E-maile phishingowe podszywające się pod raporty Covid-19

| Porównanie E-maile phishingowe podszywające się pod raporty Covid-19 | Porównanie

Kampanie phishingowe wykorzystujące pocztę e-mail nie są nowością, ale teraz potencjalni cyberprzestępcy stosują nowe podejście. Grając na ludzkich obawach i obawach związanych z pandemią Covid-19, od 12 maja tego roku prowadzona jest ciągła kampania phishingowa z wykorzystaniem tematów takich jak „Raport sytuacyjny WHO Covid-19” . Zespół Microsoft Security Intelligence wydał alert dotyczący kampanii phishingowej z wykorzystaniem załączników związanych z Covid-19. Według zespołu wywiadowczego ta kampania „wykorzystuje setki unikalnych plików Excel z bardzo niejasnymi formułami”. Jednak wszystkie łączą się z tym samym adresem URL, aby pobrać ładunek. NetSupport Manager jest popularny wśród cyberprzestępców, którzy chcą zdalnie uzyskiwać dostęp i wykonywać polecenia na zaatakowanych maszynach. Jeśli próba phishingu się powiedzie, cyberprzestępca uzyska pełny dostęp do komputera, plików i programów użytkownika, nawet jeśli na urządzeniu działa skuteczne oprogramowanie antywirusowe lub chroniące przed złośliwym oprogramowaniem. Podczas gdy niektóre e-maile pochodzą z John Hopkins University, inne najwyraźniej oferują usługi testowania Covid-19 i informacje związane z wirusami.

Kontynuujemy zakrojoną na szeroką skalę kampanię dostarczającą legalne narzędzie zdalnego dostępu NetSupport Manager za pomocą wiadomości e-mail z załącznikami zawierającymi złośliwe makra Excel 4.0. Kampania na temat COVID-19 rozpoczęła się 12 maja i do tej pory wykorzystała kilkaset unikalnych załączników. pic.twitter.com/kwxOA0pfXH18 maja 2020

Antywirus nie chroni przed tym atakiem

Dokument programu Excel o nazwie „Raport sytuacyjny WHO Covid-19” jest osadzony w kodzie, który potajemnie instaluje popularne narzędzie do zdalnego dostępu, NetSupport Manager. Gdy niczego niepodejrzewający użytkownik otworzy taki dokument, cyberprzestępca przejmuje kontrolę nad komputerem, w tym nad wszystkimi plikami i programami. W trakcie tego procesu instalowane jest również inne potencjalnie niebezpieczne złośliwe oprogramowanie, które na szczęście może zostać wykryte i usunięte przez oprogramowanie antywirusowe. Ponieważ NetSupport Manager jest oficjalnym programem, oprogramowanie antywirusowe nie podejmie wobec niego żadnych działań. Przede wszystkim użytkownicy powinni uważnie przeczytać wszystkie wiersze tematu wiadomości e-mail przed ich otwarciem. Ponadto osoba wysyłająca wiadomość e-mail musi być znana użytkownikowi przed otwarciem wiadomości e-mail zawierającej wiarygodne informacje o Covid-19. Za pośrednictwem: LifeHacker