- Porównanie
- Telewizory
- Ten telewizor OLED ma świetny system dźwiękowy, ale za bardzo boję się z niego korzystać
Wszyscy znamy marzenie o przepełnionym kinie domowym: przytulnym, zaciemnionym, dźwiękoszczelnym raju audiowizualnym z niesamowitym telewizorem 4K i głośnikami odtwarzającymi ścieżki dźwiękowe i efekty filmowe. Jednak czas spędzony z telewizorem dość wysokiej klasy pozwala mi myśleć, że czasami świetne systemy dźwiękowe nie zawsze pasują do przeciętnego domu. W lipcu miałem przyjemność recenzować Panasonic JZ2000, flagowy telewizor OLED firmy na rok 2021. Jedną rzeczą, która wyróżnia telewizory Panasonic, jest ich skalowalne wyjście audio, a wiele wyświetlaczy jest wyposażonych w ten sam panel i panel procesora, ale stopniowo zwiększa się skala dźwięku dla droższych modeli. Podczas gdy Panasonic JZ980 radzi sobie z głośnikami o mocy 40 W, JZ1500 ma moc znamionową 80 W, a flagowy JZ2000 zwiększa ją do 125 W, czyli nieco mniej w porównaniu ze 140 W zeszłorocznego HZ2000. (Chociaż Panasonic nie wysyła swoich telewizorów do Stanów Zjednoczonych ani Australii, ten artykuł powinien być istotny dla każdego, kto rozważa zakup głośników do kina domowego o dużej wytrzymałości.) Telewizorowi trudno było nic zarzucić, ale jego ogromne możliwości audio sprawiły, że zacząłem się zastanawiać, jaka głośność jest odpowiednia dla przeciętnego nabywcy telewizora. W skali głośności od 0 do 100 stwierdziłem, że nie mogę znieść poziomu znacznie powyżej 50 ze strachu, że nagle przestraszę sąsiadów, mieszkając tak, jak mieszkałem w jednym z czterech mieszkań w mieście. . Przewiduję, że 75 groziłoby zrzuceniem z półki niepewnej ramki na zdjęcia, podczas gdy 100 prawdopodobnie miałoby długotrwały szkodliwy wpływ na zdrowie moich uszu. Problem ten nasilał się tylko w moim starym domu, w którym w jednym budynku było kilka razy więcej mieszkań, a co za tym idzie, kilka razy więcej wściekłych sąsiadów. Mieszkanie na obszarach bardziej wiejskich prawdopodobnie zmniejszyłoby ten problem, ale jeśli jesteś otoczony dziką przyrodą w spokojnej okolicy, prawdopodobnie nie jest dobrym pomysłem niepokojenie lokalnych stworzeń, zarówno dzikich, jak i domowych, które hodujesz. Jedyne rozwiązanie, jakie mam, to nie wykorzystywać wszystkich jego umiejętności. Dlaczego więc miałbym zawracać sobie głowę zakupem telewizora zdolnego do wytwarzania tak głośnego dźwięku?
(Zdjęcie: Shutterstock)
Dźwięk ciszy
Jedną z powszechnych krytyki współczesnych telewizorów 4K jest to, że nawet w przypadku modeli z najwyższej półki jakość dźwięku jest często niska w porównaniu z jakością obrazu. Regularnie widzimy wysokiej klasy telewizory OLED, wyświetlacze Mini LED i telewizory LCD 8K o niesamowitym poziomie szczegółowości, kontrastu i kolorów, ale w połączeniu z 30 W głośnikami skierowanymi do tyłu to, co słyszymy, po prostu nie pasuje. z tym, co widzimy. Jest dla nas jasne, że telewizory potrzebują określonego poziomu głośności i złożoności głośników, aby zapewnić pełny zakres szczegółów dźwięku, od niskich do wysokich częstotliwości. Czasami narzekaliśmy na poważne zabłocenie LG C1 i LG G1, chociaż ogromne możliwości obrazowania tych wyświetlaczy sprawiają, że również bardzo trudno ich nie polecić. Nie dotyczy to wszystkich telewizorów, należy zachować ostrożność. Nowsze telewizory Samsung są zwykle wyposażone w wersję technologii OTS (Object Tracking Sound), która w najlepszych wdrożeniach oferuje imponującą pionowość i wystarczająco szeroką scenę dźwiękową. Jednak bardziej fragmentaryczne wersje (OTS Lite lub OTS+ zamiast wyższej wersji OTS+ Pro) mogą ucierpieć, jeśli nie będą uwzględniane w całym systemie. W naszej recenzji Samsunga QN90A napisaliśmy, że „maksymalna moc wyjściowa 60 W zamiast konfiguracji OTS+ Pro 70 W, jaką mają modele Samsung QN800A i Samsing QN900A” zawsze odnotowywała gwałtowny spadek ogólnej jakości, co prowadziło do „anemicznego basu” i braku szczegółowości w wyższych częstotliwościach. Ponieważ mógł on wytrzymać jedynie połowę mocy 125 W JZ2000 i miał tendencję do wygodniejszego unoszenia się w okolicach jednej trzeciej (30–35 w 100-punktowej skali), 60 W wydaje się rozsądną górną granicą, chociaż obliczenia są bardziej skomplikowane.
(Zdjęcie: Shutterstock)
Pełen obraz
Chociaż być może nie będziemy potrzebować pełnej mocy wszystkich przetworników na raz, potrzebujemy trochę zapasu, aby realistycznie odtworzyć dźwięk oparty na lokalizacji i dźwięk trójwymiarowy, śledząc od lewej do prawej, od góry do dołu, dając wrażenie ruchu i Lokalizacja. do obiektów ścieżki dźwiękowej filmu. Możesz potrzebować jednego przetwornika pracującego pełną parą, podczas gdy inne w końcu milczą lub warczą cicho. Przypomina to problem jasności na ekranie telewizora: niektóre części ekranu muszą stać się bardzo jasne, a inne pozostać przyćmione, aby uzyskać między nimi kontrast, a tak się nie dzieje. cały ekran na raz. W przypadku systemu OTS firmy Samsung liczy się nie tylko maksymalna głośność, ale także konstrukcja i lokalizacja tych sterowników; Utrata 10 W może nie jest duża pod względem głośności, ale może być kluczowym elementem ogólnej harmonii i równowagi utraconego systemu audio z wyświetlaczem. Nie będę w najbliższym czasie korzystał z pełnych możliwości głośności JZ2000, a nawet gdybym miał dźwiękoszczelne pomieszczenie, nie byłby to poziom komfortowy dla moich uszu. I najprawdopodobniej poprzestanę na systemie dźwiękowym o mocy 60 W i nie poniosę zbyt wielu strat. Nie można jednak zaprzeczyć, że prawdziwą siłą wyświetlacza takiego jak JZ2000 jest jego elastyczność pozwalająca skupić się na określonych dźwiękach i częstotliwościach, tak głośnych, cichych lub tak różnych, jak potrzeba, a do tego potrzeba wystarczającej mocy i sterowników, aby zrobić to dobrze. .