Dlaczego God of War i Assassin's Creed stały się „strasznym i brutalnym” mitem

Dlaczego God of War i Assassin's Creed stały się „strasznym i brutalnym” mitem

„Ragnarök definiuje mityczny nordycki kosmos jako taki, który ma nie tylko początek, ale i koniec” — mówi uczony staronordycki, dr Jackson Crawford, wyjaśniając, dlaczego ta historia pojawia się w tak wielu grach. „Cały czas ważny dla żyjących się skończy, a koniec będzie straszny i gwałtowny”.

Według gawędziarzy Wikingów, gdy nadejdzie koniec czasu, gwiazdy znikną z nieba, powodzie ogarną ziemię, a niebiosa spłoną. Po tym, jak świat upadnie po ostrej i długiej zimie, giganci zaatakują królestwo Asgardu, podczas gdy ludzka cywilizacja pogrąży się w chaosie. Odyn zostanie połknięty przez wilka Fenrira, a Thor i światowy wąż Jörmungandr zabiją się nawzajem w walce. Jej zniszczenie jest całkowite, wyznaczając nie tylko apogeum stworzenia, ale także miejsce ostatecznego spoczynku.

Ragnarök trafił do Assassin's Creed, Viking RTS Northgard, Senua's Sacrifice i wielu innych gier. God of War: Ragnarök będzie ostatnią grą, która przeprowadzi nas przez Zmierzch Bogów, kiedy zostanie wydana w przyszłym miesiącu. Teraz ziemia jest dobrze wydeptana, historia opowiadana jest na sto różnych sposobów. O dziwo, twórcy gier są zmuszeni do wycofania się i pozostawienia swojego śladu na mitach.

Korzenie drzewa świata.

God of War: Ragnarok Kratos i Atreus

(Źródło zdjęcia: Sony)

„To dobrze skonstruowany mit” — mówi dr Carolyne Larrington, profesor średniowiecznego języka angielskiego i literatury na Uniwersytecie Oksfordzkim. „Od pierwszych oznak katastrofy ze śmiercią Baldra, ukaraniem Lokiego, początkiem Wielkiej Zimy, wybuchem chaosu w ludzkim świecie, a następnie atakiem Gigantów Lodu i Ognia.

„To mówi o naszym strachu przed zagładą, czy to przez zniszczenie środowiska, broń nuklearną, czy kosmiczną katastrofę. Nieuchronność jest z jednej strony przygnębiająca, ale odwaga ludzi i bogów z drugiej. Stawianie czoła katastrofie jest inspirujące. daj nadzieję na odrodzenie i lepszy byt w nowym świecie.

Ragnarök opowiada o naszym strachu przed zagładą, czy to przez zniszczenie środowiska, broń nuklearną, czy kosmiczną katastrofę.

Dr. Carolyne Larrington

Zgadza się z tym główny scenarzysta Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök, Alex Harakis. Mówi, że mit przyciągnął zespół Ubisoft Sofia, ponieważ jest to „historia nadziei wznoszącej się z popiołów porażki”. Ma uniwersalny urok, który obejmuje czas i przestrzeń, ale jest także naturalnym punktem wyjścia dla gawędziarzy studiujących opowieści nordyckie. W naszej współczesnej, fragmentarycznej wiedzy o micie wikingów dwa wydarzenia przyćmiewają wszystko inne: nordycki mit o stworzeniu świata i czasy ostateczne. Wśród nich jeden jest najbardziej oczywistym kandydatem do adaptacji.

„Mit stworzenia jest fascynujący, ale dość surrealistyczny” — mówi Harakis. „Ponadto jest to trochę oderwane od wszystkiego innego, mimo że robimy kilka odniesień do niego w Dawn of Ragnarök. Dla porównania, mity o czasach ostatecznych reprezentowały to, co najbardziej nam odpowiadało: z narracji jest zawarta, ale epicka, była łączy się z sagami, które go poprzedzały, i jest zwieńczeniem osobistego łuku Odyna. Dodatkową korzyścią było to, że Assassin’s Creed Valhalla już flirtował z tematem, nie odpowiadając na wszystkie najnowsze pytania.

Zakręcona przez Norny

Wojownik Wikingów, który walczy z Surtr w Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

(Zdjęcie: Ubisoft)

Jednak ramy mitu pozostawiają wiele miejsca na interpretację. „Podobnie jak wszystkie mity nordyckie, mit o Ragnaröku nie jest powtarzany w źródłach staronordyckich z takimi szczegółami, jakich my, jako współcześni widzowie, chcielibyśmy” — mówi Crawford. Najpełniejszy opis podaje islandzki historyk Snorri Sturluson w Prose Edda, XIII-wiecznym podręczniku do mitologii nordyckiej, który sam w sobie jest oparty na proroctwie jasnowidza znalezionym w jeszcze starszej Eddzie Poetyckiej. Jego korzenie sięgają przedchrześcijańskich ustnych tradycji literackich Islandii, co nadaje mu użyteczną dwuznaczność dla współczesnych gawędziarzy.

Harakis i jego zespół projektantów narracji mogli dopracować najdrobniejsze szczegóły mitów, aby pasowały do ​​istniejącej tradycji Assassin's Creed. Mityczne wydarzenia są reinterpretowane jako dosłowne globalne katastrofy, a centralna bitwa między bogami a gigantami zostaje pozbawiona tajemniczości, aby pasowała do szerszej narracji science-fiction gry.

„Jednym ze sposobów, w jaki reinterpretowaliśmy mitologiczne fragmenty naszej historii, było przestawienie, a nawet wycięcie fragmentów linii czasu przedstawionych w mitach” — mówi Harakis. „Na przykład dokładna kolejność Prekursorów prowadząca do Ragnarök, a także sposób, w jaki wydarzenia zaczęły się rozwijać, gdy już się wydarzyły. Pozwoliło nam to uprościć naszą historię i zwiększyć jej dramatyczny wpływ.

Mit Ragnaroka nie jest opowiadany w źródłach staronordyckich w taki sposób, jaki chcielibyśmy jako współczesna publiczność.

Dr Jackson Crawford

Nawet nasze podzielone rozumienie Ragnaröka zapewnia gawędziarzom przydatne kotwice, na których można powiesić spójną fabułę. Ale to zakres i skala tych fragmentów sprawiają, że są one bogatym źródłem kreatywności. Dotykając różnych frakcji i mieszkańców królestw nordyckich, Ragnarök wyróżnia się nie tylko jako najbardziej znany mit nordycki, ale prawdopodobnie najbardziej ambitny.

Shiro Games, twórca Northgard, mówi TechRadar, że wiele możliwości narracyjnych tej historii sprawiło, że stała się ona oczywistym wyborem dla pierwszej aktualizacji gry strategicznej. Olbrzymy ognia, widmowi wojownicy i inne mityczne stworzenia zostały wprowadzone jako nowe typy jednostek, dodano nowy biom, aby odzwierciedlić zwęglony krajobraz świata, a wybuchające wulkany zostały dodane jako śmiertelne reprezentacje bitew bogów . – głęboka studnia mitów, która stanowi idealne tło dla nowego trybu gry.

rokowanie śmiertelne

Havi walczy z zaciekłymi wrogami w Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarok

(Zdjęcie: Ubisoft)

Twórcy gier wideo nie są jedynymi, którzy kochają mity. Wystarczy spojrzeć na Marvel's Thor: Ragnarök lub wiele powieści historycznych, które czerpią z legendy, aby zrozumieć jej występowanie we współczesnych opowieściach o mitologii nordyckiej. Cofnij się, a dojdziesz do wersji Poetyckiej Eddy JRR Tolkiena w The Legend of Sigurd i Gudrún, i przeskocz o kilka kolejnych dekad, by znaleźć XIX-wieczny dramat muzyczny Richarda Wagnera inspirowany Ragnarökiem, Götterdämmerung.

„Ludzie lubią orgazmy” — mówi Crawford. „Koncepcja kultury, która przewidywała nie wieczne panowanie swoich bogów, ale klęskę tych bogów w straszliwej bitwie z potworami, jest filmowa. I z pewnością niesie ważne przesłanie dla zrozumienia pesymistycznego tonu, który przewija się przez tak wiele literatura nordycka inaczej.

Jest to szczególnie istotne teraz, gdy stoimy w obliczu kryzysu klimatycznego; świat, jaki znamy, zostanie naprawdę zniszczony za życia naszych wnuków

Dr. Carolyne Larrington

Katastrofalna skala Ragnaröka i pełna nadziei nić odrodzenia, która leży u jej podstaw, wydają się boleśnie aktualne w świetle ostatnich lat. „Czytając gazety, czasami można odnieść wrażenie, że każdy dzień niesie ze sobą groźbę nowego Ragnarök, a mimo to przetrwamy i wytrwamy” — mówi Harakis.

„Jest to szczególnie istotne teraz, gdy stoimy w obliczu kryzysu klimatycznego; świat, jaki znamy, zostanie naprawdę zniszczony za życia naszych wnuków” — mówi Larrington. „I ważne jest, że w proroctwie widzącego świat odrodzi się świeży i nowy, a Baldr, zabity bóg, powróci.

„W Ragnarök świat skończy się lodem i ogniem, podczas gdy tutaj będzie ogień i powódź. Ludzie są przerażeni i nie wiedzą, co robić, podczas gdy Einherjar (umarli z Walhalli) nie mogą zwyciężyć. uciekają przed katastrofą, nie wiedząc, co robić.

„Bogowie wiedzą, że jest za późno, a siły, które zgromadzili, mogą tylko dać mężny pokaz. Być może nie jest za późno dla nas i dla Surtra, przywódcy ognistych gigantów, ze swoim płonącym mieczem, który rozdziera niebiosa nie przyjdą po nas, ale podobnie jak Odyn obawiam się, że Ragnarök będzie opóźniony, ale nadejdzie.