2X: połączone samochody i przyszłość transportu

C-V2X: połączone samochody i przyszłość transportu

Cellular Vehicle-to-Everything, czyli C-V2X, nadal rozwija się jako preferowana technologia dla pojazdów do komunikowania się ze sobą i ich otoczeniem. Wraz z akceptacją standardów branżowych, serią udanych testów i wstępną komercjalizacją, C-V2X daje coraz większe nadzieje na zwiększenie bezpieczeństwa, wydajności i mobilności na drodze. Jest to szczególnie ważne dla przyszłego wykorzystania czujników nieliniowych w pojazdach autonomicznych, ponieważ toruje drogę dla następnej generacji transportu.

Czym więc jest C-V2X?

C-V2X to technologia, która pozwala pojazdom komunikować się ze sobą i praktycznie ze wszystkim wokół (V2X). Został zaprojektowany w celu wspierania bezpieczniejszych i bardziej autonomicznych pojazdów przyszłości, przy jednoczesnej poprawie płynności ruchu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdów, pieszych i rowerzystów. C-V2X pomaga pojazdom komunikować się bezprzewodowo pojazd-pojazd (V2V) i być może pewnego dnia pojazd-pieszy (V2P), co może znacznie ulepszyć systemy unikania kolizji. Oprócz komunikowania się z innymi użytkownikami dróg, C-V2X umożliwia pojazdowi komunikowanie się z większym pojazdem do sieci (V2N), aby uzyskać dostęp do ruchu drogowego lub usług wyznaczania tras w czasie rzeczywistym za pośrednictwem usług w chmurze. Samochody nie tylko przekazują swoją lokalizację, prędkość i kierunek. Dzięki zastosowaniu technologii pojazd-infrastruktura (V2I) samochody mogą być koordynowane ze złożonymi manewrami. Ponadto, komunikując się z sygnalizacją świetlną, samochody mogą zaplanować trasę z zielonymi światłami, aby uniknąć opóźnień i przestojów. Pojazdy mogą nawet komunikować się ze sobą, aby stworzyć miejsce dla większej liczby samochodów na drodze, zmniejszając zużycie paliwa, korki i emisje.

Jak 5G może przenieść C-V2X na wyższy poziom?

W połączeniu z możliwościami sieci 5G pojazdy mogą udostępniać bogate dane w czasie rzeczywistym i wspierać w pełni autonomiczną jazdę, co może poprawić bezpieczeństwo na drogach i wydajność ruchu. Zarządzanie pilnymi procesami decyzyjnymi w samochodzie wymaga wymiany danych z małymi opóźnieniami ze źródłami zewnętrznymi, takimi jak otaczające obiekty, a także dostępu do możliwości przetwarzania brzegowego. 5G oferuje taką komunikację wraz z wysoką wydajnością, umożliwiając wbudowanym silnikom obliczeniowym dostęp do zdalnych źródeł i wymianę danych w wydajny i wysoce wydajny sposób. 2-stopniowe systemy C-V360X mogą być wykorzystywane do wykrywania potencjalnych obiektów kolizji, a w połączeniu z nowymi danymi wymieniają systemy ostrzegania między niezwykle niezawodnymi pojazdami i podejmują krytyczne decyzje dotyczące bezpieczeństwa, takie jak to, czy oba pojazdy mogą natychmiast rozpocząć automatyczne hamowanie. Nowoczesna technologia z doskonałą wydajnością radiową, C-V2X jest w stanie zapewnić lepszy zasięg i niezawodność dla bezpośredniej komunikacji o niskim opóźnieniu. W przeciwieństwie do innych technologii komunikacyjnych, C-V2X łączy synergicznie technologie bezpośrednie i sieciowe. C-V2X nie potrzebuje sieci komórkowych, aby zapewnić bezpośrednią komunikację dla lokalnych usług mobilności i bezpieczeństwa. W wielu częściach świata organy regulacyjne wyznaczyły pasma częstotliwości sieci dla inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności widmo 5,9 GHz dla komunikacji drogowej ITS o znaczeniu krytycznym dla bezpieczeństwa między pojazdami, infrastrukturą i ludźmi. Współistnienie w ramach technologii 3GPP umożliwia integrację z przyszłymi postępami technologicznymi. Urządzenia 5G V2X (3GPP R16 i nowsze) oferują dodatkowe funkcje ITS w porównaniu z urządzeniami LTE-V2X (3GPP Rel-14/15) i są również zaprojektowane tak, aby bezproblemowo współistniały, dzięki czemu, podobnie jak smartfon, można zintegrować starsze i nowsze generacje do tego samego pojazdu.

Co dalej z C-V2X?

C-V2X jest prawdopodobnie jedyną technologią V2X z wyraźną ścieżką ewolucji w kierunku 5G i powinna być gotowa do zastosowania w pojazdach użytkowych w ciągu roku. Dojrzałość technologii podbiła wielu producentów samochodów, w tym Forda w Stanach Zjednoczonych i wielu dostawców samochodów w Chinach. Operatorzy autostrad w każdym z tych krajów również rozpoczęli rozmieszczanie jednostek drogowych C-V2X, a regiony dostosowują swoje wysiłki w zakresie pojazdów połączonych ze specyfikacją ETSI TC ITS TS 103097, aby zapewnić bezpieczeństwo i ochronę. optymalna wydajność. Wizja wyłaniająca się z przemysłu motoryzacyjnego to nie tylko dotarcie z punktu A do punktu B, drogi 5G mogą przybrać inny kształt wraz z nadejściem automatyzacji, ponieważ oczekuje się, że 5G zasadniczo zmieni sposób, w jaki myślimy o ludziach. sieci transportowe. Dane mogłyby być przesyłane między punktami wzdłuż inteligentnych tras, z dużą szybkością iw dużych ilościach. Łączność sieciowa i niezawodny zasięg mają kluczowe znaczenie dla przyszłego rozwoju pojazdów autonomicznych. Ulepszone przechwytywanie danych i łączność mogą pomóc w pokonaniu jednej z największych barier na drodze do przyjęcia pojazdów autonomicznych: zaufania publicznego. Technologia C-V2X może zwiększyć zaufanie opinii publicznej, że zdalnie sterowane pojazdy są zaprojektowane tak, aby były bezpieczne. Jesteśmy podekscytowani przyjęciem C-V2X na całym świecie, torując drogę dla transportu nowej generacji i dążąc do uczynienia naszych dróg bezpieczniejszymi i inteligentniejszymi.