Nowa ustawa w USA może zadać cios Google i Facebookowi

Nowa ustawa w USA może zadać cios Google i Facebookowi

Koalicja amerykańskich senatorów zaproponowała nowe przepisy, które zlikwidowałyby cyfrowe firmy reklamowe Google i Facebook.

Ustawa o konkurencji i przejrzystości reklamy cyfrowej uniemożliwiłaby firmom, których przychody z reklam przekraczają 20 miliardów euro, uczestnictwo w więcej niż jednym etapie łańcucha reklamowego. Jak niedawno wyjaśniono Kongresowi, Google działa obecnie w imieniu sprzedawców i kupujących na rynku, oprócz przewodniczenia procesowi aukcji.

Nowa ustawa zawiera również warunki, które mają wpływ na mniejszych graczy rynkowych o przychodach z reklam przekraczających 5 miliardów euro, głównie w celu zwiększenia przejrzystości cen.

biznes reklamy cyfrowej

Chociaż branża reklamy online jest duża i złożona, z wieloma ruchomymi częściami, przestrzeń jest ostatecznie zdominowana przez dwóch graczy: Alphabet i Meta, firmy macierzyste Google i Facebook.

Reklamy cyfrowe, które para prowadzi, stanowią zdecydowaną większość ich przychodów. Na przykład w roku fiskalnym 2021 reklama cyfrowa odpowiadała za około 80% przychodów Alphabet, co daje łączną kwotę 210 miliardów euro.

Jednak uścisk duetu zaczyna teraz przyciągać uwagę organów antymonopolowych po obu stronach Atlantyku.

Na początku tego roku Google i Facebook zostały nawet oskarżone o zawarcie tajnej umowy mającej na celu wyeliminowanie konkurentów z rynku i umocnienie ich pozycji. Nazwany Jedi Blue, układ jest obecnie badany w Wielkiej Brytanii i UE, a także w Stanach Zjednoczonych.

Najnowszą propozycję można postrzegać jako przedłużenie tych wysiłków zmierzających do ograniczenia możliwości Google i Facebooka do dyktowania warunków rynku reklamowego.

Jak donosi The Wall Street Journal, propozycja została poparta przez senatorów z obu stron, w tym Teda Cruza i Amy Klobuchar.

Google ze swojej strony twierdzi, że rachunek zaszkodzi jakości doświadczenia użytkownika, co jest częstym refrenem, gdy organy regulacyjne i obrońcy prywatności krytykują firmę.

„Narzędzia reklamowe Google i wielu konkurentów pomagają amerykańskim witrynom i aplikacjom finansować ich zawartość, pomagają firmom rozwijać się i pomagają chronić użytkowników przed zagrożeniami dla prywatności i wprowadzającymi w błąd reklamami” – powiedziała Julie Tarallo, rzeczniczka Google.

„Złamanie tych narzędzi zaszkodziłoby wydawcom i reklamodawcom, obniżyłoby jakość reklam i stworzyłoby nowe zagrożenia dla prywatności. A w dobie wyższej inflacji zaszkodziłoby to małym firmom szukającym prostych i skutecznych sposobów na rozwój online.

W osobnym oświadczeniu firma stwierdziła, że ​​była to „niewłaściwa ustawa, w niewłaściwym czasie, skierowana do niewłaściwego celu” i próbowała zrzucić winę za negatywne skutki reklamy cyfrowej na „tandetnych brokerów danych”.

TechRadar Pro poprosił Meta o odpowiedź na propozycję.

nad krawędzią