Bjorn ponownie: Czy cyfrowa technologia koncertowa Abba Voyage to przyszłość muzyki na żywo?

Bjorn ponownie: Czy cyfrowa technologia koncertowa Abba Voyage to przyszłość muzyki na żywo?
O La la! Abba wróciła, ale nie tak, jak nigdy wcześniej jej nie widziałeś. Minęło czterdzieści lat, odkąd szwedzki kwartet, odpowiedzialny za jedne z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii muzyki pop, wydał ostatni nowy materiał. Ale Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson i Anni-Frid Lyngstad powracają z nowymi utworami, nowym albumem Abba Voyages, który ma się ukazać w listopadzie 3 r., oraz, co najbardziej ekscytujące, nowymi koncertami. Tyle tylko, że sami Abba nie pojawią się na pokazach, które mają się odbyć w londyńskim City od maja XNUMX roku. Zamiast tego będą tam w formie cyfrowej i zestarzeją się, by wyglądać tak, jak byli na szczycie. . pod koniec lat XNUMX. Współpracując z Industrial Light and Magic (ILM) George'a Lucasa, podczas koncertów Abba Voyage zespół będzie występował na żywo co noc, po występie (choreografia: Wayne McGregor, artysta rezydent Royal Ballet of the City of London). ) nakręcony w XNUMXD przed stu sześćdziesięcioma kamerami przez zespół motion capture. Zdjęcia wykonał Baillie Walsh, a wyprodukowali Johan Renck (który pracował przy niesamowitym programie telewizyjnym Czarnobyl) i Svana Gisla, która współpracowała z Renckiem przy teledyskach promujących najnowszy album Davida Bowie, Blackstar. Talent stojący za kamerą jest zatem równie oszałamiający, jak przed nią.

ABBA w ramach cyfrowej wystawy ABBA Voyage

(Źródło zdjęcia: ABBA) Nagrania te zostały następnie dostarczone praktycznie jednemu artyście cyfrowemu z 4 światowych studiów ILM, który nie miał żadnego artysty cyfrowego, który wykorzystał archiwalne materiały do ​​wykonania skanów planu i podróży naprzód, gotowy do występu, który daje złudzenie, że całe lata XNUMX. teleportowano do szalonych lat XNUMX. XX wieku. „Naprawdę pływamy po niezbadanych wodach. Z pomocą najmłodszych podróżujemy w przyszłość” – powiedział Benny Andersson The Guardian.

Następna generacja sztuk performatywnych

To nie pierwszy raz, kiedy widzimy cyfrowe rendery wysoko cenionych artystów. Pamiętasz niespodziewane cyfrowe zmartwychwstanie Tupaca na Coachella XNUMX? To był początek zupełnie nowej branży występów holograficznych, z dawno zmarłymi gwiazdami powracającymi na sceny na całym świecie. I chociaż nie jest to dokładnie ta sama technologia, której używa Abba (która wydaje się być zaawansowaną formą projekcji 2D, która daje wrażenie głębi), koncepcyjnie jest taka sama. David Nussbaum, dyrektor generalny PORTL, firmy telekomunikacyjnej, która wykorzystuje technologię projekcji zbliżonej do hologramu do nadawania w czasie rzeczywistym na całym świecie występów osób naturalnej wielkości, pracował przy wielu koncertach z hologramami na całym Su Square. „Przywrócilibyśmy wielu zmarłych, aby pośmiertnie pojawili się w zubożonych miastach w całym kraju i na całym świecie” – powiedział LaComparacion. Nussbaum pracował przy występach na żywo nieżyjących już artystów, takich jak Jackie Wilson, Billie Holiday i Whitney Houston (w duecie z niezwykle animowaną Christiną Aguilerą, w odcinku amerykańskiej wersji The Voice, który nigdy nie został wyemitowany). Podczas gdy te koncerty służyły przede wszystkim przywracaniu zmarłych artystów, Nussbaum przewiduje, że to dopiero początek twórczych zastosowań przenoszenia żywych i umarłych w nowe miejsca i trzymania ich ze względu na to. Przyszłe pokolenia mogą z tego skorzystać. „Możesz nacisnąć przycisk nagrywania na każdym z tych występów i stworzyć hologramowe szafy grające” — mówi Nussbaum. „Wyobraź sobie, że wchodzisz do Rock and Roll Hall of Fame lub do jednego z tych artystów Hall of Fame i zamiast oglądać obraz na ścianie, tablicy lub rzeźbie, widzisz artystę grającego muzykę, dla której zostali stworzeni. , znany fakt. Wyobraź sobie interakcję z nimi, rozmowę z nimi, zmuszanie ich do mówienia. Myślę, że ludzie są bardziej podnieceni fizycznymi interakcjami, zbliżeniami, doświadczeniami i właściwie posiadaniem tego VIP-a, który może dzielić dokładnie tę samą przestrzeń, co ci niesamowici wykonawcy”. Technologia PORTL firmy Nussbaum, choć przeznaczona przede wszystkim do użytku profesjonalnego, może zostać zastosowana dokładnie w ten sam sposób w przestrzeni performatywnej. Jego pudełkowaty wygląd zapewnia „25,000 4 lumenów super jasnego, białego światła wewnętrznego, które jest wyświetlane na obszarze projekcyjnym, gdzie wyświetlany jest obraz o rozdzielczości XNUMXK, czyli treść. Działa praktycznie we wszystkich formach światła” — opisuje Nussbaum. „Możesz wstępnie nagrać dowolną zawartość i odtworzyć ją. Świetnie nadaje się do reklamy, świetnie nadaje się na konwenty i tak dalej. To ewolucja telefonu komórkowego, to ewolucja hologramów.

To będzie dobre

Jeśli nie masz łatwego dostępu do wehikułu czasu, nie będziesz mógł wrócić do czasów świetności Abby w późnych latach 4. i zobaczyć ich w ich popie i przepychu. Więc naprawdę jest tak dobrze, jak będzie. Wszystko wskazuje na to, że jest to naprawdę dobrze przemyślany wysiłek zespołu i rzadkie doświadczenie dla rzeszy jego fanów. Od dbałości o uchwycenie ruchu po fakt, że odbywa się to na scenie specjalnie zaprojektowanej w celu lepszego zaprezentowania technologii w przymilny i mocny sposób, sugeruje to, że możemy się świetnie bawić na pokazach. . Abba Voyage ma jedną zaletę, której brakowało w każdym poprzednim Przebudzeniu i Zmartwychwstaniu: każdy członek Abby żyje i ma się dobrze. Tak więc projektanci serialu nie tylko dysponowali tradycyjnymi materiałami archiwalnymi, na których mogli oprzeć swoje występy, ale także byli w stanie pracować tak dobrze, jak zespół, rejestrując maniery i ruchy tuż przed nałożeniem warstwy wyblakłej farby na czwórkę. Poza tym niekoniecznie jest to występ karaoke: wszyscy czterej członkowie są z powrotem w studiu, prezentując nowe nagrania i wokale z tradycyjnych hitów. To może być nagrany wcześniej program, ale przynajmniej jest to program, którego nie będzie można usłyszeć aż do premiery.

ABBA w ramach cyfrowej wystawy ABBA Voyage

(Zdjęcie: ABBA) Koszt jest prawdopodobnie najbardziej atrakcyjny: dzięki Digital Abbatars występującym 5 razy w tygodniu (czasem 2 przedstawienia dziennie), koszty biletów mogły pozostać częściowo niskie, a najtańsze bilety już od 6 euro za osobę. Występy wymagają ogromnego wysiłku fizycznego, zwłaszcza w przypadku starszych gwiazd, ale technologia Abba Voyage umożliwia zespołowi „występowanie” noc w noc bez wyprzedawania biletów, co pozwala na więcej koncertów i tańsze bilety. „Myślę, że ludzie będą robić to często”, mówi Nussbaum, „zamiast wyskakiwać z samolotu, spędzać 7 lub XNUMX godzin w powietrzu, meldując się w hotelu. „Będzie to, co ludzie wolą. To nie tylko oszczędza im czas i pieniądze, ale także ratuje Ziemię. W ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy widziałem, jak firmy nie tylko oszczędzają miliony, jeśli nie miliardy dolarów amerykańskich na podróżach lotniczych, ale ich ślad węglowy jest prawie zerowy. W erze covid-XNUMX może to być przebłysk przyszłego potencjału koncertowego dla zespołów: nagraj pokaz motion-capture i wyślij cyfrowe pliki do transmisji w dowolnym miejscu na świecie, od największych aren po teatry. Być może nigdy nie uchwycę pełnego doświadczenia spoconej, spoconej gwiazdy śpiewającej z całego serca i całej potencjalnej spontaniczności, która się z tym wiąże. Ale dla zespołów wkraczających w swój zmierzch, piosenki będą nadal grane długo po tym, jak ich ostatnie nuty zostaną zaśpiewane.