PS5 vs Xbox Series X: czego dowiedzieliśmy się o głównych różnicach?

PS5 vs Xbox Series X: czego dowiedzieliśmy się o głównych różnicach?
Porównując konsole PS5 i Xbox Series X, jest wiele informacji do przetrawienia. Wraz z początkiem nowej generacji wiemy więcej niż kiedykolwiek o projekcie, specyfikacjach i bibliotekach gier firmy Sony oraz o kolejnych głównych wydaniach firmy Microsoft. Ale nadal istnieją luki w naszej wiedzy, które należy wypełnić: dokładne daty premiery i ceny to dwie duże sprawy. Na szczęście cały czas pojawiają się nowe szczegóły i każdego dnia mamy znacznie wyraźniejszy obraz tego, co przyniesie przyszłość PlayStation i Xbox. Po długim oczekiwaniu, aż Sony dokona wielkiego ujawnienia, wiemy teraz, jak będą wyglądać PS5 i Xbox Series X, a nasza wiedza o obu konsolach znów stała się dość stabilna. Projekt Sony na PS5 jest uderzający i nieco kontrowersyjny, choć może nie być tak wspaniały, jak początkowo się wydawało. Ma futurystyczny, dwukolorowy wygląd kontrolera DualSense PS5 i można go ustawić zarówno w pionie, jak iw poziomie. Istnieje również wybór między konsolą z odtwarzaczem Blu-Ray 4K a całkowicie bezdyskową wersją cyfrową dla tych, którzy preferują pomysł nowej generacji pobierania wszystkich swoich gier na PS5. Jeśli chodzi o specyfikacje, architekt systemu PS5, Mark Cerny, wykorzystał transmisję na żywo, aby zabrać nas pod maskę konsoli, szczegółowo opisując funkcje, takie jak dysk SSD i kompatybilność wsteczna. To, co zostało pokazane, jest imponujące, nawet jeśli na papierze nie jest tak potężne, jak konsola Xbox nowej generacji. Jeśli chodzi o Xbox Series X, Microsoft był nieco bardziej szczery i znamy projekt konsoli (mniej od razu po wyjęciu z pudełka i więcej po prostu w pudełku), jego specyfikacje i niektóre z planowanych gier z serii X na trochę. Otrzymaliśmy również najnowsze informacje na temat wielu funkcji, takich jak Inteligentna dostawa, która pozwoli Ci grać w „najlepszą możliwą wersję” gry kupionej na Xbox One, bez konieczności jej ponownego kupowania. Dzięki niektórym transmisjom na żywo widzieliśmy teraz gry nowej generacji na obu konsolach, ale podczas gdy Sony mówiło o nadaniu priorytetu wyłączności nowej generacji, Microsoft skupił się na obsłudze różnych generacji. Chociaż nie mamy jeszcze dokładnej daty premiery Xbox Series X i PS5, przewidujemy, że nie będą one na półkach daleko. Obaj dążą do premiery na wakacje 2020, co oznacza, że ​​wkrótce się spotkają. Początek nowej generacji będzie decydującym momentem dla Sony i Microsoftu, których celem będzie zdobycie korony nowej konsoli i przekonanie graczy do przejścia ze starych konsol Xbox One i PS4. Ale która konsola nowej generacji będzie miała przewagę? Prawdopodobnie jest to bliskie połączenie, ale aby zachować porządek, przygotowaliśmy ten przewodnik Xbox Series X vs PS5. Poniżej przyjrzymy się dwóm konsolom nowej generacji pod mikroskopem, badając ich podstawowe podobieństwa i różnice, aby zobaczyć, co mogą nam powiedzieć o przyszłości gier konsolowych.

Xbox Series X kontra PS5: najważniejsze informacje

PS5 contra Xbox Series X

Źródło obrazu: Sony

Xbox Series X vs PS5: jak dotąd specyfikacje

Chociaż to Sony zrobiło pierwszy krok, podając pierwsze konkretne szczegóły dotyczące swojego PS5 w kwietniu 2019 r., Prezentacja Microsoftu na targach E3 2019 pokazała, że ​​obie firmy wydawały się śpiewać z tego samego hymnu ze specyfikacjami swoich nowych maszyn. PlayStation 5 będzie działać na niestandardowej wersji chipsetu AMD Ryzen trzeciej generacji, zapakowanej w 8 rdzeni z nową architekturą firmy Zen 2 i grafiką Navi. Procesor będzie działał z częstotliwością 3.5 GHz, a GPU oferuje 36 jednostek obliczeniowych, które działają z częstotliwością 2,23 GHz i oferują 10,28 TFLOPS. Części te są powiązane z 16 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 448 GB/s. Jest to system, który będzie w stanie obsługiwać ray tracing: wysokowydajną technikę oświetleniową, która wcześniej była zarezerwowana dla drogich, wysokiej klasy komputerów z procesorami graficznymi i która, jak wiemy, zostanie „wbudowana” w sprzęt GPU” dla PS5. Sony wspomniało także o konsoli, która wyznacza nowy „złoty standard” wciągającego dźwięku 3D, szczególnie dla osób noszących słuchawki podczas odtwarzania. mocy obliczeniowej, co mogłoby wyjaśniać wyjątkowy wygląd konsoli.) Dowiedzieliśmy się, że Sony zapewnia ten dźwięk za pośrednictwem silnika Tempest, który może obsłużyć setki źródeł dźwięku, w celu uzyskania bardziej realistycznego środowiska audio. PS5 będzie również obsługiwać rozdzielczości wyświetlacza do 8K, znacznie wyższa niż standardowa rozdzielczość 1080p HD większości telewizorów, nie wspominając o coraz popularniejszym 4K, a także będzie działać z częstotliwością odświeżania 120 Hz, co pozwoli na ultrapłynny ruch w grach. Są to specyfikacje niezwykle wymagające pod względem wydajności, więc nie spodziewalibyśmy się, że gra będzie konsekwentnie spełniać te standardy (nie wspominając o drogim telewizorze, który je obsługuje), ale miło jest zobaczyć, do czego dąży Sony. .

PS5 contra Xbox Series X

Marvel’s Spider-Man (PS4) (Źródło zdjęcia: Insomniac Games) Być może najciekawszym elementem wersji Sony jest zaangażowanie w korzystanie z pamięci SSD. Dysk SSD PlayStation 5 ponownie będzie niestandardowym sprzętem, oferując do 825 GB przestrzeni dyskowej z surową prędkością 5.5 GB/s (i do 9 GB/s skompresowanych danych). Sony pokazało już swoje umiejętności techniczne, prezentując wersję demonstracyjną istniejącej gry Spider-Man na PS4 (patrz wyżej). Na sprzęcie PS5 gra jest w stanie okrążyć niesamowicie szczegółowy Nowy Jork z niewiarygodnie dużą prędkością, bez opóźnień w ładowaniu geometrii i strumieniowania tekstur, co nigdy nie byłoby możliwe na PS4. Daje nam to również przegląd rozgrywki na PS5 w nadchodzących wersjach. Widzieliśmy również ujawnienie kontrolera konsoli, który odrzuca nazwę DualShock dla DualSense. Jak można się spodziewać, nowa nazwa znalazła odzwierciedlenie w nowym projekcie kontrolera, który bardzo różni się od wszystkiego, co widzieliśmy wcześniej na PlayStation. Jeśli chodzi o technologię, kontroler DualSense będzie wykorzystywał dotykowe sprzężenie zwrotne, zastępując dynamicznie rozwijającą się technologię DualShock 4. Symulacja dotyku i sprzężenia dotykowego oznacza, że ​​kontroler emituje wibracje lub ruchy, aby odtworzyć prawdziwe wrażenia dotykowe, poprawiając w ten sposób plecy i zanurzenie.

PS5 contra Xbox Series X

Kontroler PS5 DualSense (Źródło: Sony) Haptyczne sprzężenie zwrotne symuluje dotyk, co oznacza, że ​​kontroler emituje wibracje lub ruchy, aby odtworzyć prawdziwe wrażenia dotykowe. Ma to na celu poprawę reakcji kontrolera, a tym samym immersję gracza. Kontroler PS5 będzie również wyposażony w wyzwalacze adaptacyjne, które według Sony zostały „zintegrowane z przyciskami spustowymi (L2 / R2)”. Te adaptacyjne wyzwalacze pozwolą programistom zaprogramować odporność wyzwalaczy, aby dokładniej symulować działania. Będzie miał również gniazdo słuchawkowe i wbudowany mikrofon, który według Sony ułatwi graczom rozmowę ze znajomymi online. DualSense dał nam całkiem niezły pomysł na ostateczny projekt PlayStation 5. Oba urządzenia są futurystyczne i stylowe, oba mają dwukolorowy czarno-biały design. W żadnym wypadku nie jest to subtelnie wyglądająca konsola.

PS5 contra Xbox Series X

Xbox Series X (Źródło zdjęcia: Microsoft) Z drugiej strony Xbox Series X jest niesamowicie imponujący na papierze. Będzie również wykorzystywać niestandardowe elementy wewnętrzne AMD z tą samą architekturą Zen 2 i RDNA 2, co PS5, dzięki czemu będzie 4 razy mocniejszy niż Xbox One X, najbardziej imponujący sprzęt do gier tej generacji. Teraz wiemy, że GPU Xbox Series X oferuje 12 teraflopów wydajności obliczeniowej, z 3328 shaderami zmapowanymi na 52 jednostki obliczeniowe. Będzie działać z zablokowaną częstotliwością 1,825 MHz i w przeciwieństwie do większości procesorów graficznych nie będzie się różnić między prędkościami. Zamiast tego zapewni tę samą prędkość zegara niezależnie od temperatury dysku lub gry, w którą grasz. Procesor to niestandardowy procesor AMD Zen 2, z ośmioma rdzeniami i 16 wątkami. Co ciekawe, programiści mogą wyłączyć jednoczesną wielowątkowość (SMT), aby osiągnąć maksymalną prędkość 3.8 GHz lub osiągnąć prędkość podstawową 3.6 GHz, gdy jest włączona. Będzie mógł uruchamiać treści (jeśli nie gry) w rozdzielczości 8K, a także będzie obsługiwał częstotliwości odświeżania 120 Hz w 4K. Xbox Series X będzie pasować do PS5, oferując możliwości śledzenia promieni DirectX i będzie miał superszybki wewnętrzny dysk SSD NVMe (który można rozszerzyć za pomocą zastrzeżonej karty NVMe) i może być używany jako wirtualna pamięć RAM w celu zwiększenia obciążenia do 40x. Standardowa pamięć RAM będzie miała odmianę GDDR6, a Xbox Series X będzie miał 16 GB, niezłe ulepszenie z 5 GB GDDR12 na Xbox One X. Te specyfikacje pokazują niewielką przewagę Xbox Series X nad PS5 pod względem surowej wydajności, ale będziemy musieli zobaczyć, jak to przekłada się na rzeczywistą wydajność w grach. Microsoft ma nadzieję, że opóźnienia na Xbox Series X staną się przeszłością dzięki najnowocześniejszym funkcjom, takim jak automatyczny tryb niskiego opóźnienia (ALLM), ulepszenia komunikacji z kontrolerem Xbox i obsługa zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR) wykorzystująca telewizory. z obsługą HDMI 2.1.

PS5 contra Xbox Series X

Xbox Series X (Źródło zdjęcia: Microsoft) Następna konsola Xbox będzie również kompatybilna z akcesoriami sprzętowymi Xbox One, co oznacza, że ​​nie będziesz musiał spieszyć się i kupować nowych nauszników i zestawów słuchawkowych, które będą towarzyszyć konsoli podczas premiery. Jednak kontroler Xbox Series X będzie zawierał kilka nowych funkcji, takich jak dedykowany przycisk udostępniania oraz teksturowane zderzaki i wyzwalacze. Microsoft ogłosił również, że istniejące gry Xbox One, takie jak Gears 5, mogą zostać zaktualizowane, aby Xbox Series X mógł skorzystać z nowej mocy konsoli. A jeśli wolisz kupować gry pudełkowe zamiast zakupów cyfrowych, potwierdzono już, że zawiera fizyczny odtwarzacz dysków. Podobnie jak PS5, będzie to odtwarzacz Blu-ray 4K UHD. W lutym 2020 r. firma Microsoft cofnęła również kurtynę niektórych funkcji. Funkcje te obejmowały Smart Delivery, która umożliwia graczom obecnej generacji granie w „najlepszą możliwą wersję” zakupionych gier na przyszłych konsolach. Możesz więc kupić grę taką jak Cyberpunk 2077 na Xbox One, wiedząc, że możesz grać w zoptymalizowaną wersję na Xbox Series X bez dodatkowych kosztów. Microsoft ogłosił również funkcję szybkiego wznawiania, która pozwoli ci wstrzymać wiele gier na konsoli jednocześnie i wznowić od miejsca, w którym przerwałeś „ze stanu zawieszenia niemal natychmiast, przenosząc cię z powrotem do miejsca, w którym byłeś i co zrobiłeś, bez czekania na przez długie ekrany ładowania”. Otrzymamy Variable Rate Shading (VRS), aby „nadawać priorytet poszczególnym efektom na określonych postaciach w grze lub ważnych obiektach środowiskowych”.

PS5 contra Xbox Series X

Cyberpunk 2077 (2020) (Zdjęcie: CD Projekt Red) Warto wspomnieć, że plotki dotyczące Xbox Series X sugerowały również możliwość pojawienia się kolejnej konsoli bezdyskowej na horyzoncie pod kryptonimem Project Lockhart. Teoria mówi, że Xbox Series X będzie maszyną z wyższej półki, podczas gdy Lockhart byłby opłacalną opcją przesyłania strumieniowego (być może na wzór Xbox One S Digital Edition). W tym momencie są to jednak tylko plotki, ponieważ Microsoft jeszcze nie potwierdził ani nie zaprzeczył istnieniu duetu. Jeśli martwisz się o ekologię, Xbox Series X może nie być najlepszą opcją. Podczas gdy Sony powiedziało, że PS5 będzie znacznie bardziej energooszczędne niż jego poprzednik, PS4, analiza Digital Foundry sugeruje, że seria X będzie pobierać dwa razy więcej energii niż Xbox One X i w rezultacie będzie wytwarzać więcej ciepła. Ogólnie rzecz biorąc, Xbox Series X na papierze wygląda jak mocniejsza konsola, ale jest też kwestia łatwości programowania. W wywiadzie dla Vigiato, inżynier renderujący Crytek, Ali Salehi, zwrócił uwagę, że seria X jest w rzeczywistości bardziej skomplikowaną konsolą w użyciu, co utrudnia osiągnięcie teoretycznego szczytu 12 teraflopów, przy jednoczesnym wykorzystaniu pełnego potencjału. z PS5 jest łatwe. Jednak wszystkie te specyfikacje nie będą miały większego znaczenia, dopóki nie zdobędziemy konsol i nie przetestujemy ich sami.

Xbox Series X vs PS5: gry, na które czekamy

PS5 contra Xbox Series X

(Źródło zdjęcia: CD Projekt Red) W ciągu ostatnich kilku tygodni uzyskaliśmy dobry obraz tego rodzaju wrażeń, których można się spodziewać na Xbox Series X i PS5 dzięki niektórym transmisjom na żywo z rozgrywki. Po pierwsze, Microsoft potwierdził, że Halo Infinite, znane również jako Halo 6, będzie tytułem startowym na Xbox Series X. Seria Halo to rewolucja dla Microsoftu, ponieważ wysokobudżetowa seria FPS zostanie pominięta w momencie premiery „Halo Infinite's Holiday 2020” to swego rodzaju klif przez pięć lat. To duży problem. Wiemy również, że Senua's Saga: Hellblade II i Assassin's Creed Valhalla o tematyce wikingów zostaną wydane na Xbox Series X. Niedawna gra na Xbox Series X pokazała również wiele gier innych firm na Xbox Series X, w tym Vampire: maskarada – Bloodlines 2, Yakuza: Like A Dragon, Dirt 5 i The Medium. Ujawnień oczekuje się na pierwszej imprezie w lipcu. Być może równie ważny jak Halo jest fakt, że Xbox Series X będzie kompatybilny ze wszystkimi istniejącymi platformami Xbox po uruchomieniu. Jeśli masz gry na oryginalną konsolę Xbox, Xbox 360 i Xbox One, są szanse, że będą działać na Xbox Series X, zwłaszcza w Twojej bibliotece Xbox One. Głębia Microsoftu w bibliotekach innych generacji dopiero się okaże, ale ich wsparcie zostało ograniczone stosunkowo hojny przez cały okres użytkowania konsoli Xbox One.

PS5 contra Xbox Series X

Godfall (PS5) (Źródło zdjęcia: Sony) Jeśli chodzi o gry na PS5, wiemy już o niektórych premierowych grach wraz z wieloma innymi tytułami, które powinny wystartować kilka miesięcy po konsoli. Wśród premierowych gier jest Astro’s Playroom, który będzie preinstalowany na każdej konsoli, i prawdopodobnie będziemy mieć porty Destiny 2: Beyond Light, Madden 21 i NBA 2K21 pierwszego dnia. Przed nami spodziewaj się nowej gry Ratchet & Clank, Horizon: Forbidden West, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales i Gran Turismo 7. Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na kilka nowych gier pierwszego dnia, Sony mówi, że konsola będzie wstecznie kompatybilna, ale okaże się, w jakim stopniu PS5 przejmie historię gier z rodziny PlayStation. Mimo to Sony podkreśliło również, że nadal wierzy w generacje i podkreśla znaczenie swoich wyłączności nowej generacji, aby w pełni wykorzystać możliwości PS5. Oczywiście jest też kwestia strumieniowania gier. Gdy Google wkracza do gry ze swoją platformą strumieniowania gier Google Stadia, Microsoft i Sony nawiązały współpracę w celu udostępniania i współpracy nad technologiami strumieniowania gier nowej generacji. Dokładnie, jak to się rozegra, dopiero się okaże. Ale ponieważ Sony już hostuje PlayStation Now, a Microsoft pompuje pieniądze do swojego Project xCloud, nie zdziw się, jeśli większość twojego czasu gry będzie przesyłana strumieniowo przez Internet w następnej generacji. A co z pozostałymi tytułami? Możemy poczynić uzasadnione przypuszczenia, że ​​niektóre z najbardziej ambitnych gier planowanych obecnie jako łabędzi śpiew dla obecnej generacji konsol pojawią się na nowych maszynach w „zremasterowanych” lub „ostatecznych” edycjach. Spodziewamy się, że wiele gier będących w fazie rozwoju, które mają ukazać się w przyszłym roku, będzie tytułami wielogeneracyjnymi. Oznacza to, że spodziewamy się zobaczyć Cyberpunk 2077, Ghost of Tsushima i The Last of Us: Part 2 na konsolach obecnej i nowej generacji.

Xbox Series X vs PS5: oczekiwania cenowe

PS5 contra Xbox Series X

(Źródło zdjęcia: Microsoft) W tym momencie mówienie o cenie Xbox Series X lub cenie PS5 jest spekulacją. Jest po prostu za wcześnie, aby to stwierdzić, a w jego składzie brakuje zbyt wielu czynników, abyśmy mogli podjąć świadomą decyzję w sprawie ostatecznych szczegółów cenowych. Było wiele rzekomych wycieków cen konsoli od sprzedawców internetowych, a niektóre wycieki PS5 umieściły konsolę w cenie 1,043 EUR / 837 EUR i tak niskiej jak 396 EUR / 318 EUR. Nie wierzymy, że te przecieki są wiarygodne, zwłaszcza że Sony i Microsoft jeszcze nie ogłosił oficjalnych cen detalicznych. Ale z całą pewnością możemy powiedzieć, że przedstawione powyżej specyfikacje nie należą do tanich. W momencie premiery będą to maszyny z najwyższej półki, a zatem znaczące ceny zostaną umieszczone na zamówieniach w przedsprzedaży na Xbox Series X, a także na pakiety przedsprzedażowe na PS5. Możemy również wrócić do porównawczych cen Xbox One i PS4 w dniu premiery. Jednym z powodów, dla których PS4 okazało się najpopularniejszą konsolą tej generacji, jest fakt, że została wprowadzona na rynek w najbardziej atrakcyjnej cenie 399.99 USD / 349.99 EUR. Była to względna kradzież z Xbox One za 499 USD / 429 GBP, która w momencie premiery musiała uwzględniać koszt niefortunnego (i krótkotrwałego) śledzenia ruchu Kinect. Kinect został po raz pierwszy okrzyknięty jednym z głównych wyróżników między konsolami, ale okazał się niepopularny wśród programistów i graczy, co skłoniło Microsoft do wycofania go w celu obniżenia ceny pakietu z kolejnymi wersjami konsoli. . Microsoft nie będzie już chciał popełniać podobnych błędów: jego ceny początkowe (a także dziwne początkowe skupienie się na możliwościach rozrywkowych w porównaniu z oprogramowaniem do gier) były kluczowymi czynnikami początkowych trudności, na które wydał to wszystko. pokolenie do walki

PS5 contra Xbox Series X Niedawny raport Bloomberga mówi, że Sony nie wyprodukuje tak wielu konsol PlayStation 5 na premierę, jak w przypadku premiery PS4 w 2013 roku, mimo że nie oczekuje się żadnych opóźnień w datach produkcji lub sprzedaży. Źródła Bloomberga spodziewają się, że do marca 2021 roku dostawy osiągną szczyt na poziomie sześciu milionów konsol, podczas gdy PS4 sprzedało się w liczbie 7.5 miliona w tym samym okresie po premierze. Wygląda na to, że Sony po prostu przewiduje niższy popyt, być może z powodu wyższej ceny wywoławczej PS5 niż w przypadku PS4 – czy tym razem Sony może być droższe? Jedna firma nieuchronnie podbije drugą, ale przy dość podobnych specyfikacjach w tym momencie nie spodziewaj się, że tym razem różnica będzie tak dramatyczna.

instynktownie trzewny

Wciąż jest wiele do nauczenia się na temat PS5 i Xbox Series X. Ale w tym momencie podobieństwa między tymi dwiema konsolami są uderzające. Wspólne zaangażowanie Sony i Microsoftu w technologię SSD sugeruje parytet między dwiema konsolami, z którymi mogą pracować programiści zewnętrzni. Obie konsole będą wynikiem wielkich wysiłków, aby zapewnić wsteczną kompatybilność poprzez swoje pliki. A zaskakujący fakt, że będą dzielić się technologiami przesyłania strumieniowego, to rodzaj współpracy, o której nikt by nie słyszał. Microsoft i Sony wyraźnie posłuchały swoich fanów: ludzie nie dbają o politykę B2B, chcą po prostu jak najlepszych wrażeń z gry. Ale wśród fanów wciąż panuje plemienność, więc jak zwykle zawartość pierwszej gry może być ważniejsza niż kiedykolwiek. Przy tak wielu sposobach grania, od zdalnego dostępu po transmisje strumieniowe, sprzęt staje się znacznie mniej ważny niż wrażenia, które zapewniają, zwłaszcza że te dwie platformy stają się coraz bardziej podobne. Pomiędzy Halo Infinite a Horizon Forbidden West mamy już na stole solidne ekskluzywne platformy. To dobrze wróży bliskiej i nieustępliwej walce w nadchodzących wojnach konsolowych.