Wydaje się, że kampania Microsoftu mająca na celu spopularyzowanie Edge'a przynosi efekty, ale czy na pewno?

Wydaje się, że kampania Microsoftu mająca na celu spopularyzowanie Edge'a przynosi efekty, ale czy na pewno?

Nacisk Microsoftu na zwabienie użytkowników do zastrzeżonej przeglądarki Edge wydaje się działać, przynajmniej w jednym ważnym wskaźniku ruchu.

Od czasu ponownego uruchomienia przeglądarki Edge w styczniu 2020 r. firma Microsoft dołożyła wszelkich starań, aby promować tę przeglądarkę, a liczby dostarczone TechRadar Pro przez podobne sieci potwierdzają to: Liczba wyświetleń strony pobierania przeglądarki wzrosła w tym miesiącu o ponad sześć milionów i jedną czwartą w porównaniu z grudniem 2019, z 228.644 6.524.646 do XNUMX XNUMX XNUMX.

W maju 2022 r. nastąpił kolejny skok, ze wzrostem o prawie milion wyświetleń w porównaniu z poprzednim miesiącem, prawdopodobnie z powodu ogłoszenia Microsoftu z kwietnia 2022 r., że Edge będzie obsługiwał korzystanie z VPN.

przeciwko konkurencji

Każdy, kto korzysta z komputerów z systemem Windows lub aplikacji Microsoft, będzie świadomy ciągłych monitów o skorzystanie z Edge, z linkami do strony pobierania, którym towarzyszą obietnice szybszej wydajności dzięki zastrzeżonym usługom, takim jak Twój dostawca poczty e-mail Outlook.

Firma z pewnością skupiła się na integracji tych usług z przeglądarką, ale pomimo tych wysiłków Microsoft Edge blednie w porównaniu z Google Chrome i Apple Safari pod względem ogólnej użyteczności.

wewnętrzna krawędź

(Zdjęcie: Microsoft)

Pomimo tego, że podobne przeglądarki nie były w stanie dostarczyć metryk pobierania dla tych przeglądarek (ich polityka prywatności zabrania zbierania takich danych), dobrze wiadomo, że ci rywale dominują w przestrzeni przeglądarek z dużym marginesem (otwiera się w nowej karcie).

Jednak Edge zyskuje na popularności w przeglądarce Mozilla Firefox, niegdyś jednej z najpopularniejszych przeglądarek na świecie. Od maja do września 2022 r. Edge konsekwentnie przewyższał Firefoksa pod względem liczby odsłon stron pobierania, średnio o XNUMX milion więcej niż jego rywal.

W rzeczywistości, patrząc na potwierdzone pobrania, wydaje się, że popularność Firefoksa znacznie spadła. Globalna średnia miesięczna potwierdzonych pobrań między październikiem 2019 a wrześniem 2022 wyniosła nieco poniżej 60 000.

Na tym froncie znacznie przewyższyła ją Opera (2.312.387 XNUMX XNUMX), która zyskała na popularności w ostatnich latach, być może dzięki darmowej wbudowanej sieci VPN, funkcji przeglądania, która wciąż zyskuje na popularności wśród zwykłych użytkowników.

Anonimowa przeglądarka Tor również przewyższyła Firefoksa, ze średnią miesięczną 1.046.939 30,000 XNUMX potwierdzonych pobrań. W rzeczywistości jedyną przeglądarką w danych, która wypadła gorzej niż Firefox, była Brave, która w tym okresie uzyskała średnio nieco ponad XNUMX XNUMX potwierdzonych pobrań.

Względny sukces Tora świadczy o rosnących obawach o prywatność w Internecie, ponieważ użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi, a nawet podejrzliwi wobec często nieustannego gromadzenia danych osobowych przez Big Tech. Rzeczywiście, według niedawnej ankiety przeprowadzonej wspólnie przez Operę i firmę Eyeo filtrującą reklamy, ponad 80% konsumentów jest skłonnych zmienić przeglądarkę, jeśli oznacza to poprawę ich prywatności.

Utoruj sobie drogę do sukcesu

Wygląda na to, że Microsoft Edge ma nadzieję naśladować sukces Safari i Chrome, stając się domyślną przeglądarką dla wielu użytkowników. Problem polega na tym, że te przeglądarki mają tę zaletę, że są powiązane z każdym z rozległych ekosystemów Twojej firmy – Microsoft nie ma takiej samej kontroli. W tej chwili stara się, aby była domyślną przeglądarką dla użytkowników systemu Windows 11, ale obecnie jest ich niewiele.

Wydaje się jednak, że firma nadal kultywuje swój własny ekosystem. Wraz ze spadkiem sprzedaży komputerów PC i, co bardziej niepokojące, spadkiem przychodów z podstawowej działalności Windows OEM, gigant systemów operacyjnych zmierza w innym kierunku. Jej usługi w chmurze, takie jak Azure i Microsoft 365, a także platforma wideokonferencyjna Teams, odnoszą sukcesy w sektorze biznesowym, ale dla ogółu społeczeństwa Microsoft ponownie często znajduje się w cieniu swoich dwóch największych rywali.

Ponadto Microsoft praktycznie nie istnieje na rynku mobilnym, dzięki czemu Apple i Google odniosły sukces. Dzięki wszechobecnym na całym świecie urządzeniom mobilnym, prawie wszystkim z Androidem lub iPhone'om, użytkownicy ponownie są związani ze swoimi systemami i oprogramowaniem, w tym z zastrzeżonymi przeglądarkami. Wejście Microsoftu na rynek mobilny jest prawie martwe, ponieważ w ogóle się nie udało.

A potem pojawia się trudność w zmianie przeglądarki, ponieważ użytkownicy mają zapisane wszystkie swoje nazwy użytkownika i hasła, wszystkie rozszerzenia i ustawienia, które dostosowali do swoich osobistych preferencji, budowali przez lata i integrowali z innymi usługami. Jeśli jesteś użytkownikiem Safari lub Chrome, dlaczego, do cholery, chcesz teraz przejść na Edge?

To samo dotyczy anonimowych przeglądarek. Pomimo wspomnianych badań Opery i Eyeo wydaje się, że ich optymistyczne wyniki nie sprawdziły się w prawdziwym świecie.

Ale jeśli słabszy trend korzystania z anonimowych przeglądarek wystartuje, Edge będzie czekał na wyschnięcie. Rekord przeglądarki w zakresie ochrony prywatności użytkowników nie jest lepszy niż jej głównych rywali i to samo dotyczy ogólnie Microsoftu, a Windows 11 również jest krytykowany za swoje inwazyjne praktyki.

Wygląda więc na to, że Microsoft Edge jest gotowy do ugruntowania swojej pozycji w domyślnej przestrzeni przeglądarki, stosując te same taktyki promocyjne, co jego rywale przed nim. Jeśli spojrzymy tylko na wyświetlenia strony pobierania, wydaje się, że Edge nabiera rozpędu. Jednak pomimo rosnących liczb, wskaźniki adopcji Edge bledną w porównaniu z dwoma dużymi. Jeśli Microsoft naprawdę chce ich wspierać, będzie potrzebował znacznie bardziej przekonującego powodu, aby skłonić użytkowników do zmiany, niż trochę lepsza praca z Outlookiem i niektórymi aplikacjami biznesowymi.