Wszystko zaczęło się 22 kwietnia, kiedy Indie znajdowały się u szczytu wykluczenia z Covid-19. Komunikat prasowy Reliance Industries, spółki macierzystej Reliance Jio, trafił do skrzynek odbiorczych większości dziennikarzy w Indiach zajmujących się branżą technologiczną i telekomunikacyjną. W komunikacie prasowym ogłoszono, że gigant mediów społecznościowych Facebook przejął 9,9% udziałów w Jio Platforms za ogromną inwestycję w wysokości 5.300 miliarda dolarów (43.574 10.35 crore Rs). Nawet jeśli w kręgach informacyjnych krążyły plotki, że Facebook chce zainwestować w platformy Jio, nikt tak naprawdę nie wiedział, ile pieniędzy zespół Marka Zuckerberga był gotów zainwestować. To było niesamowite, delikatnie mówiąc. Od tego czasu istnieje stały strumień inwestorów technologicznych na dużą skalę, którzy przelewają pieniądze na platformy Jio. W sumie Facebook, Silver Lake, Vista, General Atlantic i KKR ogłosiły łączne inwestycje o wartości 78,562 miliarda euro (17 1 Rs) w Jio Platforms za łączny udział XNUMX%. Na tym lista się nie kończy. Microsoft najwyraźniej jest zainteresowany Jio. Ponadto oczekuje się, że Mubadala Investment Co., zarządzający państwowym majątkiem z siedzibą w Abu Zabi, zainwestuje XNUMX miliard euro w Jio. Rodzi to oczywiste pytanie: dlaczego platformy Jio są tak atrakcyjne dla wszystkich, nawet w czasach recesji?
Wzrost i wycena Jio
Jio Platforms, spółka zależna należąca w całości do zasobów cyfrowych Reliance Industries, to platforma technologiczna skupiająca się na dostarczaniu wysokiej jakości, przystępnych cenowo usług cyfrowych w Indiach, z ponad 388 milionami abonentów. Kierowana przez najbogatszą osobę w Azji, Mukesha Ambaniego, Jio Platforms dokonała znacznych inwestycji w swój cyfrowy ekosystem dzięki najnowocześniejszym technologiom obejmującym łączność szerokopasmową, inteligentne urządzenia, chmurę i przetwarzanie. najnowsze technologie, analiza dużych zbiorów danych, sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, rozszerzona i mieszana rzeczywistość oraz blockchain. Deklarowana wizja Jio polega na umożliwieniu „Cyfrowych Indii” 1.300 miliarda ludzi i firm w całym kraju, w tym drobnych handlowców, mikroprzedsiębiorstw i rolników. Podróż Jio Platforms rozpoczęła się już w 2010 roku w postaci firmy o nazwie Infotel Broadband Services Limited (ISBL), która wydała 2.7 miliarda euro na licencje w całych Indiach podczas kontrowersyjnej aukcji widma szerokopasmowego. Ale nawet wtedy na rynku krążyły pogłoski, że ISBL był finansowany przez Mukesh. We wszystkich przypadkach Reliance Industries wkroczyło szybko, zdobywając 95% udziałów. W 2013 roku ISBL oficjalnie zmienił nazwę na Jio Platforms, która jest obsługiwana przez Reliance Jio Infocomm Limited jako spółkę zależną będącą w całości jej własnością.Jio, zmiana zasad gry
Kiedy Mukesh wkroczył, indyjski przemysł telekomunikacyjny nie był już taki sam. Jego agresywne podejście do biznesu praktycznie zrewolucjonizowało konsumpcję cyfrową w Indiach. Usługi telefoniczne i transmisji danych Jio uruchomione w 2106 roku, zwane po prostu Jio, zakłóciły rynek swoimi przełomowymi metodami. Mówi się, że pół miliarda Hindusów po raz pierwszy od dziesięciu lat połączyło się z Internetem, głównie z powodu pojawienia się Jio na scenie. Jio oferował darmowe rozmowy i usługi transmisji danych po niewiarygodnie niskich cenach, co w mniejszym lub większym stopniu zepchnęło konkurencję na margines. Mukesh oczywiście wpompował 33 miliardy euro w budowę ogólnokrajowej sieci usług szerokopasmowych 4G. Oprócz oferowania swojej sieci 4G LTE po oszałamiających cenach, Jio nawiązał także współpracę z operatorami komórkowymi, takimi jak Lyf, i zaoferował zestaw telefonów oraz połączeń telefonicznych i transmisji danych po cenach, których nie można dopasować. przez konkurencję W mniej niż cztery lata Jio zgromadził ponad 388 milionów abonentów. Ta ognista agresywność spowodowała, że zawodnicy biegali w pomieszczeniach. Reliance Communications, brat Mukesha, Anil Ambani, musiał całkowicie zbankrutować. Vodafone i Idea połączyły się, aby stawić czoła atakowi jako jeden podmiot. Airtel Bhartiego, który miał przewagę jako prekursor, stoczył mężną bitwę. Ale konkurenci krwawią, podczas gdy Jio próbuje teraz zmienić biegi.Ambitne plany Jio
Usługi połączeń i transmisji danych to tylko część dużego tortu, przed którym stoją obecnie platformy Jio. Ma w swojej stajni wiele aplikacji i usług cyfrowych, w tym strumieniowe przesyłanie muzyki JioSaavn, usługę telewizji JioTV na żywo na żądanie. Jio planuje również wprowadzać nowe filmy do domów ludzi tego samego dnia, w którym trafią do kin. Jio wszedł również do kategorii gier, zaprezentował asystenta rozmów wideo do automatyzacji obsługi klienta i podpisał umowę z Microsoftem na subsydiowanie Office 365 i Azure dla małych firm w Indiach. Jest też ich aplikacja płatnicza JioMoney. I oczywiście nowy Jio Mart, który ma spowodować poważne wstrząsy na indyjskiej arenie e-commerce. Teraz linie bojowe Jio Platforms są rysowane przeciwko Amazon India, Walmart's Flipkart, wspieranemu przez Alibaba BigBasket i finansowanemu przez Tencent Udaan. Jak zauważył Mukesh w jednym ze swoich przemówień: „Stworzyliśmy ekosystem, który obejmuje sieć, urządzenia, aplikacje i treści, platformy, usługi i przystępne ceny, aby każdy mógł żyć cyfrowym życiem Jio”.Wszystkie oczy zwrócone na Jio Mart
Wielkość internetowego rynku spożywczego w Indiach szacuje się na 6.201 crore rupii (875 mln euro) i oczekuje się, że do 1.03 r. wzrośnie wykładniczo do 14.6 lakh crore rupii (2023 mld euro). tylko drapią powierzchnię i dlatego ujawniają ambitne plany ugruntowania swojej pozycji. Ale zakłócenie, które Reliance Jio spowodowało w branży telekomunikacyjnej, może nie nadejść tak łatwo na tym wysoce konkurencyjnym rynku e-grocery w Indiach. Ale Jio Mart wkrótce będzie walczyć o nowy plac zabaw: WhatsApp. WhatsApp jest kluczowym łączem dla Jio Mart. Prawdopodobnie dostarczysz płatną ofertę (biznes do konsumenta), z siecią logistyczną lub sklepem kirana, aby zapewnić dostawę. I tu kluczową rolę powinno odegrać połączenie Jio Platforms z Facebookiem, do którego należy WhatsApp. Od samego początku JioMart ma gotową bazę użytkowników 400 milionów użytkowników WhatsApp w Indiach. Jio Mart będzie również opierać się na usługach Facebook Messenger i aplikacji Facebook, aby zintegrować funkcje zakupów i dotrzeć do szerszej bazy użytkowników. Ale w przeważającej części Jio będzie wykorzystywać WhatsApp dla firm dla swoich sprzedawców detalicznych, zapewniając kompleksową usługę, w przeciwieństwie do tego, gdzie teraz muszą iść do innych firm zewnętrznych. Dyrektor generalny Facebooka Mark Zuckerberg nawiązał do celu umowy Jio Platforms. „Indie to dla nas szczególne miejsce. Jesteśmy również zaangażowani we wspólną pracę nad niektórymi krytycznymi projektami, które naszym zdaniem otworzą wiele możliwości biznesowych w Indiach. Facebook i WhatsApp od dwóch lat próbują przyciągnąć małe i średnie firmy (MŚP) na swoich platformach.Byłeś zagranicą?
Wszystkie te wydarzenia zachodzące w zawrotnym tempie są prekursorami publikacji Jio Platforms, w szczególności z myślą o zaistnieniu na zagranicznej platformie, prawdopodobnie Nasdaq.Mukesh Ambani przygotowałby platformy Jio do IPO za granicą, donosi Bloomberg. pic.twitter.com/cTSEyJwfmz 26 maja 2020 r. Jio Platforms podobno prowadzi rozmowy z niektórymi bankami w celu ulepszenia tego pliku. Według raportu Bloomberga oferta może mieć miejsce w ciągu najbliższych 12 do 24 miesięcy. Uważa się, że Reliance Industries sprzedałoby blisko 25% swoich udziałów w Jio Platforms przed wejściem na giełdę. Raporty sugerują, że Morgan Stanley może zostać mianowany głównym bankierem zarządzającym notowaniami spółki za granicą. Oto harmonogram dotychczasowych inwestycji w platformę Jio: