Co to jest SaaS? Wszystko co musisz wiedzieć

Co to jest SaaS? Wszystko co musisz wiedzieć

Oprogramowanie jako usługa, znane również jako SaaS, to usługa oparta na chmurze, w której zamiast pobierać oprogramowanie z komputera stacjonarnego lub sieci firmowej w celu jego uruchomienia i aktualizacji, uzyskujesz dostęp do aplikacji za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Aplikacja może obejmować dowolne oprogramowanie, od oprogramowania biurowego po ujednoliconą komunikację i szeroką gamę innych dostępnych profesjonalnych aplikacji. Daje to wiele zalet i wad. Główne zalety SaaS obejmują dostępność, kompatybilność i zarządzanie operacyjne. Ponadto modele SaaS oferują niższe koszty początkowe niż pobieranie i instalowanie tradycyjnego oprogramowania, dzięki czemu są bardziej dostępne dla szerszego grona firm, umożliwiając małym firmom łatwiejsze zakłócanie istniejących rynków, jednocześnie wzmacniając pozycję dostawców. Główną wadą aplikacji SaaS jest to, że zazwyczaj do działania wymagają połączenia z Internetem. Jednak rosnąca dostępność ofert łączy szerokopasmowych i szybkich sieci telefonicznych, takich jak 5G, sprawia, że ​​problem ten staje się mniejszy. Ponadto niektóre aplikacje SaaS mają tryb offline, który umożliwia korzystanie z podstawowych funkcji. Tutaj przyjrzymy się bliżej niektórym głównym zaletom i wadom aplikacji SaaS, a w innych funkcjach wyjaśnimy infrastrukturę jako usługę (IaaS) i platformę jako usługę (PaaS).

Korzyści SaaS

Dostępność: Jedną z głównych zalet dowolnej aplikacji SaaS jest możliwość uruchomienia przez przeglądarkę internetową, niezależnie od systemu operacyjnego używanego do uzyskania do niej dostępu. Zatem niezależnie od tego, czy użytkownik spróbuje uruchomić aplikację na komputerze z systemem Windows, Mac lub Linux (a nawet na smartfonach z systemem Android lub iOS), aplikacja pozostanie dostępna. To sprawia, że ​​aplikacje SaaS są niezwykle wszechstronne na dwa różne sposoby. Z jednej strony oznacza to, że nie musisz się martwić, czy Twój system operacyjny lub inne oprogramowanie będzie kompatybilne z aplikacjami SaaS. Co być może najważniejsze, można ich używać nie tylko w biurze na komputerach stacjonarnych, ale można ich również używać na urządzeniach mobilnych, takich jak tablety. Aplikacje SaaS są zaprojektowane tak, aby były przyjazne dla urządzeń mobilnych, dzięki czemu można z nich korzystać w różnorodnych sytuacjach i okolicznościach, szczególnie w ruchu. Aktualizacje i poprawki: Kolejną kluczową zaletą aplikacji SaaS jest to, że ponieważ działają w chmurze, dostawca może centralnie aktualizować swoje oprogramowanie bez zakłócania działalności biznesowej użytkowników. Stanowi to wyraźny kontrast w stosunku do oprogramowania instalowanego lokalnie, które często wymaga pewnego stopnia zgodności punktów końcowych i testów bezpieczeństwa, zanim będzie można zastosować rutynowe aktualizacje i poprawki. Model SaaS pozwala uniknąć pułapek testowania, które spowalniają cykl rozwoju i dostęp użytkowników do nowych funkcji, zapewniając jednocześnie możliwie najszybsze zastosowanie aktualizacji zabezpieczeń do oprogramowania lokalnego, które może pozostać podatne na ataki. ich testowanie. Sprzęt: Prowadzi to do jednego z innych głównych punktów sprzedaży SaaS, a mianowicie braku początkowej inwestycji wymaganej do korzystania z niego. W przypadku oprogramowania lokalnego czasami nie chodzi tylko o to, czy biznesowe komputery PC lub inne stacje robocze mają zgodną konfigurację oprogramowania i sprzętu, ale także o to, czy wymagane są dodatkowe serwery i przełączniki sieciowe w ramach ogólnej inwestycji w usługi infrastruktury IT wymagane do obsługi oprogramowania w całym przedsiębiorstwie. SaaS skanuje, czego potrzebujesz, co oznacza, że ​​nawet mniejsze firmy mogą teraz uzyskać dostęp do narzędzi programowych za pośrednictwem aplikacji w chmurze opartych na SaaS, na których zbudowanie pierwotnie mogły sobie pozwolić tylko firmy. Dodatkowo SaaS jest skalowalny w tym sensie, że jeśli chcesz dodać więcej użytkowników do swojej usługi lub, odwrotnie, ich zmniejszyć, po prostu odpowiednio dostosuj swój plan rozliczeniowy, zamiast kupować więcej sprzętu w przypadku rozbudowy lub rezerwować kosztowną elektronikę gdy zmniejszone potrzeby czynią je zbędnymi. Zasięg rynkowy: dla dostawców oznacza to możliwość świadczenia usług oprogramowania dla większości rynku, a nie dla ograniczonego, określonego segmentu rynku. Oznacza to, że ceny mogą być tańsze i bardziej dostępne dla firm każdej wielkości. Dla użytkowników oznacza to możliwość dostępu do usług, które normalnie nie są dostępne, zwiększenie i poprawę usług biznesowych, produktywności i ogólnych możliwości. Kopie zapasowe i przechowywanie: przechowywanie danych lokalnie oznacza, że ​​konieczne jest inwestowanie w niezawodne kopie zapasowe, takie jak przechowywanie w chmurze online lub inne plany odzyskiwania po awarii, aby zapobiec poważnym awariom sprzętu, które w przeciwnym razie mogłyby wystąpić i spowodować znaczną utratę danych. Jednak w przypadku SaaS dane są systematycznie przechowywane w chmurze. Tym, co czyni tę podwójną korzyść, jest nie tylko aspekt redundancji, ale także to, że pracownicy mogą przełączać się między urządzeniami bez utraty pracy i danych, po prostu logując się na jedno konto, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystają. Dane i analityka: Ponieważ wszystko działa na scentralizowanej platformie, oznacza to, że łatwo jest przechwytywać dane i przekazywać je do analizy. Firmy korzystające z oprogramowania SaaS zazwyczaj mają dostęp do raportów, narzędzi analitycznych i wizualizacji, które mogą zapewnić cenny wgląd w operacje biznesowe, usprawnić przepływ pracy i zaoszczędzić wydajność.

Globalny SaaS

Ogólnie rzecz biorąc, SaaS oferuje wiele korzyści w całym procesie, które powinny działać na korzyść dostawców i użytkowników. Podczas gdy niektóre firmy wolą konfigurować własne usługi zarządzania chmurą i wykorzystywać orkiestrację na różnych urządzeniach i witrynach do kontrolowania własnych danych, w przypadku większości małych firm przynajmniej SaaS oferuje niezrównane możliwości, które mogą pomóc im w rozwoju i dostarczaniu większej wartości. pracownikom i klientom.