Microsoft kupuje producenta gier wideo Activision Blizzard za 68.700 miliarda dolarów

Microsoft kupuje producenta gier wideo Activision Blizzard za 68.700 miliarda dolarów

W przejęciu, które przyćmiewa inne firmy, Microsoft ogłosił dziś plany zakupu firmy Activision Blizzard, zajmującej się tworzeniem gier cyfrowych, w ramach transakcji o wartości 68,7 mld euro.

Jeśli przejęcie dojdzie do skutku, znacznie zwiększy i tak już znaczną działalność Microsoftu w zakresie gier wideo, w tym „Minecraft” i „Doom”. Stabilne popularne gry wideo Activision obejmują „Call of Duty”, „World of Warcraft” i „Candy Crush”, z których wszystkie są teraz dostępne za pośrednictwem firmy Microsoft zajmującej się konsolami Xbox.

Umowa dałaby Microsoftowi solidne podstawy w powstającej branży Metaverse, która dzięki zestawom słuchawkowym do rzeczywistości rozszerzonej łączy tradycyjny świat online z wirtualnym.

„Ostatecznie granica między metawszechświatami korporacyjnymi i konsumenckimi zawsze się zaciera i nie można skupiać się tylko na jednym” — powiedział Thomas Bittman, wiceprezes i wybitny analityk w Gartner Research. „Microsoft staje się teraz duży na obu”.

Przejęcie byłoby największą i największą ze wszystkich firm Microsoftu zajmujących się grami wideo, przyćmiewając przejęcie firmy Zynga przez Take-Two Interactive za 12.700 miliarda dolarów na początku tego miesiąca. To ponad dwukrotność kolejnego największego przejęcia Microsoftu: zakupu LinkedIn w 26 roku za 2016 miliardów euro.

Microsoft powiedział, że zakup Activision uczyni go trzecią co do wielkości firmą produkującą gry na świecie pod względem przychodów, za chińskim Tencent Holdings Ltd. i japońskim Sony Group Corp.

Lewis Ward, dyrektor ds. badań w IDC, którego obszar działalności obejmuje światowe rynki gier oraz rynki rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR), powiedział, że transakcja budzi obawy o zbyt dużą konsolidację i koncentrację rynku w przestrzeni gier.

Strategia Microsoftu w zakresie gier znacznie się rozwinęła w ostatnich latach dzięki przejęciu firmy Zenimax Media (Bethesda Software) we wrześniu 2020 r. oraz wprowadzeniu Xbox Game Pass i Xbox Cloud Gaming. „Chociaż Microsoft jest bardziej skoncentrowany na budowaniu platformy, zarówno w przedsiębiorstwie, jak iw grze, w grze znacznie przestawiają się na dostarczanie treści” – powiedział Bittman.

Dyrektor generalny Microsoft, Satya Nadella, mówi, że działalność Activision Blizzard będzie podlegać Philowi ​​Spencerowi, dyrektorowi generalnemu Microsoft Gaming.

„Wierzymy, że mamy niesamowitą okazję, aby zapewnić radość i społeczność graczy wszystkim na świecie, a my będziemy inwestować i wprowadzać innowacje, aby stworzyć najlepszą zawartość, najlepszą społeczność i najlepszą chmurę dla graczy” – powiedział Nadella w oświadczeniu. ... . „Chcemy ułatwić ludziom łączenie się i granie w świetne gry, gdzie, kiedy i jak chcą”.

W metaświecie konsumentów i gier Meta Platforms (wcześniej Facebook) jest obecnie największym konkurentem Microsoftu.

Około 100 pracowników firmy Microsoft niedawno opuściło projekt firmy Hololens dotyczący rzeczywistości mieszanej; mówi się, że wielu dezerterów dołączyło do Meta. To niepokojące, powiedział Bittman, ponieważ wskazuje, że „przynajmniej niektórzy pracownicy Microsoftu stracili wiarę w strategię VR i to musi się zmienić”.

„W ogóle nie interpretuję tego jako gry metaverse” – powiedział Ward z IDC. „Nie postrzegam Activision-Blizzard jako lidera w tej powstającej przestrzeni”.

Umowa, jak powiedział Ward, dotyczy bardziej Activision-Blizzard, który uważa, że ​​jest na osłabionej pozycji i stwarza „wyjście” dla dyrektora generalnego Activision, Koticka i jego firmy.

Activision znalazło się pod kontrolą kilku agencji rządowych po tym, jak kalifornijskie organy regulacyjne złożyły w lipcu pozew przeciwko firmie w związku z molestowaniem seksualnym i różnicą w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn. W pozwie Kalifornijski Departament Sprawiedliwego Zatrudnienia i Mieszkalnictwa zarzucił Activision dyskryminację pracownic „pomimo faktu, że kobiety wykonywały zasadniczo podobną pracę, przydzielały kobiety na niższy poziom i awansowały je na niższy poziom”. , zwalniając lub zmuszając kobiety do rezygnacji z wyższych stanowisk. częstotliwości niż mężczyźni.

W listopadzie ponad 800 z około 10.000 XNUMX pracowników Activision podpisało petycję wzywającą CEO Bobby'ego Koticka do rezygnacji. Pracownicy zorganizowali również strajki w odpowiedzi na dochodzenie Wall Street Journal, które twierdziło, że Kotick od lat był świadomy molestowania seksualnego i praktyk dyskryminacji.

W dzisiejszym komunikacie Microsoft powiedział, że Kotick utrzyma swoją pozycję po zamknięciu przejęcia. Ale Wall Street Journal, powołując się na źródła, poinformował, że Kotick odejdzie po zamknięciu transakcji.

Bittman powiedział, że ma nadzieję, że Microsoft pozwoli Activision zachować „dobre części” swojej kultury, a wsparcie Microsoftu tylko przyspieszy gry Activision. Z drugiej strony Microsoft nie będzie tolerował molestowania seksualnego, „więc jest to dobre” dla pracowników Activision, powiedział Bittman.

„Oczywiście Activision-Blizzard przeżywa trudny okres od zeszłego lata i rozumiem dlaczego” – powiedział Ward. „Z perspektywy Microsoftu jest to właściwy moment na złożenie takiej oferty”.

Activision-Blizzard stał się jedną z największych niezależnych firm zajmujących się tworzeniem i wydawaniem gier na wielu platformach, powiedział Ward. „Więc jeśli umowa przejdzie regulacje, nadal będzie to cios dla idei niezależnych studiów i potencjalnie idei wieloplatformowego publikowania gier”.

Prawa autorskie © 2022 IDG Communications, Inc.