Mozilla chce pomóc internautom przejąć kontrolę nad swoimi danymi

Mozilla chce pomóc internautom przejąć kontrolę nad swoimi danymi
Mozilla uruchamia nową platformę udostępniania danych zorientowaną na prywatność o nazwie Rally, która daje użytkownikom kontrolę nad swoimi danymi online, a nie firmom. Jednocześnie nowa platforma umożliwia również użytkownikom przeglądarki firmy wnoszenie danych przeglądania do projektów crowdsourcingowych, których celem jest budowanie lepszego Internetu i lepszego społeczeństwa. Zbyt długo firmy zbierały dane użytkowników bez ich zgody, ale co by było, gdyby użytkownicy sami mogli wybrać, kto ma dostęp do ich danych i wykorzystać je dla dobra publicznego? Podczas gdy Mozilla nadal dodaje funkcje prywatności do swojej przeglądarki, które dają użytkownikom większą kontrolę nad ich danymi poprzez blokowanie trackerów, posiadanie „mocy danych” wymaga również od użytkowników możliwości wyboru, kto ma dostęp do ich danych. Rebecca Weiss, kierownik projektu w Mozilla Rally, wyjaśniła w komunikacie prasowym, dlaczego firma zdecydowała się uruchomić nową platformę wymiany danych: „Wykluczanie ludzi z podejmowania decyzji dotyczących ich danych to niesprawiedliwość, która szkodzi ludziom, społeczeństwu i Internetowi. Uważamy, że musisz określić, kto korzysta z Twoich danych. Jesteśmy optymistami w zakresie danych i chcemy codziennie zmieniać sposób, w jaki gospodarka oparta na danych działa dla ludzi i firm. Cieszymy się, że Rally może pomóc zrozumieć i rozwiązać niektóre z największych problemów w Internecie. "

Rajd Mozilli

Jako pierwszy krok Mozilla uruchamia nową inicjatywę badawczą Rally, która została opracowana we współpracy z grupą badawczą profesora Uniwersytetu Princeton, Jonathana Mayera. W ten sposób informatycy, socjologowie i inni badacze będą mogli rozpocząć nowe badania w sieci i zaprosić użytkowników do udziału. Według Mozilli głównym założeniem inicjatywy jest umożliwienie bezprecedensowych badań, które napędzają główne usługi online. Mozilla rozpoczyna inicjatywę badawczą Mozilla Rally z dwoma badaniami przeprowadzonymi przez współpracowników badawczych. Pierwsze badanie, zatytułowane „Wiadomości polityczne i COVID-19”, pochodzi od zespołu z Princeton i zbada, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z wiadomościami i dezinformacją na temat polityki i Covid-19 za pośrednictwem usług internetowych. Drugie badanie, zatytułowane „Beyond the paywall”, które zostanie opublikowane wkrótce, ma na celu lepsze zrozumienie konsumpcji informacji. Wreszcie, Mozilla udostępnia nowy zestaw narzędzi o nazwie WebScience, który umożliwia naukowcom tworzenie standaryzowanych, opartych na przeglądarce internetowej badań dotyczących Rally. Zestaw narzędzi zachęca również do minimalizacji danych, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla Rally, aby szanować tych, którzy zdecydują się uczestniczyć w swoich badaniach. Mozilla Rally jest obecnie dostępna dla użytkowników komputerów stacjonarnych Firefox w wieku 19 lat i starszych w Stanach Zjednoczonych, chociaż firma planuje udostępnić swoją platformę do udostępniania danych dla innych przeglądarek i krajów w późniejszym terminie.