Google Stadia może zniknąć, ale 5G zabezpiecza przyszłość gier w chmurze

Google Stadia może zniknąć, ale 5G zabezpiecza przyszłość gier w chmurze

To sezon na główne wydania sprzętu, od nowych laptopów i komputerów PC po nowe karty graficzne i procesory.

Jak widzieliśmy w naszych ostatnich recenzjach Nvidia GeForce RTX 4090 i Intel Core i9-13900K, ta nowa generacja sprzętu do gier jest potężniejsza, niż mogliśmy sobie wyobrazić przed testowaniem. Ale jest też jedna rzecz, która jest niezaprzeczalna: najlepsze karty graficzne stają się coraz droższe niż przeciętny konsument, nawet w najbogatszych krajach zachodnich, na które może sobie pozwolić, nie mówiąc już o graczach na globalnym południu, zakładając, że nie są po prostu ignorowani przez główne premiery produktów. całkowicie.

Pod wieloma względami jest to sedno rozczarowania końcem Google Stadia. Pomimo wszystkich swoich wad, pozwalał graczom, którzy nie mieli najlepszych komputerów do gier, grać w gry takie jak Cyberpunk 2077 i doświadczać tych gier z nielicznymi szczęściarzami, którym udało się zdobyć jedną z najlepszych tanich kart graficznych w przeszłości. kilka lat.

Po zamknięciu Stadii można by stwierdzić, że gra w chmurze zawiodła, ale myślę, że byłby to ogromny błąd. Sukces gier w chmurze zawsze był związany z szybkością połączenia internetowego użytkownika i pomimo frustrującego opóźnienia, wprowadzenie sieci 5G na całym świecie w końcu sprawi, że usługi gier na mapie będą mogły odnieść sukces.

Gry w chmurze wkrótce staną się „zabójczą aplikacją” 5G

Usługi 5G w Indiach

(Źródło zdjęcia: YouTube)

Każda generacja komórkowej sieci telekomunikacyjnej posiadała unikalną aplikację lub usługę, która ją definiowała, tzw. „zabójczą aplikację”. Technologia mobilna pierwszej generacji przyniosła masom bezprzewodową komunikację głosową, podczas gdy sieci drugiej generacji z przełomu lat 1990. i 2000. umożliwiły nam wysyłanie wiadomości tekstowych. Sieci 3G napędzały rewolucję w mediach społecznościowych na smartfonach, a sieci 4G LTE umożliwiły strumieniowe przesyłanie multimediów, takich jak Spotify i Netflix.

Dopiero okaże się, jaka będzie zabójcza aplikacja 5G, ale David Cook skupia się na grach w chmurze. Cook jest dyrektorem generalnym Radian Arc (otwiera się w nowej karcie), firmy zajmującej się infrastrukturą gier w chmurze, która nawiązała współpracę z AMD, aby położyć podwaliny pod uczynienie gier w chmurze praktyczną rzeczywistością na całym świecie.

„Chodziliśmy na te spotkania z operatorami telekomunikacyjnymi, a oni wszyscy dokonali dużych inwestycji w 5G”, powiedział mi Cook na początku tego roku, „i było kilka naprawdę fajnych aplikacji, o których mówili, takich jak drony i samojezdne samochody . Zawsze się uśmiechał i mówił: „Tak, nie widzę zbyt wiele tego za oknem, chociaż myślę, że to główny przypadek użycia, ale wiemy, że wszyscy grają”.

Kiedy kilka lat temu uruchomiono usługi gier w chmurze, takie jak PlayStation Now, Google Stadia i Nvidia GeForce Now, nawet najlepsze domowe usługi internetowe z przewodowymi połączeniami światłowodowymi miały problemy z zapewnieniem takiego doświadczenia, jakiego oczekiwali gracze. Wąskie gardła w sieci często powodowały opóźnienia w grach lub nagły spadek jakości grafiki, co naprawdę paraliżowało adopcję gier w chmurze. Jednak dzięki 5G istnieje znacznie większa szansa na wykorzystanie znacznie mniej obciążonych częstotliwości 5G i zapewnienie płynniejszej rozgrywki bez poświęcania jakości.

Poprawa dostępu do gier AAA na całym świecie

Sfrustrowana dziewczyna grająca w gry wideo

(Źródło zdjęcia: Shutterstock/Dean Drobot)

Na świecie są dosłownie miliardy graczy, a rynek będzie się rozwijał przez kolejne lata. Ale nie wszyscy gracze mają taką samą możliwość cieszenia się najlepszymi grami na PC, jak wielu z nas uważa za coś oczywistego. Wielu, jeśli nie większość, graczy nie ma nawet komputera lub konsoli do grania w gry, zamiast tego polegają na swoich telefonach lub dedykowanych kafejkach z grami, w których mogą grać w nowoczesne tytuły AAA przy użyciu lepszego sprzętu, niż mogliby kupić sami.

Znajduje to odzwierciedlenie w ekonomii samych gier wideo. Gry mobilne są zdecydowanie największym segmentem globalnego rynku gier wideo, nie jest nawet blisko, niezależnie od tego, czy mówimy o liczbie graczy, czy o przychodach, jakie te gry generują. Ale gracze na całym świecie nie grają w Candy Crush zamiast w Elden. Zadzwoń, ponieważ nie dbają o głębsze wrażenia z gry, jakie może zapewnić współczesna gra na PC lub konsolę, tak naprawdę chodzi o dostęp.

„W krajach takich jak Ameryka Łacińska, Azja Południowo-Wschodnia, Indie i Afryka, przypadki użycia są bardziej mobilne, ale gracze chcieliby mieć dostęp do lepszej grafiki i rozgrywki na swoich urządzeniach mobilnych” – powiedział Cook. „To samo dotyczy wydawców gier, wydawcy gier chcieliby mieć więcej kreatywności i więcej funkcji w tych grach i móc dostarczać je na szerszą gamę urządzeń mobilnych”.

Przygotowanie podwalin pod kolejną rewolucję w grach w chmurze

Niedawno jeden z naszych partnerów w Afryce Środkowej rozmawiał dosłownie przez telefon, a najbliższy serwer, do którego mógł się dostać... znajdował się w Afryce Południowej.

David Cook, dyrektor generalny Radian Arc

I chociaż fizyczny interfejs, którego gracz może używać do grania w tę grę, może obejmować smartfon, Chromebook, a nawet starszy komputer do gier, kluczem jest odciążenie ciężkiej pracy renderowania gry w innym miejscu i po prostu przesyłanie wideo przez sieć zamiast kabla HDMI lub DisplayPort.

Strumieniowe przesyłanie obrazu z serwera na urządzenie klienckie to coś, co robiliśmy od dziesięcioleci, ale gra została wstrzymana przez niskie opóźnienie wejścia w czasie rzeczywistym wymagane do grania w nowoczesną grę wideo. Sieci 5G to pierwsza infrastruktura telekomunikacyjna zdolna do zapewnienia tego rodzaju responsywności i stabilności sieci; wystarczy spojrzeć na zdalne operacje wykonywane w ostatnich latach przy użyciu sieci 5G, aby to zobaczyć.

Brakuje tylko fizycznych serwerów do zdalnego uruchamiania gry, w którą grasz, ale nie potrwa to długo. Firmy takie jak Radian Arc już przenoszą serwery GPU do koncentratorów sieci telekomunikacyjnych, aby położyć podwaliny pod rozprzestrzenianie się usług gier w chmurze.

„To, co obserwujemy, to ogromna różnica w potrzebach rynku w Ameryce Północnej, Australii czy Europie Zachodniej w porównaniu z tym, co obserwujemy w miejscach takich jak Azja Południowo-Wschodnia. Niedawno jeden z naszych partnerów w Afryce Środkowej dosłownie rozmawiał przez telefon, a najbliższy serwer, do którego mógł się dostać, nawet w przypadku tradycyjnych gier mobilnych, znajdował się w Afryce Południowej” – powiedział Cook. „Tak więc, integrując te serwery GPU z niektórymi z tych małych firm telekomunikacyjnych, nagle otwieramy zupełnie nowy świat funkcjonalności, zarówno dla konsumentów, jak i wydawców”.

Przenieś graczy do chmury

Odtwarzacz Google Stadia używający kontrolera z telefonem

(Kredyt obrazu: Google)

Wraz z upadkiem Google Stadia i dość letnim przyjęciem usług gier w chmurze w ostatnich latach przekonanie graczy do przejścia na gry w chmurze jest prawdziwym wyzwaniem. Wielu będzie stronniczych, woląc fizyczny sprzęt, który mogą trzymać, podczas gdy inni mogli go wypróbować w przeszłości i zniechęcić się tym doświadczeniem.

Jednak Cook wierzy, że w arsenale gier w chmurze istnieje tajna broń: sami dostawcy usług telekomunikacyjnych.

„Kiedy wchodzimy do firmy telekomunikacyjnej”, powiedział Cook, „wchodzimy i mówimy, że chcemy umieścić POP (punkt obecności) w ich sieci, abyśmy wszyscy mogli czerpać korzyści z małych opóźnień, skali, korzyści kosztowych itp., ale usiedliśmy z nimi i opracowaliśmy plan marketingowy, aby powiedzieć, że w ten sposób sprzedajesz te gry tej grupie użytkowników, więc współpracuj z nimi w tym zakresie. Część tego planu marketingowego obejmuje kontroler, a ten kontroler może być bardzo inny Więc to, co zobaczycie na wielu z tych rynków, to dekodery z Androidem do salonu, na których możemy uruchomić aplikację i stworzyć wrażenia przypominające grę na konsoli.

„Jedną z rzeczy, w których telekomunikacja jest naprawdę dobra, jest sprzedaż tego rodzaju pakietów”, powiedział Cook, „sprzedaż sprzętu plus plan danych lub sprzęt plus plan danych plus gra, co jest propozycją o naprawdę wyjątkowej wartości”.

Takie podejście do zlokalizowanych, rozproszonych sieci telekomunikacyjnych może być nieoczekiwanym atutem gier w chmurze. Google Stadia była jedynym dostawcą gier w chmurze, więc jej upadek był ogromnym ciosem dla branży gier w chmurze. Jeśli Google lub Nvidia są jedynymi dostawcami usług gier w chmurze, gra w chmurze nadal będzie powstrzymywana przez poziom zaangażowania w projekt niewielkiej grupy firm.

Dokonując przeglądu telekomunikacji, z której większość ludzi już korzysta, możesz nie uzyskać rozszerzonego katalogu, z którego Google mógłby skorzystać, ale w efekcie uzyskasz ogólnie więcej dostawców gier w chmurze, co powinno przyspieszyć przyjęcie.

„Więc jeśli masz procesor graficzny w sieci telekomunikacyjnej, możesz naprawdę skorzystać ze skali. Nowe procesory graficzne AMD mogą obsługiwać dwanaście gier na procesor graficzny. Mniej energii na użytkownika. Wszystkie te rzeczy powinny naprawdę sprawić, że gry w chmurze będą potencjalnie śmiercionośną aplikacją do wdrożenia 5G.