Rynek komputerów osobistych spada w „największym spadku od 20 lat”

Rynek komputerów osobistych spada w „największym spadku od 20 lat”

Globalne dostawy komputerów osobistych odnotowały największy spadek od czasu, gdy firma analityczna Gartner zaczęła śledzić rynek w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Według statystyk analityków, w trzecim kwartale 68 roku sprzedaż komputerów osobistych wyniosła 2022 milionów sztuk, co oznacza spadek o 19,5% w porównaniu z trzecim kwartałem 2021 roku.

Sprzedaż spadła od jakiegoś czasu; jest to czwarty z rzędu kwartał spadków rok do roku na świecie.

Dlaczego upadek?

Mikako Kitagawa, główny analityk w firmie Gartner, przypisuje ten spadek „brakowi potrzeb, ponieważ wielu konsumentów kupiło nowe komputery PC w ciągu ostatnich dwóch lat”.

Powiedział także, że „po stronie biznesowej niepewność geopolityczna i gospodarcza doprowadziła do bardziej selektywnych wydatków na IT, a komputery osobiste nie znajdowały się wysoko na liście priorytetów”.

Rynek komputerów PC w regionie EMEA spadł o 26,4% rok do roku w trzecim kwartale, osiągając 17 milionów sztuk, co jest największym spadkiem w każdym regionie. Według Gartnera jest to trzeci ujemny kwartał dla rynku komputerów PC w regionie EMEA po boomie na początku pandemii.

„Kilka czynników spowodowało znaczne pogorszenie sytuacji na rynku komputerów PC w regionie EMEA, w tym trudne warunki makroekonomiczne, malejący popyt konsumencki i biznesowy oraz wysoki poziom zapasów” – powiedział Kitagawa.

„Ponadto wielu dostawców komputerów osobistych zamknęło swoją działalność w Rosji w pierwszych dwóch kwartałach tego roku, co negatywnie wpłynęło na ogólną wielkość dostaw, co jest szczególnie widoczne w porównaniach rok do roku”.

Rynek komputerów PC w USA spadł o 17,3% w trzecim kwartale 2022 r., piąty z rzędu kwartał spadku rok do roku.

Wolniejsza sprzedaż laptopów pociągnęła w dół cały rynek amerykański, ale rynek komputerów stacjonarnych wykazał skromny wzrost napędzany przez stłumiony popyt ze strony przedsiębiorstw oraz zakupy rządowe.

Kitagawa zauważył, że głównym problemem rynku amerykańskiego jest inflacja, stwierdził jednak, że „mniejsze firmy wykazują względny optymizm, jeśli chodzi o warunki makro”.

Wydaje się, że spadek sprzedaży komputerów osobistych nie dotknął producentów w ten sam sposób. Gartner stwierdził, że sprzedaż Acera ucierpiała najgorzej ze wszystkich producentów, spadając o 23,7% rok do roku.

Na kolejnych miejscach uplasowały się Lenovo i HP, których sprzedaż spadła odpowiednio o 22,8% i 23,3%.

Sprzedaż Apple była zdecydowanie najlepsza ze wszystkich producentów, spadając zaledwie o 5,8%.