Przez dwadzieścia pięć lat nigdy nie grałem w Tomb Raidera, aż do teraz

Przez dwadzieścia pięć lat nigdy nie grałem w Tomb Raidera, aż do teraz
Jeśli jesteś fanem gier komputerowych, Tomb Raider nie będzie miał przed Tobą żadnych tajemnic. Po dwudziestu pięciu latach jest to franczyza, która dała początek wielu sequelom, wielu filmom, z których każdy osiągnął ponad miliard sprzedaży. Ale pomimo tego wszystkiego nigdy tak naprawdę nie grałem w Tomb Raidera aż do teraz. Nie jestem pewien, jak to się dokładnie skończyło. Teoretycznie gra, która zawiera akcję, przygodę, tajemnicę i na wpół akceptowalną historię, powinna być grą, w którą zrobiłbym wszystko, co możliwe. Chociaż nie każda gra z serii Tomb Raider była alarmującym klasykiem, wiele z nich otrzymało entuzjastyczne recenzje. Ale szczególnie pierwsza gra była przełomowa w tym sezonie i zdefiniowała podstawy tego, jak można grać w grę w 3D.

Hydraulik i zmutowany jeż.

Dwadzieścia pięć lat temu głównymi bohaterami konsol do gier wideo byli hydraulik i zmutowany jeż. Konsole do gier wideo nadal miały niesmaczną reputację niszowego hobby. Tak więc w 1996 roku firma z siedzibą w Derby w Anglii wydała grę, w której główną bohaterką była silna kobieta (w przeciwieństwie do księżniczki potrzebującej ratunku), niemal nieuniknione było przyciągnięcie uwagi. Chociaż większość relacji niewygodnie koncentrowała się na wyglądzie Lary i zrodziła nikczemne polemiki, takie jak Nude Raider, pytanie jest słuszne, czy Lara była symbolem wzmocnienia pozycji kobiet, czy też fantazją nastolatka. Ale jako główna bohaterka, Lara była naprawdę czymś nowym i innym. Spójrz na inne gry wydane w 3 roku: Super Mario XNUMX, Duke Nukem XNUMXD, Quake, Crash Bandicoot, Resident Evil i Donkey Kong Country XNUMX, by wymienić tylko kilka. Kobiece główne role były dziwne, więc widok Lary Croft był odświeżający. W ten sam zasadniczy sposób gra została stworzona przez CORE Design, znanego wcześniej z Ricka Dangerousa i BC Racers, i zebrała entuzjastyczne recenzje. Nigdy nie przetrwałby dwudziestu pięciu lat i nie stał się tak sławną marką, gdyby nie fakt, że zagrała w nim kobieta. Chwalony za rozgrywkę, projekt poziomów, mocną postać, a także historię, Tomb Raider zasługiwał na uwagę, jaką otrzymał jako gra. osiemdziesiąt jeden milionów gier sprzedanych w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat oznacza, że ​​musi robić coś dobrego.

Encierra a Winston el mayordomo en el congelador en Tomb Raider 2

(Źródło zdjęcia: CORE Design / Crystal Dynamics)

Nigdy nie zamykałem Winstona w zamrażarce.

Ale tak naprawdę nie znałbym żadnego z tych rozdań z pierwszej ręki, ponieważ do tej pory nigdy nie grałem w grę Tomb Raider. Nigdy nie zamknąłem twojej stewardessy Winston w zamrażarce. Nigdy nie próbowałem pogodzić faktu, że może zabić T-Rexa, ale że umiera natychmiast, gdy zbliża się do czegoś kolczastego, co mogłoby tłumaczyć brak kaktusów w jego domu. Albo fakt, że nie jest patronką jeżowych organizacji charytatywnych. Ale teraz, po dwudziestu pięciu latach, w końcu znalazłem czas i okazję, by po raz pierwszy wypróbować Tomb Raider w całej okazałości. Po zagraniu w dwie pierwsze gry, wydane w 2 i XNUMX roku, są to moje wrażenia z pierwszej ręki.

Lara y Natla en una escena

(Źródło zdjęcia: CORE Design / Crystal Dynamics)

Ryzyko czai się za każdym rogiem

Tomb Raider nie flirtuje z tobą. Zostajesz wrzucony prosto do gry, natychmiast w Andy, poruszając się po świątyni. Od razu uderzyło mnie, jak mało masz przyczepności w porównaniu ze współczesnymi grami. Poziomy są duże, dość trudne i mogą być nieubłagane. Czas spędzony w posiadłości Lary, ucząc się podstaw, to dobrze spędzony czas. Tak więc, przy drugiej próbie grania w tę grę, po zapoznaniu się ze sterowaniem, mogłem zacząć cieszyć się samą grą. Jest wiele do zabawy na każdym poziomie. Graficznie, chociaż oczywiście nie może konkurować z nowszymi grami, po dwudziestu pięciu latach trzyma się całkiem nieźle. Tak, jest trochę toporny, a paleta kolorów nie jest najbogatsza, ale zwykle jest bardzo szanowany i ma projekt, który nadąża za duchem czasu, a także innymi czynnikami.

Lara se enfrenta al infame T-Rex en el primer juego de Tomb Raider

(Źródło zdjęcia: CORE Design / Crystal Dynamics)

Oczywiście, że jest T-Rex

Muzyka jest bajeczna. Skomponowany przez Nathana McCree, po prostu toczy się w tle, a następnie rozwija się do crescendo, dając ci wystarczająco dużo czasu, aby przygotować się na zbliżającą się rozgrywkę. Może w postaci T-Rexa, no cóż, oczywiście, jest T-Rex. Ryzyko czai się za każdym rogiem. Czasami sam zakręt jest niebezpieczny. jestem martwy. Bardzo. Nawet pierwszy poziom jest wyzwaniem. Uważam się za dość skutecznego gracza. Ale liczba ofiar jest porażająca. Nie przypominam sobie innej gry, która sprawiłaby, że tak bardzo chciałem rzucić palenie. Za każdym razem, gdy wydaje ci się, że jesteś już za niebezpieczną częścią, pojawia się więcej kolców, skał, wilków, niedźwiedzi, tygrysów lub tyranozaurów. Albo wielką dziurę w ziemi, której nie widziałeś. Jeden błąd oznacza śmierć. Z pewnością mógłbym wyjaśnić w serii podcastów niezliczone sposoby, w jakie przez pomyłkę zabiłem Larę Croft. Ale tak zmęczony, jak to było, wciąż jestem zdumiony tym, co ta gra ma do zaoferowania. Ogromne i kręte poziomy do odkrycia. Muzyka w tle. Skala ambicji jest niesamowita. W porównaniu z innymi grami z XNUMX roku dość łatwo zrozumieć, dlaczego utknęła. Możesz poczuć, jak Lara mogła utorować drogę następującym kobietom w grach. Sprawiła, że ​​głównym bohaterem była kobieta, a nie hydraulik, jeż czy bandyta. Czy bez niego mielibyśmy takie gry jak Perfect Dark, Bayonetta czy Horizon: Zero Dawn? Być może nigdy nie dowiemy się na pewno, ale Tomb Raider pomógł głównym bohaterkom nadać mocną legitymację w świecie, w którym gra była w przeważającej mierze męska.

wrócę

Doświadczywszy w końcu Tomb Raidera, nie mam wątpliwości, że wrócę do niego i odkryję bardziej nieoczekiwane sposoby na śmierć. To wyzwanie, któremu trzeba sprostać. Ale być może mój największy wniosek jest następujący: myślałem, że jestem częściowo zdolny do grania w gry wideo. Tomb Raider sprawił, że zakwestionowałem wszystko.