Czy 5G to przyszłość sieci komórkowych?

Czy 5G to przyszłość sieci komórkowych?

Wyścig 5G z pewnością zdobył nadmierną część czasu antenowego na rynku w ostatnich latach, bez końca kontrowersji. Pomijając szerszy kontekst geopolityczny, w samej branży wyłoniły się dwa obozy, które podsycają debatę. Jeden, który wierzy, że 5G to przyszłość i „następna wielka rzecz”, a drugi, który uważa, że ​​jest to w dużej mierze kosztowny chwyt marketingowy bez rzeczywistej wartości ani rzeczywistego zastosowania. Ostatecznie historia może nas czegoś nauczyć o tym, kto ma rację. Jest rok 1969 i Concorde, najszybszy komercyjny samolot pasażerski wszechczasów, zostaje wprowadzony na świat z prędkością 1354 mil na godzinę. Przy całkowitym koszcie rozwoju wynoszącym 1.3 miliarda euro (czyli około 33 miliardów euro dzisiaj, wliczając inflację), ten cud techniki krąży wokół Mach II i obiecuje przewozić pasażerów. z Paryża do Nowego Jorku w mniej niż 3,5 godziny. Szybko do przodu do dzisiaj, a Concorde został zdegradowany do muzeum. Chociaż niedawno przeszedł na emeryturę, 747 odbył swój dziewiczy lot w tym samym roku co Concorde, ale od pięćdziesięciu lat dominuje na niebie. I to pomimo lotu z prędkością 570 mil na godzinę. Dlaczego oczywiście lepsza i szybsza technologia nie wygrała na dłuższą metę? Mówiąc najprościej, Concorde był zbyt drogi w eksploatacji: przedkładał prędkość nad wydajność, a to czyniło go bardzo drogim. Podwojenie czasu lotu, w realnym wymiarze ekonomicznym, jest jak najbardziej do zaakceptowania, gdy bilet alternatywny jest osiem razy droższy. W Concorde chodziło przede wszystkim o prestiż, ale tak naprawdę nie było zbyt wielu chętnych na rynku, by zapłacić za tę superszybką prędkość.

Co może nam to powiedzieć o 5G?

Podobnie jak Concorde, wdrożenie 5G będzie bardzo drogie. Ulega degradacji przez okna i ściany, przez co okładzina wewnętrzna jest bardzo delikatna. W rezultacie szacuje się, że wprowadzenie 5G w samych miastach Wielkiej Brytanii wymagałoby ponad 300.000 30.000 dodatkowych masztów. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii istnieje obecnie od 40.000 2 do 4 30 masztów, od 5G do 4.5G, które zostały wdrożone w ciągu ostatnich 300 lat. Pozornie obojętny na fakt, że nie jest to tak naprawdę wykonalne komercyjnie, 5G to prestiż, podobnie jak Concorde. Wzrost kosztów eksploatacji tej sieci nie przyniesie wiele korzyści konsumentowi. W rzeczywistości konsumenci nie potrzebują większej prędkości. 4G (LTE Advanced) może osiągnąć prędkość ponad 100 Mb/s z opóźnieniem 50 ms. Standard 10G (LTE) zapewnia prędkość pobierania 120 Mb/s, pobieranie 4 Mb/s i opóźnienie około 2 ms. Połączenie VoIP może działać z opóźnieniem 4 ms, a wideokonferencje działają dobrze przy dobrym połączeniu 5G. Oprócz intensywnych gier online (w które prawdopodobnie i tak nie można grać na urządzeniach mobilnych), nie ma żadnych prawdziwych aplikacji głównego nurtu, które wymagają prędkości większej niż 4-8 Mb / s. Netflix HD wymaga 16 Mb / s, a testy Dane z prawdziwego świata pokazują, że Netflix 4k wykorzystuje od 4 do 4 Mb/s. To wszystko dobrze odpowiada możliwościom 4G. Ale czekaj, mówisz. Dlaczego XNUMXG obecnie nie działa z tym standardem, jeśli takie są możliwości? Składa się na to kilka czynników, z których wszystkie można rozwiązać poprzez strategiczne inwestycje rządu i przemysłu. Wśród nich zagęszczenie i przepustowość wież, ostateczne ukończenie wdrażania XNUMXG i umożliwienie wieżom większej przepustowości (tj. linii stacjonarnych) w celu rozwinięcia ich pełnego potencjału. Większość dzisiejszych problemów z szybkością XNUMXG nie występuje między użytkownikiem a wieżą, ale raczej połączeniem wieży z Internetem.

Jakie są korzyści z 5G?

Często podkreśla się różne przypadki użycia 5G, ale tak naprawdę nie oddają tego słowa. Na przykład pobierz film w kilka sekund. To kwintesencja czerwonego śledzia. Tak długo, jak film jest pobierany tak szybko, jak możesz go obejrzeć, w najlepszej jakości, jakiej potrzebujesz, nie jest zbyt przydatny w prawdziwym świecie. Jeśli już, ten przypadek użycia wydaje się odpowiedni dla scenariusza, w którym musiałbyś eksplodować, aby pobrać film, a następnie upuścić okładkę. Twierdzę, że byłoby znacznie lepiej, gdyby wszędzie był wysokiej jakości zasięg 4G i można było uzyskać potrzebne dane. Kolejną fascynacją jest rozwój inteligentnych i autonomicznych pojazdów. Pomyśl o tym: dla mnie pojazd, który opiera się na karcie SIM, wydaje się bardzo niepewny. Autonomiczne samochody muszą być dokładnie takie, zdolne do jazdy bez połączenia z czymkolwiek, w przeciwnym razie tunel może stać się ciekawą przygodą.

Zimna, twarda prawda

Trudna prawda jest taka, że ​​rynek tak naprawdę potrzebuje zagęszczenia 4G i zwiększonej przepustowości. Ludzie chcą zasięgu wszędzie (czy to 4G, czy Wi-Fi), a przypadki użycia z niskimi opóźnieniami nie istnieją dla rynku masowego (którzy chcą rozmawiać wideo ze swoimi partnerami, korzystać z Facebooka i Instagrama oraz wysyłać kilka e-maili). 5G, podobnie jak Concorde, jest niewątpliwie szczytem inżynierii i cudem postępu technologicznego, ale robienie czegoś tylko dlatego, że jest fajne, nie ma sensu. Dostawcy walczący o pierwsze miejsce w 5G mogą wyprzedzać konkurencję pod względem usług, ale historia pokazuje, że jeśli pobierasz znacznie więcej niż konkurencja, długoterminowe perspektywy biznesowe nie wyglądają dobrze. . Z kolei dostawca, który może wytłumaczyć masowemu rynkowi, że koncentruje się na 4G i prawdziwie powszechnym zasięgu, będzie nie tylko odważny, ale i poprawny.