Nowa technologia Chrome WebGPU zapowiada nową erę gier przeglądarkowych


Google wprowadza pierwszą iterację WebGPU, która pozwoli przeglądarce Chrome korzystać z karty graficznej komputera w celu ulepszenia gier internetowych i ich wierności graficznej.

Nowy interfejs API (Application Programming Interface) jest wynikiem sześcioletniego cyklu rozwoju GPU for Web Community Group (otwiera się w nowej karcie) z udziałem różnych gigantów technologicznych, w tym Mozilli, Apple i Microsoft. Jako następca obecnego modelu WebGL, WebGPU zmniejszyłoby „obciążenie JavaScript” przeglądarki i potroiło wydajność „wnioskowania modelu uczenia maszynowego”. Ostatecznym celem jest posiadanie gier przeglądarkowych, które pokazują „bardzo szczegółowe sceny z wieloma różnymi obiektami”, ponieważ „wiele nowoczesnych technik renderowania” będzie teraz możliwych. Istniejące wcześniej tytuły, takie jak te znajdujące się w bibliotekach Javascript 3D, takich jak Babylon.js, również zostaną ulepszone.

Poza grami aplikacje zwiększające produktywność mogą korzystać z interfejsu API w celu „odciążenia obliczeń na GPU”. Platformy konferencyjne, takie jak Google Meet, mogą korzystać z ulepszonego uczenia maszynowego, aby działać wydajniej, zgodnie z wyjaśnieniem WebGPU (otwiera się w nowej karcie).

WebGPU jest obecnie domyślnie dostępne w przeglądarce Chrome 113 beta (otwiera się w nowej karcie), którą można pobrać w systemach Windows, ChromeOS i macOS. Jednak przynajmniej w przypadku pierwszych dwóch systemów konieczne będzie spełnienie pewnych wymagań systemowych. Urządzenia z systemem Windows muszą obsługiwać Direct3D 12, a urządzenia z systemem Chrome OS muszą mieć włączoną obsługę Vulkan API. Jeśli wolisz poczekać na stabilną wersję, Chrome 113 zostanie oficjalnie uruchomiony (otwiera się w nowej karcie) z WebGPU 26 kwietnia.

W przypadku wczesnych użytkowników, takich jak my, Google zapewnia pewne zasoby, dzięki którym ludzie mogą zobaczyć interfejs API w działaniu. Przetestowaliśmy kilka gier znajdujących się w bibliotece Babylon.js (otwiera się w nowej karcie) w Chrome 111 i Chrome 113 beta, aby sprawdzić, czy pojawiły się jakieś istotne aktualizacje. Tytuły dla jednego gracza, takie jak Temple Run 2, nie poprawiły znacznie swojej wydajności, poza tym, że są nieco szybsze. Jednak w przypadku Shell Shockers, darmowej strzelanki FPS dla wielu graczy, zauważyliśmy krótsze czasy ładowania i płynniejszą liczbę klatek na sekundę. Graficznie żadna gra nie wyglądała inaczej, ale pamiętaj, że adopcja dopiero się zaczyna. Aby zobaczyć, co WebGPU potrafi graficznie, Babylon.js oferuje bezpłatne demo technologiczne na swojej stronie internetowej (otwiera się w nowej karcie).

Podobnie jak w przypadku innych przeglądarek, Google twierdzi, że obsługa WebGPU dla Firefoksa i Safari jest wciąż „w toku”. Oczekuje się, że urządzenia z systemem Linux i Android również otrzymają interfejs API w późniejszym terminie. Nie ma oficjalnego słowa na temat wersji na iOS, ale biorąc pod uwagę kompatybilność z systemem macOS, prawdopodobnie jest to tylko kwestia czasu.

Jeśli szukasz innego sposobu na zwlekanie, sprawdź listę najlepszych darmowych gier dla przeglądarek internetowych TechRadar.