Awarie NBN: oto, co zrobić, gdy połączenie internetowe ulegnie awarii

Awarie NBN: oto, co zrobić, gdy połączenie internetowe ulegnie awarii
Awarie Internetu to smutny fakt, który może zakłócić Twoje codzienne życie, szczególnie w przypadku tych, którzy korzystają z planów NBN, aby pracować z domu. Na szczęście istnieje wiele kroków, które możesz podjąć, aby zidentyfikować i rozwiązać problem, dzięki czemu będziesz mógł wrócić do trybu online, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.

Czy to dla wszystkich?

Pierwszą rzeczą do zrobienia, gdy połączenie internetowe zostanie zerwane, jest sprawdzenie, czy awaria dotyczy tylko Twojego domu. Istnieje wiele metod sprawdzania tego, w tym dedykowane strony stanu na własnej stronie dostawcy, ale opcja strony trzeciej może być najlepszym portem zawinięcia. I oczywiście, jeśli Twoje główne połączenie internetowe nie działa, musisz użyć urządzenia z własnym połączeniem, takiego jak telefon, aby odwiedzić te strony stanu. W przypadku opcji samodzielnej sugerujemy wypróbowanie Down Detector, globalnej usługi prowadzonej przez firmę Ookla (znaną ze Speedtest) z domeną specyficzną dla Australii, która ma strony skonfigurowane dla każdego z głównych australijskich dostawców usług internetowych. Oto przykład przydatności usługi innej firmy: gdy klienci Optus doświadczyli ostatnio awarii w Australii, strona statusu firmy telefonicznej również nie działała, podczas gdy Down Detector był w stanie zgłosić usterkę na żywo. Ta usługa oferuje kombinację danych, w tym wykres raportów o awariach z ostatnich 24 godzin, statystyki dotyczące najczęściej zgłaszanych problemów, mapę usterek oraz możliwość samodzielnego pisania i zgłaszania przez klientów. Aby sprawdzić poszczególnych dostawców, poniżej połączyliśmy niektóre z najpopularniejszych stron przewoźników:

To tylko mój internet

Jeśli udało Ci się zweryfikować, że Twój dostawca nie ma znanych przestojów ani problemów, nadszedł czas, aby przyjrzeć się własnej konfiguracji, a zwłaszcza modemowi/routerowi. Chociaż w dzisiejszych czasach stało się to czymś w rodzaju tropu, „wyłącz i włącz ponownie” jest nadal zaskakująco skuteczną strategią technologiczną. Sugerujemy wyłączenie modemu, odłączenie przewodu zasilającego i pozostawienie go wyłączonego na pięć minut przed ponownym podłączeniem i włączeniem. To „wyłączenie zasilania” może spowodować, że router ponownie nawiąże połączenie, które wcześniej utracił. Jeśli to się nie powiedzie, następnym krokiem jest skontaktowanie się z usługodawcą i upewnienie się, że zgłasza działające połączenie po swojej stronie.

NBN wspierany przez 4G

W sytuacjach, gdy połączenie zostanie zerwane, niektórzy dostawcy NBN oferują usługę tworzenia kopii zapasowych 4G, aby pomóc, podczas gdy technik rozwiązuje problem, jako standardowe włączenie lub jako dodatek. Usługi te są obecnie oferowane przez firmy Telstra, Optus, Tangerine i Vodafone, a poniżej połączyliśmy ich plany NBN 50:

Hotspot i inne alternatywy

O ile nie znajdziesz się w niefortunnej sytuacji, w której usługi telefoniczne i internetowe Twojego dostawcy usług telefonicznych nie działają, powinieneś być w stanie skorzystać z funkcji hotspotu w telefonie komórkowym, aby szybko się uratować. Telefony z systemem iOS i Android powinny mieć ustawienie hotspotu lub przypinania w swoim szybkim menu, do którego można uzyskać dostęp, przesuwając palcem w dół z górnej części ekranu. Jeśli korzystasz z iPhone'a i nie widzisz tej opcji, przejdź do Ustawienia > Telefon komórkowy > Hotspot osobisty i włącz go stamtąd. To samo dotyczy Androida - Ustawienia > Sieć i Internet > Hotspot i tethering. Włączenie tego ustawienia tworzy sygnał Wi-Fi z telefonu, wykorzystując sieć 4G lub 5G do nadawania łączności internetowej do dowolnego urządzenia, które się z nią łączy. W niektórych przypadkach połączenia te mogą być nawet szybsze niż Internet domowy. Pamiętaj, ile danych pozostało w abonamencie telefonicznym na miesiąc, gdy korzystasz z tej metody. Podczas gdy plany NBN często mają nieograniczone lub duże limity danych, plany mobilne mają zwykle znacznie niższe limity. Jeśli wszystko inne zawiodło, a Twoja sytuacja na to pozwala, warto znaleźć lokalną kawiarnię, bibliotekę lub podobną instytucję, która oferuje publiczne Wi-Fi. To nie jest idealne, ale jeśli twoja sytuacja jest krytyczna, może wystarczyć, aby się z niej wydostać.