Do 15 r. otwarta sieć RAN będzie stanowić 2026% rynku


Z nowego raportu Dell'Oro Group wynika, że ​​do 15 roku otwarte technologie radiowe będą stanowić do 2026% rynku sieci dostępu radiowego (RAN).

Tempo wdrażania zrobiło wrażenie na analitykach, którzy uważają, że Open RAN odegra ważną rolę nie tylko we wdrażaniu 5G, ale także w przyszłych generacjach, takich jak 6G.

Chociaż raport odnotowuje dobrą trakcję w kilku regionach, wskazuje, że region Azji i Pacyfiku zdominował początkową fazę rozwoju i nadal będzie odgrywać wiodącą rolę przez następne pięć lat.

Przyjęcie otwartej sieci RAN

„Ruch Open RAN przeszedł długą drogę w ciągu zaledwie kilku lat, zaskakując zarówno zwolenników, jak i sceptyków” – powiedział Stefan Pongratz, wiceprezes i analityk w Dell'Oro Group.

„Chociaż w krótkiej perspektywie trudne porównania będą nieco ciążyć na rynku, jest mało prawdopodobne, aby te rozbieżności między terenami zielonymi i zdegradowanymi pozostawiły trwały ślad w długoterminowych perspektywach”.

Sieć RAN opisuje technologię jako anteny przesyłające dane między urządzeniami użytkowników końcowych, takimi jak smartfony, a lokalizacją komórkową. Jest to rynek tradycyjnie zdominowany przez kilku dużych graczy oferujących wysoce zintegrowane witryny komórkowe obejmujące radio, sprzęt i oprogramowanie.

Takie podejście utrudniło operatorom łączenie i dopasowywanie innowacji i okazało się znaczącą barierą wejścia na rynek dla mniejszych dostawców.

OpenRAN to podejście neutralne dla dostawców ze standardowymi projektami, które umożliwiają wielu firmom dostarczanie sprzętu i oprogramowania.

Kilka głównych grup telekomunikacyjnych i rządów poparło OpenRAN, wierząc, że może on zwiększyć innowacyjność, obniżyć koszty i zmniejszyć zależność od „wielkiej trójki”: Ericsson, Huawei i Nokia.

Prowadzone są główne inicjatywy branżowe mające na celu komercjalizację i testowanie technologii Open RAN, przy czym interoperacyjność jest kluczowym priorytetem dla głównych operatorów.

Vodafone uruchomiło niedawno w Wielkiej Brytanii pierwszą mobilną witrynę OpenRAN, która będzie obsługiwać na żywo ruch klientów 5G w Bath, a do 2700 r. planuje wdrożyć 2027 lokalizacji w Walii i południowo-zachodniej Anglii. Tymczasem Telefónica kieruje reklamy do 800 lokalizacji na czterech rynkach, w tym do Wielkiej Brytanii do 2022 r., a firma BT testuje Open RAN w Hull.