O autorze
Sion Lewis jest wiceprezesem na region EMEA w LogMeIn.
Pokolenie Z w zeszłym roku osiągnęło kamień milowy, po wejściu na rynek pracy po raz pierwszy. Z drugiej strony, pokolenie wyżu demograficznego musi teraz pracować znacznie dłużej, aż do emerytury.
Z informacji tej wynika istotna obserwacja: obecnie pod jednym dachem pracują razem nawet cztery pokolenia. Każde pokolenie znajduje się pod silnym wpływem świata, w którym dorastało, doświadczając różnych sposobów pracy i współpracy, a także używanych technologii.
W rezultacie istnieją znaczne różnice we współpracy poszczególnych pokoleń w biurze. Organizacje muszą jednak zapewnić zakwaterowanie wszystkim pracownikom, aby zapewnić im zadowolenie i produktywność.
Niedawne badanie GoTo ujawniło przemyślenia i wyzwania stojące przed ponad 2,000 pracowników na całym świecie i z różnych pokoleń. Badanie pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób trendy i preferencje dotyczące współpracy różnią się w zależności od grupy wiekowej.
Młodsi pracownicy znacznie chętniej korzystają z narzędzi do wideokonferencji i czatów online, a także z większej różnorodności tych narzędzi. Nie powinno to być zaskoczeniem, ponieważ młodsze pokolenia dorastały w towarzystwie Facetime i komunikatorów internetowych.
Jednak różnica jest nadal dość oszałamiająca. W rzeczywistości w przypadku narzędzi do czatowania i wideo różnica między dwiema grupami wiekowymi, w których działają te rozwiązania, pokazuje rzeczywistą dysproporcję między pokoleniami:
- Korzystanie z narzędzi do wideokonferencji: 86% pracowników w wieku od 25 do 34 lat w porównaniu do zaledwie 46% pracowników w wieku 55 lat i starszych
- Korzystanie z narzędzi czatu: 92% pracowników w wieku od 18 do 24 lat i od 25 do 34 lat w porównaniu z zaledwie 51% pracowników w wieku 55 lat i starszych
Technologie współpracy obejmują obecnie wiele różnych zadań i funkcji, od komunikatorów po rozmowy wideo, czat i telefon. Firmy często reagują wdrażając indywidualne rozwiązania dla każdej z tych potrzeb.
Na przykład 60% młodszych osób (18–44 lat) musi korzystać z trzech lub więcej narzędzi dziennie, aby współpracować ze swoimi kolegami.
Młodsze pokolenia są przytłoczone mnogością zastosowań.
Chociaż rozwiązania te mają ułatwić wszystkim życie w pracy, używanie odmiennych narzędzi do współpracy przynosi odwrotny skutek. Przechodząc z jednej aplikacji na drugą, młodsze pokolenia mają poczucie, że marnują czas.
- Wiele osób uważa, że marnują dużo czasu, przechodząc z jednego narzędzia do współpracy na drugie (60% pracowników w wieku od 18 do 24 lat i 63% pracowników w wieku od 25 do 34 lat).
- Podczas gdy starsze pokolenia korzystają z mniejszej liczby narzędzi do współpracy, 40% pracowników w wieku 55 lat i starszych nadal ma poczucie, że marnują czas na przechodzenie z jednej technologii na drugą.
Starzy kontra młodzi: samotny wilk czy towarzyski motyl?
Biorąc pod uwagę szersze wykorzystanie narzędzi współpracy przez młodsze pokolenia, nie jest zaskakujące, że badanie wykazało, że oczekują one większej komunikacji niż starsze pokolenia i częściej doceniają wspólną pracę. Pracownicy w wieku 55 lat i starsi również częściej niż pracownicy w wieku 25–34 lat wolą pracować samodzielnie (41% w porównaniu z 33%). Jednocześnie młodsi pracownicy częściej zauważają brak komunikacji między swoimi współpracownikami, co oznacza, że organizacje powinny ułatwiać, a nawet zachęcać do częstszej komunikacji między członkami zespołu.
Nikogo to nie dziwi, firmy są zajęte. Postępy w technologiach współpracy odegrały kluczową rolę w pomaganiu pracownikom w spełnianiu rosnących wymagań i poprawie wydajności operacyjnej. Jednak pokolenia starszych i młodszych pracowników mają przesłanie dla menedżerów IT: tablica rozwiązań nas tam doprowadziła, ale nadszedł czas na nową ewolucję miejsca pracy. Ci, którzy są na rynku pracy od dłuższego czasu, nie przyjmują wielu rozwiązań, a młodzi pracownicy zgłaszają, że ciągłe żonglowanie rozwiązaniami szkodzi produktywności.
Wdrażanie rozwiązań dostosowanych do wieku to pewny sposób na skuteczną współpracę w miejscu pracy. Posiadanie kompleksowego rozwiązania, w którym pracownicy mogą łączyć się z telefonem lub rozmawiać za pośrednictwem komputera lub wideo, zapewni zespołom płynną pracę.
Przełączanie się z jednego narzędzia na drugie w celu komunikacji ze współpracownikami tylko marnuje czas. Z kolei ujednolicone rozwiązania do współpracy, które można łatwo zintegrować z przepływem pracy, pozwalają pracownikom naprawdę korzystać z technologii. Łącząc wszystkie pożądane możliwości w jednym rozwiązaniu, każde pokolenie pracowników może poczuć się upoważnione do pracy tak, jak chce, niezależnie od wieku.
Sion Lewis jest wiceprezesem na region EMEA w LogMeIn.