Nawet 4 miliony samochodów marki Hyundai bez urządzeń zabezpieczających przed kradzieżą za pomocą przycisku i immobilizera w Stanach Zjednoczonych jest celem ostatniej rundy ataków samochodowych, a winą jest TikTok.
Tak zwane „wyzwanie” w mediach społecznościowych ujawniło, w jaki sposób przestępcy mogą zdjąć osłonę kolumny kierownicy z niektórych modeli, ujawniając port USB, którego mogą użyć do podłączenia pojazdu.
Według urzędników z Los Angeles, wyzwanie „Kia Boyz” zaowocowało znacznym XNUMX% wzrostem kradzieży modeli Hyundai i Kia w ciągu ostatniego roku (za pośrednictwem CNBC – otwiera się w nowej karcie)).
Loty Hyundaia i Kii
W ogłoszeniu Hyundai podaje, że „każdy samochód Hyundai wyprodukowany od listopada XNUMX r. jest standardowo wyposażony w immobilizer silnika”. Mimo to lista modeli, których dotyczy problem, jest długa:
- Elantra 2020-XNUMX
- Sonata dwa tysiące piętnaście-2019
- 2020 - dwa tysiące dwadzieścia jeden miejsce
- Focus dwa tysiące osiemnaście-2022
- 2011-XNUMX Elantra
- Elantra dwa tysiące dwadzieścia jeden-2022
- 2018-XNUMX ElantraGT
- 2011-XNUMX Genesis Coupe
- Kona dwa tysiące osiemnaście-2022
- palisada dwa tysiące dwudziestego roku 2021
- Sport Santa Fe dwa tysiące trzynaście-2018
- 2013 dwa tysiące dwadzieścia dwa Santa Fe
- Santa Fe XL 2019
- Sonata dwa tysiące jedenaste-2014
- Tucson dwa tysiące jedenaście-2022
- Veloster dwa tysiące dwanaście dwa tysiące siedemnaście, dwa tysiące dziewiętnaście-2021
Pierwsze 3 modele zaznaczone kursywą na poprzedniej liście kwalifikują się już do aktualizacji oprogramowania, która musi zostać wykonana u autoryzowanego sprzedawcy i może zająć do godziny. Oczekuje się, że pozostałe modele otrzymają łatkę do czerwca XNUMX r.
Tymczasem Hyundai obiecuje rozdawać bezpłatne blokady kierownicy organom ścigania, które zostaną przekazane właścicielom i najemcom modeli, których dotyczy problem. Będzie również instalować naklejki na szyby w stojących samochodach, aby informować przestępców o ich zwiększonym bezpieczeństwie. Jednak niektóre modele nie akceptują recenzji. Firma mówi:
„Dla tych klientów serwisowych Hyundai finalizuje program rabatowy na zakup zamków do kół. Hyundai przekaże tym klientom więcej szczegółów w najbliższej przyszłości”.
Hyundai stworzył specjalną stronę (otwiera się w nowej karcie) dla właścicieli uszkodzonych samochodów, aby mogli sprawdzić numery identyfikacyjne pojazdu (VIN) i zaplanować serwis.
Uważa się, że Kia (część Hyundai Motor Group) również ucierpiała w wyniku ataku i oczekuje się, że wkrótce wyda oświadczenie (za pośrednictwem Bleeping Computer (otwiera się w nowej karcie)).