Trwałe, stylowe i elastyczne: drewniane rowery elektryczne mają wiele sensu

Trwałe, stylowe i elastyczne: drewniane rowery elektryczne mają wiele sensu

Rowery elektryczne są zazwyczaj wykonane z aluminium lub (jeśli chcesz zapłacić więcej) z włókna węglowego, lekkich materiałów, które są odporne na korozję, lekkie i łatwe w obsłudze. To jednak nie jedyne możliwości, a drewno jest zaskakująco praktyczną alternatywą.

COCO-MAT.bike to grecka firma założona w Atenach, której celem jest udowodnienie, że lit i drewno to zwycięska kombinacja. To nie tylko dowód koncepcji: COCO-MAT produkuje obecnie sześć motocykli (Odysseus, Penelope, Telemachus, Mentor, Telegonus i Argos), z różnymi opcjami układu napędowego i dwoma modelami elektrycznymi.

Rowery są z pewnością niesamowite: cała rama jest z jasnego drewna, od kierownicy po błotniki, i wkrótce mogą toczyć się po ulicy w pobliżu. TechRadar usiadł z nim, aby dowiedzieć się, dlaczego jego codzienny motocykl powinien być wykonany z drewna.

rozgałęzianie się

Jeśli myślisz, że „COCO-MAT” brzmi jak niezwykła nazwa dla producenta rowerów, masz rację. Firma założona przez braci Paula i Mike'a Evmorfidis w 1989 roku koncentruje się przede wszystkim na trwałych meblach, pościelach i materacach.

„Paul jest trochę szalony” — mówi Dimitri Philippou, dyrektor generalny firmy ARTC GLOBAL, która sprowadza rowery do Wielkiej Brytanii. „To ten, który jest duży w środowisku; w rzeczywistości jest teraz w Amazonii w rzece.

„Kilka lat temu jeździł w Alpach, zepsuł mu się rower i zdecydował: „Zrobię rower z drewna”. Stąd to się wzięło”.

Drewniany rower elektryczny COCO-MAT

(Źródło zdjęcia: COCO-MAT)

Pierwsze drewniane rowery powstały około sześć lat temu. Początkowo były wykorzystywane jako narzędzie marketingowe, ale okazały się zaskakująco praktyczne, a zainteresowanie było tak duże, że bracia postanowili zamienić je w prawdziwy biznes. Wkrótce potem zaczęli sprzedawać drewniane rowery, a trzy lata temu również rowery elektryczne.

Ramy rowerowe wykonane są z amerykańskiego jesionu pochodzącego z lasów wykorzystywanych do uprawy drzew na tarcicę. „Jest bardzo ekologiczny i zrównoważony”, mówi Philippou. „Z każdego drzewa możemy zrobić 50 rowerów, a naszym zobowiązaniem jest sadzenie jednego drzewa na każdy sprzedawany przez nas rower dla dorosłych, więc jest to korzyść netto”.

Ramy są cięte maszynowo, a następnie szlifowane i montowane ręcznie, w procesie produkcyjnym, który uwalnia znacznie mniej węgla niż tradycyjna konstrukcja roweru.

piasek, wiatr i ogień

Philippou mówi, że jazda modelami dwubiegowymi i siedmiobiegowymi przypomina zwykły rower. Nie są przeznaczone do jazdy terenowej, ale poradzą sobie ze żwirem, a sprężystość drewna zapewnia naturalną amortyzację.

Mimo to pogoda w Atenach bardzo różni się od tej w Europie Północnej – jak drewniany rower może wytrzymać notorycznie wilgotny klimat Wielkiej Brytanii? „Drewniane rowery są impregnowane w celu odparcia wody” — wyjaśnia.

„W rzeczywistości ramy, które pierwotnie miały trzyletnią gwarancję, teraz będą miały dożywotnią gwarancję. Z biegiem czasu widzieliśmy, jak trwałe są te rowery i teraz jesteśmy pewni. Komponenty niedrewniane, w tym sprzęt, są objęte roczną gwarancją, a bateria jest objęta dwuletnią gwarancją.

Firma zapewnia rowerzystów, że drewniane rowery elektryczne nie wymagają więcej konserwacji niż konwencjonalne rowery (więcej informacji znajduje się w naszym kompletnym przewodniku dotyczącym konserwacji rowerów elektrycznych).

„Jego minimalistyczna konstrukcja i obsługa prawie nie pozostawiają miejsca na awarie” — mówi Philippou. „Hamulce bębnowe i automatyczna skrzynia biegów zapewniają niemal bezobsługową pracę przez całe życie. Jeśli coś zawiedzie przez lata, nasi brytyjscy eksperci od naprawy rowerów wykonają to zadanie.

Hamulce bębnowe i automatyczne skrzynie biegów zapewniają bezobsługową pracę przez prawie cały okres eksploatacji

Dimitri Philippou

Użycie drewna wiąże się jednak z kwestią łatwopalności. TechRadar niedawno rozmawiał z Fire Protection Research Foundation o najlepszych praktykach zapobiegania pożarom e-rowerów, ale czy drewniana rama stanowi dodatkowe ryzyko?

„Oczywiście ramy są ognioodporne, więc nie ma żadnych problemów, a system zarządzania akumulatorami zapewnia ochronę przed zwarciami i wysoką temperaturą” — wyjaśnia Philippou.

Zgodnie z prawem UE silnik uruchamia się tylko wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. Obecna bateria ma zasięg 40-50 km, bardzo podobny do konwencjonalnego roweru elektrycznego średniej klasy, ale firma pracuje obecnie nad nowym modelem, który wytrzyma do 100 km na jednym ładowaniu. Bada również możliwość wykorzystania akumulatorów Tesli w przyszłych motocyklach.

I wtedy

Brytyjska firma początkowo rozpocznie działalność online, a oficjalna premiera nastąpi około 18 marca, aby nawiązać do tygodnia Ride to Work. Później COCO-MAT ma nadzieję otworzyć kilka sklepów w miastach takich jak Oksford, Cambridge i Londyn, w których rowerzyści będą mogli kupować i wypożyczać rowery.

„Możesz wybrać się na przejażdżkę rowerową i będzie to ekscytujące”, mówi Philippou. „Oprócz wszystkich wspaniałych atrakcji Wielkiej Brytanii możesz je zobaczyć na kultowym i ekologicznym rowerze. Emocje to widok rowerów na ulicach.