Czy rzeczywistość rozszerzona i wirtualna wreszcie zyskują na popularności?

Czy rzeczywistość rozszerzona i wirtualna wreszcie zyskują na popularności?

Po prawie roku pisania tego biuletynu myślę, że nadszedł czas, aby zagłębić się w metaświat lub przynajmniej w jego wymiarową wersję wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości (VR/AR).

Rzeczywistość wirtualna budzi wiele pogardy i słusznie.

Koncepcja ta była zbyt długo przeceniana, a narzędzia umożliwiające realizację jej obietnic były żałośnie niewystarczające. Pamiętam, że pod koniec lat 90. na konferencjach prezentowano pokazy rzeczywistości wirtualnej, kiedy wymagane zestawy słuchawkowe były tak duże, że myślałem, że spadnę. Potem było Second Life, świat wirtualny, który wyprzedził swoją epokę i nie z własnej winy nie był w stanie sprostać zbudowanym wokół niego oczekiwaniom (nadal istnieje i przynosi zyski).

Ale wirtualna rzeczywistość żyje i ma się dobrze.

Przydaje się to na różne sposoby i w różnych przypadkach, niż oczekiwano, a niektórym z nich zawdzięczamy pandemię. Przyjrzyj się na przykład Gather, platformie, która umożliwia tworzenie wirtualnych przestrzeni, których można używać do spotkań, demonstracji, prezentacji produktów i przyjęć. Gather zebrał 56 milionów euro i twierdzi, że w ciągu dwóch lat od jego założenia przez jego wirtualne drzwi przeszło ponad 10 milionów ludzi. Kilka innych firm robi podobne rzeczy, w tym Teamflow, SpatialChat, Branch i Remo.

Równanie zaufania

Firmy te przenoszą wideokonferencje na wyższy poziom, wykorzystując wirtualne biura i przestrzenie konferencyjne w celu usprawnienia zdalnych interakcji bez całkowitego wyeliminowania elementu ludzkiego. W większości przypadków eksperymenty są dwuwymiarowe i odbywają się na standardowym ekranie komputera.

„Nie sądzę, że w najbliższym czasie ludzie będą zakładać zestawy słuchawkowe i wchodzić w interakcję z awatarami” – mówi Jim Szafrański, dyrektor generalny Prezi. „Jeśli jest zauważalna różnica, mamy do czynienia z nadużyciem zaufania”.

Prezi jest jedną z wielu firm, które przewidują wykorzystanie rzeczywistości wirtualnej jako rozszerzenia wideokonferencji. Ich oprogramowanie działa na większości platform do wideokonferencji. Prezi wykorzystuje wirtualną rzeczywistość w sposób przypominający wiadomości telewizyjne, ale z udziałem uczestników, którzy mogą komentować i dodawać adnotacje do treści.

Metaświat będzie się odbywał w ten sposób: stopniowo, kierując się praktycznymi przypadkami użycia i innowacjami w wygodnych metaforach.

Innymi słowy, wątpię, czy Gather czy Prezi Video zyskałyby na popularności, gdyby nie Zoom.

Praktyczne zastosowania

Istnieje już wiele praktycznych zastosowań metaświata.

Na przykład cyfrowe bliźniaki, skomputeryzowane reprezentacje fizycznych obiektów i przestrzeni, zostały powszechnie przyjęte przez projektantów produktów do testowania nowych projektów i modyfikacji istniejących projektów bez konieczności poświęcania czasu i kosztów na budowanie fizycznych prototypów.

SiteAware wykorzystuje obrazy fotograficzne do tworzenia cyfrowych bliźniaków budynków w budowie. Jego oprogramowanie potrafi wykryć błędy, które powodują odbieganie projektu od projektu, i ostrzega wykonawców, aby szybko poprawili błędy. Oszczędności są potencjalnie ogromne, biorąc pod uwagę, że wymiana stanowi około 20% kosztów typowego projektu budowlanego.

W podobny sposób na bieżąco dokumentuje projekty budowlane w OpenSpace Labs. Dodatkowo dział konserwacji budynków może korzystać ze swojego wirtualnego dziennika ze znacznikami czasu, który daje inżynierom obraz każdej rury, kanału kablowego i belki nośnej w konstrukcji jeszcze długo po wybudowaniu ścian.

O tych kaskach

Jednym z najważniejszych pytań pozostaje przydatność gogli VR w miejscu pracy. Ponieważ jednak cena sprzętu 300D firmy Oculus spadła poniżej XNUMX euro, koszt stanowi znacznie mniejszą barierę niż wcześniej. „Cena i ogólna łatwość obsługi odblokowują użyteczność” – mówi Luke Wilson, założyciel ManageXR, którego oprogramowanie umożliwia organizacjom zarządzanie zespołami VR na dużą skalę.

Wilson powiedział, że ManageXR odnotował wzrost sprzedaży i zainteresowania podczas pandemii. „Wszyscy widzimy, że praca będzie wykonywana zdalnie, a rzeczywistość wirtualna oferuje różne sposoby łączenia się i otwierania nowych przepływów pracy” – powiedział. „Myślę, że nasze narzędzia zwiększające produktywność na co dzień zostaną przystosowane do VR/AR”.

Accenture by się zgodził. Gigant konsultingowy zakupił tysiące gogli VR, aby pomóc w procesie wdrażania nowych pracowników w czasie pandemii. „Uczenie się immersyjne oferuje nowe sposoby łączenia się z praktyką umiejętności miękkich, takie jak rozmowy sprzedażowe, przekazywanie i otrzymywanie informacji zwrotnych, a także coaching i mentoring” – powiedział Jason Warnke, dyrektor Digital Experience for Global Computing w CIO.

Ktoś kupuje te urządzenia, o czym świadczą dane udostępnione przez Statista, z których wynika, że ​​sprzedaż zestawów AR/VR ma niemal się podwoić z 9,86 mln sztuk w zeszłym roku do nieco poniżej 19 mln w 2023 r.

Szafrański Preziego nie jest takim optymistą. „Widzimy niszowe zastosowania słuchawek, ale w zestawie narzędzi zwiększających produktywność pracowników umysłowych powiedziałbym, że absolutnie nie” – powiedział.

Wilson z ManageXR wierzy, że punktem zwrotnym będzie zabójcza aplikacja, podobnie jak Lotus 1-2-3 zwiększył sprzedaż komputerów stacjonarnych w latach 1980. „Nie ma jeszcze arkusza kalkulacyjnego dla zestawów słuchawkowych” – oświadczył.

Zgadzam się raczej z Szafrańskim. Pracownicy biurowi mogą chcieć odizolować się od prawdziwego świata na okazjonalne pokazy lub targi, ale wątpię, abyśmy widzieli legiony ludzi spędzających dni w metawszechświecie.

Z drugiej strony, co ja mogę wiedzieć? Dwa lata temu myślałam, że noszenie maski jest dość dziwne.

Przeczytaj to:

Uwięzieni w metaświecie: tak wyglądają 24 godziny w wirtualnej rzeczywistości

Wspaniałe podróże technologiczne w rzeczywistości wirtualnej metaświata

Przyszłość metaświata zostanie określona przez te 3 technologie

Jak metaświat może wpłynąć na świat i przyszłość technologii

Skąd tyle szumu wokół Metaverse?

Czym jest Metaświat? Oto dlaczego jest to ważne

Prawa autorskie © 2022 IDG Communications, Inc.