Xbox Series X będzie konsolą do gier HDR.

Xbox Series X będzie konsolą do gier HDR.
Jeśli jesteś fanem gier HDR (a dlaczego miałbyś nim nie być?), Xbox Series X to konsola z wyboru dla tych, którzy kochają piękno wysokiego zakresu dynamicznego. Mała wieża mocy Microsoftu już zachwyciła graczy imponującymi specyfikacjami technicznymi, ale firma upewnia się, że po podłączeniu Xbox Series X do wyświetlacza obsługującego HDR uzyskasz wizualne (i nostalgiczne) traktowanie. W przeciwieństwie do PlayStation 4, Xbox One X obsługuje już HDR10 i Dolby Vision, których wyraźnie nie ma na platformie Sony. Dolby Vision to preferowany standard HDR firmy Netflix, który został również przyjęty przez rosnącą bibliotekę Blu-Ray 4K UHD. Dlatego uzasadnione jest założenie, że Xbox Series X zachowa te funkcje. Ponadto Sony podwaja swoją priorytetową technologię na PS5, taką jak dźwięk Tempest 3D zamiast Dolby Atmos. W międzyczasie Microsoft stworzył własną technologię dźwięku przestrzennego dla Xbox One, Windows Sonic, ale pozwala także użytkownikom wybrać Dolby Atmos, jeśli wolą. Chociaż możemy śmiało przewidzieć, że Sony nie wprowadzi w najbliższym czasie nowej technologii wyświetlania (trzymamy kciuki), to odświeżające jest to, że Microsoft nadal inwestuje w szerzej dostępne standardy, takie jak HDR. Ale co z obszernym katalogiem kompatybilnych wstecz gadżetów Xbox? Nikt nie mógł sobie wyobrazić, że Microsoft znajdzie sposób na wsteczne dodanie HDR do starszych gier. Ale właśnie to udało się zrobić, więc teraz Twoje klasyki też będą HDR.

Czym jest dla mnie HDR?

(Źródło zdjęcia: Samsung) HDR, czyli High Dynamic Range, to stosunkowo nowy standard telewizyjny, który pozwala uzyskać dokładne kolory, radykalnie poprawiony kontrast i żywsze obrazy niż było to możliwe wcześniej w telewizorach o standardowym zakresie dynamicznym (RDS). Oznacza to, że patrząc na ośnieżony szczyt górski zobaczysz jaśniejszą biel, głębszą czerń podczas ciemniejszych scen i ogólnie szersze spektrum kolorów. Kolory nie będą wyglądały na nadpisane lub przesycone, co oznacza, że ​​często będziesz w stanie zobaczyć bardziej szczegółowe szczegóły, które wcześniej były ukryte. HDR jest dobrodziejstwem w szczególności dla gier wideo, ponieważ często używają przesadnych palet kolorów i mają wybuchowe ustawienia, które w pełni wykorzystują możliwości HDR. W porównaniu zawartość SDR może wydawać się dość cicha i płaska, bez wyrazistości i wyrazistości, które może zapewnić tylko HDR. Wyobraź sobie zatem, że Xbox Series X mógłby wprowadzić świeżą warstwę farby HDR do wszystkich gier, w które grałeś lata temu. Ale jak dokładnie miałoby to działać?

Stary pies, nowe rzeczy HDR

Kiedy firma Digital Foundry odwiedziła siedzibę firmy Microsoft w Redmond w stanie Waszyngton, zespołowi pokazano ulepszoną wersję gry Halo 5: Guardians na konsolę Xbox One X, działającą w bardzo przekonującej implementacji HDR. Chociaż deweloper 343 Industries nigdy nie dostarczył gry z obsługą HDR, Microsoft znalazł genialny sposób na dodanie HDR do gry, opierając się na wiodącej w branży implementacji HDR używanej w Gears 5. Claude Marais, starszy inżynier oprogramowania w Microsoft ATG ujawnił, że za pomocą algorytmu uczenia maszynowego zespół był w stanie wygenerować obraz Full HDR z treści SDR w dowolnym tytule kompatybilnym wstecz. A kiedy Microsoft mówi, że każdy wstecznie kompatybilny tytuł może otrzymać przetwarzanie HDR, ma na myśli dowolny tytuł. Zespół Digital Foundry był zaskoczony, widząc Fusion Frenzy, oryginalną grę Xbox wydaną prawie 20 lat temu, działającą z prawdziwym HDR. Nowa technologia mapowania HDR firmy Microsoft zostanie wdrożona w całej bibliotece Xbox na Xbox Series X i będzie miała zastosowanie do setek obsługiwanych gier, które nie mają jeszcze własnych niestandardowych trybów HDR. Niektóre ekrany telewizorów mają HDR lub wbudowane opcje HDR, które tak naprawdę nie są odpowiednie dla HDR. Ale technologia Microsoftu tworzy dokładne mapy cieplne (instrukcje dotyczące ustawień jasności), z których może działać technologia Auto HDR, zapewniając, że obraz wygląda dokładnie tak, jak powinien.

Mapa cieplna przedstawiająca dane dotyczące luminancji w grze Halo 5, stworzona przy użyciu technologii Auto HDR. (Źródło zdjęcia: Digital Foundry)

metamorfoza retro

Oglądanie klasycznych tytułów Xbox korzystających z przetwarzania HDR na Xbox Series X jest zatem atrakcyjną perspektywą, ale Microsoft ma również inne ekscytujące pomysły, w których można wykorzystać jego algorytm uczenia maszynowego, szczególnie w odniesieniu do ułatwień dostępu. "Jeśli masz ludzi, którzy nie potrafią dobrze czytać ani widzieć, prawdopodobnie chcesz poprawić kontrast, gdy na ekranie jest dużo tekstu. Możemy to łatwo zrobić" - powiedziała Marias Digital Foundry. "Rozmawialiśmy z kimś, kto jest kolorowy niewidomych dziś rano i to jest świetny przykład. Po prostu włączamy tablicę LUT i możemy zmienić kolory, aby łatwiej było znaleźć tam reklamę. ”Nie ma wątpliwości, że Xbox Series X to technicznie zaawansowana technologia, ale Microsoft stworzył upewnij się, że nowa konsola w pełni wykorzystuje dostępne dziś innowacje, aby pomóc tchnąć nowe życie w cenne gry z przeszłości.