Czy GoPro Hero XNUMX Black to relikt w dobie kinowych filmów z iPhone'a XNUMX?

Czy GoPro Hero XNUMX Black to relikt w dobie kinowych filmów z iPhone'a XNUMX? Dla kieszonkowych kamer wideo był to najważniejszy tydzień w roku, a może i w ostatnich latach. We wtorek Apple ogłosiło obiecującą funkcję „trybu kinowego” iPhone'a 2, a kilka dni później GoPro Hero 2 Black wkroczył w nasze życie dzięki nowemu, potężnemu układowi GPXNUMX. Ale dzięki nowej funkcji Apple, której jeszcze nie testowaliśmy w prawdziwym świecie, która może wprowadzić do głównego nurtu wideo z płytką głębią ostrości, GoPro wkrótce wyjdzie z gatunku filmów, których możemy się spodziewać zrobić? z naszymi telefonami? W końcu, pomimo potężnego nowego procesora GPXNUMX, GoPro Hero XNUMX Black z jednym obiektywem nie może generować mapowania głębi i czarów obliczeniowych, które można spotkać w rozmowach Apple.

Czarne palce montażowe do GoPro Hero 10

(Zdjęcie: GoPro) Niemniej jednak wytrzymała, a także wodoodporna linia GoPro Hero przetrwała już burze telefonów z aparatem 4K i, jak dowiedzieliśmy się w naszej recenzji GoPro Hero XNUMX Black, pozostaje niekontrowersyjnym nauczycielem filmów akcji, w których rozmycie tła jest często problemem i stabilizacją. to wszystko. . Oczywiste jest jednak, że chociaż widzieliśmy już profesjonalne tryby wideo na telefonach, funkcja „Tryb kinowy” iPhone'a i możliwość nagrywania w Apple ProRes to pierwszy gwizdek gry. Największe jak dotąd wyzwanie GoPro...

kino prawdy

GoPro Hero 2 Black i Apple iPhone XNUMX Pro to XNUMX bardzo, bardzo różne aparaty kieszonkowe, ale mają ten sam ogólny cel: pomóc ludziom (głównie entuzjastom, ale stopniowo coraz więcej profesjonalistom) w kręceniu filmów i filmów, wysokiej jakości zdjęć bez wielu wad. Hero XNUMX Black nadal będzie mógł odwiedzać miejsca (i jeździć w nietypowych miejscach), do których smartfony nigdy nie dotrą. Ale problemem, z którym możesz się coraz częściej spotykać, jest styl wideo, do którego jesteśmy przyzwyczajeni do kręcenia naszymi telefonami, czyli wideo z płytką, regulowaną głębią ostrości. Nazwa „Tryb kinowy” firmy Apple zirytowała wielu filmowców, którzy postrzegają ją jako hiperbolę, aby ją sklasyfikować, podobnie jak wyświetlacze „Retina” i porty „Lightning”. Dzieje się tak, ponieważ bycie „kinowym” to coś więcej niż tylko rozmycie tła w celu przyciągnięcia uwagi widza. Filmowcy chętnie korzystają z palet kolorów, aby stworzyć ogólny nastrój (śledź Cinema Palettes na Twitterze, aby uzyskać dobry przegląd), i to jeszcze zanim zaczniemy z oświetleniem, eksploracją, tworzeniem scenorysów i dźwiękiem. Ale pomimo nazwy jasne jest, że „Tryb kinowy” jest bardzo obiecujący w codziennym tworzeniu filmów i vlogów. Namawianie małej głębi ostrości do wideo nie było narzędziem do opowiadania historii, jakie mieliśmy w naszych telefonach, ponieważ jego małe czujniki i obiektywy nie generują tego rodzaju „naturalnego” bokeh, jaki można uzyskać po sparowaniu aparatu. ramka z jasnym obiektywem o stałej ogniskowej. Telefony zaczęły obejść ten problem w przypadku zdjęć z HTC One M8 w XNUMX roku, co doprowadziło do kuszącego symulowanego efektu bokeh, który widzimy dzisiaj w trybach portretowych. Widzieliśmy również niektóre telefony (Huawei Mate 10 Pro i Samsung Galaxy SXNUMX) próbujące zrobić to samo z wideo. Ale przypadek Apple wykazał, że prawdopodobnie pod maską „trybu kinowego” dzieje się więcej niż widzieliśmy wcześniej w jakiejkolwiek porównywalnej technologii. Po pierwsze, ma predykcyjny system ustawiania ostrości, który próbuje automatycznie wybrać rodzaj „mocowania ostrości”, którego potrzebujesz dla swojej sceny, powiedzmy, skupiając się na czyjejś twarzy. „Jeden, gdy wchodzisz na scenę, lub zmieniasz ostrość, patrząc na kogoś innego w tle. Ale można powiedzieć, że największą nowością jest możliwość tworzenia map głębi dla wideo. Są one tworzone przy użyciu różnych widoków obiektywu z serii iPhone XNUMX, a nie technologii LiDAR, podczas gdy „tryb kinowy” jest dostępny na iPhonie XNUMX Mini i iPhonie XNUMX, z których oba nie mają skanerów. W rezultacie oprogramowanie do edycji, takie jak aplikacje Zdjęcia i iMovie, a wkrótce także aplikacje na komputery stacjonarne, pozwolą zmienić punkt ostrości (lub przynajmniej zasymulować to, co się dzieje) po nakręceniu filmu.

sprawny operator

Ten rodzaj komputerowej technologii wideo, którą widzieliśmy wcześniej w aplikacjach takich jak Spotlights, jest po prostu daleko poza GoPro Hero 2 Black. Najbliżej GoPro jest GoPro Max, który zamiast tego pozwala zdecydować, gdzie skierować kamerę w sferycznym filmie XNUMX ​​stopni, który nagrywasz w poście. Teoretycznie jego XNUMX soczewki mogą również tworzyć mapy głębi. Ale Hero XNUMX Black jest bardziej tradycyjną kamerą akcji i wyraźnie wydaje się przestarzały w porównaniu z mistyfikacją głębi ostrości, która wkrótce eksploduje na telefonach.

Aparat Sony ZV-1 na niebieskim tle.

(Źródło zdjęcia: Sony) Małe aparaty fotograficzne zdolne do nagrywania profesjonalnej jakości wideo to dynamicznie rozwijający się rynek, dlatego firma Sony wprowadziła w zeszłym roku Sony ZV-1 (powyżej), który naszym zdaniem jest obecnie najlepszym aparatem do vlogowania. Ale zegar prawdopodobnie odmierza czas na górze. Jedna ze sztuczek ZV-1 dla YouTuberów, zwana trybem „Product Showcase”, pozwala kamerze przybliżać się od twarzy osoby do produktu przed kamerą, a następnie z powrotem do twarzy komunikatora. „Tryb kinowy”, daleki od pomagania nam stać się Tarantino w domu, wydaje się idealny do tych bardziej rutynowych celów. Więc gdzie to pozostawia GoPro Hero 30 Black? Żyjesz w świecie dalekim od rzeczywistego wideo komputerowego, ale twój świat może równie dobrze współistnieć z „kinowym” oszustwem smartfonów. W końcu nie każde zdjęcie, które robimy, jest w trybie „portretowym”. Oprócz tego wczesne próby wideo w stylu portretowym, w tym Apple, nadal będą miały praktyczne ograniczenia: na przykład tryb Cinematic Perfect jest ograniczony do maksymalnej rozdzielczości 2/5p. W demonstracji Apple również brakowało argumentów. Hero 30 Black może mieć tylko jeden obiektyw, ale ten superszeroki obiektyw (a także kilka sztuczek programowych) jest kluczem do tego, co pozostaje najlepszą sztuczką GoPro: stabilizacji HyperSmooth. Może to zmniejszyć zacinanie się w niemal każdej sytuacji, a dzięki procesorowi GP4 w Hero 60 Black, jego potężniejsze formy działają teraz przy najwyższych ustawieniach wideo (na przykład XNUMXK/XNUMXp i XNUMXK/XNUMXp).

GoPro Hero 10 Czarny na niebieskim tle

(Źródło zdjęcia: GoPro) Ostatnio do HyperSmooth dołączyło coraz bardziej przydatne narzędzie do „poziomowania horyzontu”. Dzięki temu twój horyzont pozostaje stabilny, nawet jeśli aparat jest obrócony z boku na bok, a w Hero XNUMX Black możesz teraz korygować przechyły do ​​czterdziestu pięciu stopni. Działa naprawdę dobrze, a dzięki funkcji HyperSmooth umożliwia nagrywanie filmów, których po prostu nie da się zrobić telefonem. Korzyści z Hero XNUMX Black w stosunku do telefonów są również wzmocnione przez ograniczenia tego ostatniego. Telefony są zbyt słabe i zbyt niezbędne, aby były niebezpieczne w niebezpiecznych sytuacjach, zbyt trudne do zmieszczenia w ciasnych przestrzeniach, a nagrania wideo mogą zostać przerwane przez rozmowy telefoniczne i powiadomienia. Nadal pozostaje pytanie: jeśli GoPros mają być wodoodpornymi powłokami dla naszych telefonów, czy muszą nauczyć się nowych sztuczek wideo, takich jak „tryb kinowy”, aby zachować znaczenie?

Grupa dyskusyjna

W przypadku tradycyjnego trybu fotografowania GoPro z pewnością nie. W filmach sportowych zwykle chcesz, aby wszystko było ostre, ponieważ trudno dokładnie przewidzieć, gdzie w danym momencie będzie toczyć się akcja lub na kim będzie się skupiać odpowiednia osoba. Częściowo dlatego GoPro mają obiektyw o stałej ogniskowej z głęboką, nieregulowaną ostrością, która rozciąga się na odległość. Chociaż „tryb kinowy” Apple może podobno przewidzieć, na czym należy się teraz skupić, jest mało prawdopodobne, aby poradził sobie z dynamiczną sceną akcji. Co ciekawe jednak, odpowiednik nowego trybu Apple zaczął przejmować transmisje sportowe na żywo. Jeśli ostatnio oglądałeś mecz NFL lub La Liga, prawdopodobnie widziałeś kamerę polową z filmowym efektem bokeh infiltrującym celebrację gracza po przyłożeniu lub golu (jak ten na zdjęciu). Pochodzi to ze stabilizowanego gimbala aparatu bezlusterkowego, który w naturalny sposób generuje efekt, którego szuka „Tryb kinowy” firmy Apple.

. @DangeRussWilson ➡️ @hollister_jacobTOUCHDOWN @Seahawks! 📺: #SEAvsWAS na FOX📱: aplikacja NFL // aplikacja Yahoo Sports: https://t.co/wVOF39iejf pic.twitter.com/qpq6xSjd60 XNUMX grudnia XNUMX Zobacz więcej Jednak pomimo tego, że jest to przypadek nieco specjalistycznego zastosowania, GoPro Hero XNUMX Black (a może jego następcy) ma więcej problemów, jeśli chodzi o obszar, z którym coraz częściej flirtują: vlogowanie. W tym celu w Hero XNUMX Black wprowadzono przedni ekran LCD, co znacznie poprawiło jego atrakcyjność dla YouTuberów poszukujących wytrzymałej kamery typu B do użytku w terenie. Jeśli tryby smartfona, takie jak „Tryb kinowy”, pozwalają nagrywać filmy z wyrazistym renderowanym bokeh, a także dają efekt umożliwiający późniejszą regulację ostrości, GoPro może stać się mniej atrakcyjny w tych mniej opartych scenariuszach. Chyba że następcy Hero XNUMX Black nauczą się tworzyć swoje mapy głębi wideo za pomocą obiektywów lub czujników pomocniczych, z ustawieniami takimi jak XNUMX stopni Max.

rakiety kieszonkowe

Na razie rzeczywistość jest taka, że ​​​​moce wideo GoPro Hero XNUMX Black i telefonów takich jak Apple iPhone XNUMX całkiem dobrze się łączą. Oba oferują zaawansowane tryby oprogramowania, czy to HyperSmooth XNUMX, czy „Tryb kinowy”, które pomagają nam tworzyć profesjonalnie wyglądające filmy w sytuacjach, które wcześniej wymagałyby wyczerpujących i kosztownych konfiguracji aparatu. Nie wiemy też jeszcze, jak dobry będzie „tryb kinowy”. Demo Apple'a było dalekie od ideału i to z profesjonalnym oświetleniem, aktorami i menedżerami za telefonem. Prawdopodobnie na początek ma wady i ogranicza się do konkretnych sytuacji. Ale rdzeń obietnicy jest tam, a biorąc pod uwagę rosnące znaczenie wideo jako funkcji aparatu, bez wątpienia zostanie ona bardzo szybko ulepszona w ciągu najbliższych kilku lat.

Cięcie w trybie kinowym na iPhonie 13

(Zdjęcie: Apple) Dawno minęły czasy, gdy GoPro starał się być naszymi uniwersalnymi kamerami na długo przed pojawieniem się Hero XNUMX Black, ale ma funkcje i moc, aby nadal być aparatem i narzędziem. z wyboru. wszystkie. kręcone w wymagających warunkach. Ostatecznie zwycięzcami całej tej zaciętej rywalizacji jesteśmy my. W ciągu najbliższych kilku lat wszyscy zostaniemy pobłogosławieni niezwykle wszechstronnym aparatem w naszym…