Czego MŚP mogą nauczyć się od gigantów eCommerce

Czego MŚP mogą nauczyć się od gigantów eCommerce

O autorze

Steve Roberts jest wiceprezesem ds. sprzedaży małych firm w Wielkiej Brytanii w SAP Concur.

Ilekroć mówimy o globalnej gospodarce, łatwo przychodzi nam na myśl świat wielkiego biznesu. Błyszczące drapacze chmur, mahoniowe sale konferencyjne i tętniące życiem przejęcia biznesowe mogą przyjść na myśl, ale nie powinny być naszą pierwszą myślą.

W rzeczywistości małe firmy są prawdziwym motorem naszej gospodarki. Spojrzenie na dane z Wielkiej Brytanii pokazuje, dlaczego: małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) sektora prywatnego stanowią 99.9% wszystkich przedsiębiorstw, zatrudniają 60% siły roboczej i generują ponad połowę całkowitego obrotu. MŚP są nie tylko motorem napędowym naszej gospodarki, ale reprezentują ponad połowę tej płaszczyzny.

Zapewnienie tej grupie MŚP możliwości zwiększenia wydajności, produktywności i rentowności mogłoby potencjalnie pobudzić naszą gospodarkę. Wykorzystywanie danych i informacji do generowania osiągalnych korzyści nawet w niewielkim procencie w tych obszarach bezpośrednio przełoży się na rekrutację, rozwój i utrzymanie większej liczby MŚP. . Małe ulepszenia mogą mieć duży wpływ, jeśli zostaną wdrożone na dużą skalę.

Aby pomóc MŚP w generowaniu tej zwiększonej wartości, ich partnerzy handlowi B2B muszą przyjąć nowy sposób myślenia. Niezależnie od tego, czy MŚP są ich klientami, czy też częścią ich łańcucha dostaw, duże przedsiębiorstwa muszą umożliwić MŚP łatwiejszą i wydajniejszą współpracę z nimi, co należy wdrożyć na dużą skalę.

rewolucja mózgu

Kluczową rolę w sprostaniu temu wyzwaniu odgrywają nowe technologie. Dziś jesteśmy świadkami narodzin coraz bardziej połączonego świata, w którym relacje między ludźmi, procesami, rzeczami i informacjami szybko się zmieniają.

Ta zmiana, nazwana przez Światowe Forum Ekonomiczne czwartą rewolucją przemysłową, przenosi nas ze świata, w którym maszyny wspierają i zwiększają wybór człowieka, do wszechobecnej automatyzacji i autonomicznego podejmowania decyzji.

Tam, gdzie pierwsza rewolucja przemysłowa koncentrowała się na mocy (ręczna produkcja została zastąpiona szybszymi, tańszymi fabrykami), maszyny są teraz gotowe do automatyzacji wydajności. Oznacza to nie tylko, że to, co kiedyś wymagało 50-osobowego zespołu, można teraz osiągnąć z grupą o połowę mniejszą; Dzisiejsze małe i średnie przedsiębiorstwa mają również poziom skalowalności, który był nie do pomyślenia jeszcze dwie dekady temu, co pozwala im radykalnie zwiększyć wydajność biznesową, zamiast po prostu ją zmniejszać.

Ponadto małe firmy są dobrze przygotowane do wykorzystania rosnącego trendu w kierunku zdalnej, elastycznej i niezależnej pracy, co pozwala na większą elastyczność operacyjną, łatwiejszy dostęp do talentów i mniejsze wydatki na obiekty biznesowe.

Wspieraj MŚP na dużą skalę

Darmowe wersje próbne i rabaty na produkty, szkolenia i wydarzenia dla sprzedawców, firmy B2B zawsze starały się konsekwentnie rozwiązywać podstawowe problemy, z którymi borykają się ich partnerzy i klienci z sektora MŚP. Na przykład MŚP są często zmuszone do fragmentarycznego podejścia, aby uzyskać produkty i usługi, na których polegają każdego dnia. Jak więc firmy B2B mogą zmienić swoje podejście, aby zrobić jak największą różnicę dla największej grupy MŚP?

Możemy czerpać inspirację z kwitnącego świata e-commerce. Giganci handlu detalicznego, tacy jak Amazon i Alibaba, zmienili świat, działając na niespotykaną dotąd skalę. W rzeczywistości Amazon realizuje obecnie połowę całej sprzedaży online w Stanach Zjednoczonych. Jednak firmy te w coraz większym stopniu wykorzystują ten sam sposób myślenia o rynku masowym, aby wspierać świat B2B.

Dla detalisty z sektora MŚP Amazon oferuje obecnie prawie punkt kompleksowej obsługi (w tym sklep cyfrowy, logistykę dostaw), usługi internetowe itp. w ramach firmy partnerskiej. Ułatwia to życie małym i średnim firmom, które mogą skorzystać z ekonomii skali Amazona, aby dotrzeć do gigantycznego rynku, zminimalizować koszty operacyjne i stale rosnąć wraz z popytem.

Oczywiście ten model biznesowy jest również bardzo korzystny dla Amazon, czego można się spodziewać po 10 największych graczach z listy Fortune 500. Ekosystem Amazon ułatwia firmie oferowanie dodatkowych usług, z których wszystkie są zaprojektowane tak, aby bezproblemowo ze sobą współpracowały.

Ponieważ MŚP są naturalnie bardziej zainteresowane prowadzeniem swojej podstawowej działalności niż badaniem i zarządzaniem odmiennym zestawem usług, Amazon ma ogromną przewagę rynkową lub jest jej bliski. zniewolona publiczność Dzięki tysiącom małych i średnich przedsiębiorstw jako bazy użytkowników, firma ma fantastyczną bazę, na której może budować w celu odkrywania nowych możliwości rynkowych.

Firmy B2B powinny zrezygnować z handlu elektronicznego, aby lepiej obsługiwać duże MŚP. Firmy muszą robić coś więcej niż tylko rozwiązywać własne problemy wewnętrzne, muszą być w stanie lepiej wspierać swoich klientów, koncentrując się na podobieństwach, które występują w całej społeczności MŚP. Nie możemy dłużej wspierać poszczególnych firm i partnerów, ale wprowadzać konkretne zmiany w sposobie działania tysięcy MŚP.

łączność win-win

Aby to osiągnąć, firmy B2B muszą ewoluować w kierunku sieci korporacyjnych, które umożliwiają małym i średnim firmom łatwe łączenie się ze spójnym ekosystemem funkcji, które mogą zaspokoić wszystkie ich krytyczne potrzeby. Tworząc profesjonalną sieć, firmy B2B mogą wykorzystywać dane i spostrzeżenia do przejrzystego rozwiązywania problemów MŚP i automatycznego generowania wartości.

Weźmy na przykład pod uwagę wpływ, jaki może to mieć na działy finansowe. Na podstawowym poziomie usługi połączeń międzysieciowych mogą zmienić sytuację w obszarach takich jak produktywność MŚP, na przykład umożliwiając samochodom służbowym śledzenie podróży w celu wypełniania raportów wydatków. lub kategoryzuj paragony z restauracji za pomocą aplikacji mobilnej. Dzięki zautomatyzowanemu strumieniowi danych w czasie rzeczywistym zespoły finansowe mogą natychmiast przeglądać wydatki i przepływy pieniężne na jednym pulpicie nawigacyjnym, zamiast żmudnej analizy raportów.

Zespoły finansowe mogą jednak sięgnąć jeszcze dalej, korzystając z zalet tej wzajemnej łączności. Na przykład, dzięki natychmiastowemu przeglądowi wydatków, niewykorzystany budżet na gościnność może zostać automatycznie przydzielony w jednym dziale do przesunięcia do innego, dzięki czemu nadchodzące wydarzenie może być jeszcze większe i lepsze.

W miarę jak coraz więcej firm łączy mocne strony możliwości, możemy nawet wyobrazić sobie scenariusze, w których małe firmy mogą uzyskać dostęp do ekonomii skali, która jest daleko poza ich zasięgiem, zmniejszając koszty podstawowych usług poprzez tworzenie powiązań z innymi firmami zainteresowanymi zakupem podobnych technologii lub usługi. Ten rodzaj wzajemnych połączeń będzie w coraz większym stopniu przyczyniać się do sukcesu MŚP, eliminując stratę czasu, podkreślając nowe możliwości i wspierając wzrost.

Zastosowanie „nastawienia na e-commerce” może zmienić wiele różnych sektorów biznesu. Bezprecedensowe połączenie innowacji, zwinności i skalowalności może ostatecznie zakłócić równowagę sił w świecie biznesu, wypierając przedsiębiorstwo. Duże firmy zwracają uwagę na swoich mniejszych odpowiedników.

Przy łącznym rocznym obrocie w wysokości 2 bilionów euro w samej Wielkiej Brytanii umożliwienie MŚP większej wydajności i produktywności będzie korzystne nie tylko dla wszystkich ich właścicieli, pracowników i dostawców usług B2B, ale dla całej światowej gospodarki.

Steve Roberts jest wiceprezesem ds. sprzedaży małych firm w Wielkiej Brytanii w SAP Concur.