5G, konsolidacja i zrównoważony rozwój: pięć trendów w branży mobilnej, które warto obserwować w 2022 roku

5G, konsolidacja i zrównoważony rozwój: pięć trendów w branży mobilnej, które warto obserwować w 2022 roku

W 2021 r. branża mobilna nadal odgrywała kluczową rolę w społeczeństwie, pomagając miliardom ludzi na całym świecie pozostać w kontakcie z przyjaciółmi, rodziną i współpracownikami w miarę nasilania się blokad i zakłóceń związanych z pandemią.

Wdrażanie 5G postępuje szybko, nowe smartfony zdobywają klientów i firmy, a operatorzy telekomunikacyjni otwierają nowe obszary, aby sprostać zapotrzebowaniu na wyrafinowane technologie współpracy i pracy zdalnej. Mientras tanto, el año terminó con discusiones sober el metaverso y el papel que pueden jugar las comunicaciones móviles para hacer realidad esta visión de un futuro inmersivo e interconnectado.

W dzisiejszym klimacie prognozowanie z jakimkolwiek stopniem pewności jest trudniejsze niż kiedykolwiek. Covid-19 i ciągle zmieniający się krajobraz technologiczny to gwarantują. Ale to nie powstrzymuje nas przed próbowaniem. Oto pięć rzeczy, na które należy uważać w 2022 roku.

Adopcja 5G wzrośnie, ale niedobory telefonów będą się utrzymywać

Pierwsza prognoza prawie nie wymagałaby rzekomych umiejętności Nostradamusa, ale zasięg 5G będzie nadal się rozszerzał w 2022 r., a adopcja wzrośnie. Ericsson twierdzi, że do końca roku będzie 600 milionów abonentów 5G, co będzie napędzane rozwojem operatorów, dużym popytem w Chinach i Ameryce Północnej oraz dostępnością tańszych kompatybilnych telefonów.

Jednak, jak wielokrotnie powtarzali różni obserwatorzy branżowi w ostatnich latach, 5G to pierwsza generacja infrastruktury mobilnej, w której dostępność sieci przewyższa popularność telefonów. Chociaż pandemia wywarła nieunikniony wpływ na budowanie sieci, globalny niedobór chipów ma długoterminowe skutki.

Według Gartnera rynek smartfonów wykazywał pewne oznaki ożywienia na początku 2021 r., ale brak kluczowych komponentów przyczynił się do spadku o 6,8% w trzecim kwartale. Podczas gdy segment premium jest mniej dotknięty niedoborami kluczowych komponentów, takich jak jednostki częstotliwości radiowej, obwody zarządzania energią i inne układy scalone, brak telefonów 5G w średniej i niższej klasie rynkowej może utrudnić adopcję.

Deloitte przewiduje, że niedobór potrwa co najmniej do 2022 r., a być może nawet do 2023 r. Jednak część analityków optymistycznie patrzy na perspektywy rynku w przyszłym roku. CCS Insight przewiduje, że do 900 roku sprzedanych zostanie 5 milionów urządzeń 2022G, co stanowi połowę całej sprzedaży, pod warunkiem, że dostawcy i operatorzy dołożą wszelkich starań, aby wzbudzić zainteresowanie wśród konsumentów.

Antena 5G

(Źródło zdjęcia: Christoph Scholz / Flickr)

Czy konsolidacja telekomów wraca do łask?

W 2016 roku Three i O2 zrezygnowały z planu fuzji o wartości 10,25 mld euro w wyniku wrogości ze strony brytyjskich i unijnych organów regulacyjnych, które obawiały się, że redukcja z czterech operatorów do trzech zaszkodzi konkurencji. Propozycja była następstwem podobnych transakcji w innych krajach europejskich, w których badania sugerowały, że ceny odpowiednio wzrosły.

Obie strony poszły dalej, a O2 połączyło się z Virgin Media na początku tego roku, a Three szuka innych obszarów do rozwoju jako operator wyłącznie z Wielkiej Brytanii. Co ważne, w 2020 roku spółka matka Three, CK Hutchison, skutecznie zakwestionowała decyzję UE o zablokowaniu transakcji.

Szybko do 2021 roku, a operator ponownie wzywa do konsolidacji, aby pomóc obniżyć koszty i sfinansować inwestycje w światłowody i 5G. Fuzje i partnerstwa zaobserwowano w innych częściach świata i wydaje się, że europejskie organy regulacyjne są bardziej otwarte na takie inicjatywy, biorąc pod uwagę znaczenie telekomunikacji dla strategii gospodarczych i ogólnie dla społeczeństwa w postpandemicznym świecie.

OpenRAN i wielka dynamika dywersyfikacji

Ekosystem OpenRAN rósł w siłę w 2021 roku, z oznakami, że branża telekomunikacyjna wychodzi poza niewielką grupę dużych dostawców w erę 5G. Pięć wiodących europejskich grup operatorów telefonii komórkowej (Deutsche Telekom, Orange, Telefónica, TIM i Vodafone) zgodziło się współpracować nad otwartymi technologiami sieciowymi, a rządy na całym świecie wspierają działania badawczo-rozwojowe i marketingowe.

Część tej pomocy wynika z geopolityki. W szczególności rząd Wielkiej Brytanii był zdecydowanym zwolennikiem OpenRAN po decyzji zakazującej Huawei wdrażania 5G w Wielkiej Brytanii. Jednak OpenRAN może również obniżyć koszty i zwiększyć innowacyjność, usuwając bariery wejścia dla małych graczy rynkowych. Vodafone UK zobowiązał się do wdrożenia OpenRAN w co najmniej 2500 lokalizacjach do 2027 roku.

Spodziewaj się więcej testów, zwłaszcza jeśli chodzi o interoperacyjność, i więcej partnerstw w 2022 roku.

przemysł

(Zdjęcie: Pixabay)

5G zacznie wpływać na świat biznesu

Do tej pory prawie wszystkie komercyjne wdrożenia 5G opierają się na niesamodzielnej sieci 5G (NSA 5G), która wykorzystuje nowe technologie radiowe, ale nadal opiera się na podstawowym rdzeniu 4G. Jednak w 2021 r. nastąpiło przejście na samodzielną sieć 5G (SA 5G), która wykorzystuje wirtualne jądro oparte na chmurze, które umożliwia przetwarzanie danych bliżej miejsca ich gromadzenia i umożliwia takie funkcje, jak cięcie sieci.

SA 5G oferuje gwarantowane prędkości, zwiększoną niezawodność i bardzo niskie opóźnienia, czyli funkcje, które umożliwią najbardziej rewolucyjne aplikacje 5G i wygenerują największe możliwości uzyskania przychodów dla operatorów. Należą do nich Przemysłowy Internet Rzeczy (IoT), zaawansowana robotyka i rzeczywistość mieszana (MR).

Wspierane przez partnerstwa z branżą IT, które pozwolą operatorom na dywersyfikację ich ofert, firmy będą coraz częściej wykorzystywać lub przynajmniej badać wykorzystanie 5G w sieciach prywatnych, zaawansowanych obliczeniach i usługach internetowych. Obiekty (IoT).

Kluczową kwestią pozostanie zrównoważony rozwój

Branża mobilna od dawna pozycjonuje się nie tylko jako katalizator wzrostu gospodarczego, ale także jako siła działająca na rzecz dobra, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestie środowiskowe. Ostrzeżenia z raportu ONZ dotyczącego zmian klimatu i konferencji COP26 podniosły świadomość społeczną na temat zrównoważonego rozwoju jak nigdy dotąd, a operatorzy chętnie popisywali się swoimi zielonymi referencjami.

Przejście na odnawialne źródła energii, przyjęcie bardziej energooszczędnych standardów sieciowych, takich jak 5G, oraz rozwój usług, takich jak IoT, które pozwalają klientom zmniejszyć ślad węglowy, to trzy przykłady. Spodziewaj się dużo więcej w 2022 roku.

Jednak ważne jest również, aby cała branża kontynuowała i przyspieszyła swoje wysiłki. Deloitte przewiduje, że smartfony będą generować 146 milionów ton CO2 do 2022 roku i chociaż stanowi to mniej niż 0.5% globalnych emisji, analitycy uważają, że można to zmniejszyć.

Produkcja powinna być bardziej wydajna energetycznie, urządzenia i materiały powinny być w miarę możliwości poddawane recyklingowi, a telefony powinny być łatwiejsze do naprawy. Wszystkie te środki zmniejszą emisje i e-odpady, umożliwiając branży mobilnej wykorzystanie jej potencjału środowiskowego. Ostatnie wydarzenia sugerują, że jest miejsce na optymizm.