Jeśli myślisz, że gry komputerowe nie mają wystarczająco dużo historii do opowiedzenia, jesteś w błędzie.

Jeśli myślisz, że gry komputerowe nie mają wystarczająco dużo historii do opowiedzenia, jesteś w błędzie.

Ponieważ multipleksy otwierają się w pełni, a dystrybutorzy filmowi ograniczają strategię hybrydowej transmisji i kina, nowoczesne kino znajduje się na rozdrożu. Widzowie z różnych powodów nie wracają masowo do kin. Od rosnących cen biletów i wszystkiego, co dzieje się w kinie, po wzrost liczby filmów godnych Oscara na platformach streamingowych, takich jak Netflix i AppleTV +, obecnie nie ma dużego zainteresowania.

Właśnie dlatego studia filmowe zwracają się ku uznanym franczyzom, przeróbkom/restartom i własnościom intelektualnym, takim jak adaptacje komiksów. Oczywiście legendarni filmowcy, tacy jak Martin Scorese i Francis Ford Coppola, wykorzystali popularność Kinowego Uniwersum Marvela, aby zwrócić uwagę na brak oryginalnej, wysokobudżetowej fabuły. Nowoczesne gry na konsole i komputery PC również spotkały się z podobnym argumentem, a nawet niektóre z najlepszych gier na komputery PC czasami idą w tym samym kierunku pod względem treści.

Nowsze adresy IP z budżetami zbliżonymi do AAA były rzadkością w ciągu ostatniej dekady. Wystarczy spojrzeć na najbardziej dochodowe gry 2021 roku. Pierwsza dziesiątka dotyczyła wyłącznie kontynuacji i restartów. Oryginalne adresy IP zaczynają się pojawiać dopiero na 13. miejscu, a istniejący od dziesięcioleci Minecraft obok Back 4 Blood (duchowego następcy Left 4 Dead) na 18. W 2020 r. Cyberpunk 2077 był jedyną grą, która nie była kontynuacją, która znalazła się w pierwszej dziesiątce, która została zaadaptowana z papierowej gry RPG.

Ten rok wydaje się być nieco inny w przypadku wysokobudżetowych tytułów AAA z przebojem Elden Ring obok nadchodzących wydawnictw, takich jak Forspoken i Starfield (chociaż Elden Ring, choć pełen oryginalnych elementów, wciąż jest tytułem „Soulsborne” FromSoftware). To jednak więcej wyjątków potwierdzających regułę. Jeśli chodzi konkretnie o gry na komputery PC, wysokobudżetowe gry AAA na wyłączność nie mają dla programistów takiego sensu, jak kiedyś. To dlatego, że platforma zachowała swoją reputację jako eksperymentalny plac zabaw dla twórców o każdym budżecie.

Komputery PC są świetne dla niezależnych twórców z nowymi pomysłami.

Duża konstrukcja w Valheim

(Źródło zdjęcia: Coffee Stain Studios)

Poza grami AAA innych firm, pierwszymi wydaniami w Microsoft Game Pass i nowszymi późniejszymi portami wyłączności Sony PlayStation, gry na PC wciąż istnieją w swoim własnym świecie.

Zaczyna się od niezależnych programistów. Podczas gdy The Batman and Doctor Strange oraz The Multiverse of Madness stały się jak dotąd najbardziej dochodowymi wydarzeniami filmowymi roku, wciąż jest dużo miejsca na dobrze przyjęte filmy niezależne, takie jak Wszystko, wszędzie na raz.

Dla każdego Elden Ring, Horizon Forbidden West i Halo Infinite jest mnóstwo bardzo popularnych gier o mniejszych budżetach, od Sabre po Loop Hero. Według raportów na samym Steamie 90% gier dostępnych na Steamie pochodzi od niezależnych twórców, a prawie połowa sprzedaży w sklepie cyfrowym pochodzi z niezależnych tytułów.

Co ciekawe, dane pokazały również, że gry niezależne stanowią obecnie tylko 30% aktywnej bazy użytkowników, więc jeśli . Niedawne badanie YouGov wykazało również, że gry niezależne na komputery PC wraz z konsolami to jedyny rodzaj gier, który odnotowuje wzrost z roku na rok wśród hobbystów i entuzjastów gier.

Komputer to jedyne miejsce, w którym można uzyskać wysokiej jakości gry VR.

Okres półtrwania: Alyx

(Zdjęcie: Valve Corporation)

Swoboda rozwoju na PC jest powodem, dla którego VR w końcu zyskała akceptację głównego nurtu. Zanim Facebook (obecnie Meta) wypuścił samodzielny Oculus Go, a później linię Quest zestawów słuchawkowych VR, Rift był sprawą wyłącznie na PC. Chociaż linia Rift została wycofana, słuchawki Valve Index i HTV Vive nadal istnieją na rynku niszowym.

Oculus Link pozwala nawet graczom komputerowym na podłączenie zestawów słuchawkowych Quest do ich komputerów. Niektórzy nazywają teraz VR „rajem niezależnych twórców”. Teraz część Meta, twórca Beat Saber, Beat Games, było niezależnym studiem z siedzibą w Czechach, zanim popularna gra rytmiczna wystartowała.

Po stronie AAA, aktualnym punktem odniesienia dla wysokobudżetowych doświadczeń VR jest Half Life: Alyx. EA próbowało nawet wskrzesić serię Medal of Honor za pomocą wysokobudżetowej gry VR na PC, ale odbiór był w najlepszym razie słaby. Chociaż główni programiści prawie zrezygnowali z VR lub czekają na to, co Sony ma do zaoferowania z PSVR2, niezależne eksperymenty utrzymywały stały strumień wydań.

eSport to zasadniczo sprawa na PC

Program Lenovo eSports w Dubaju

(Zdjęcie: Lenovo)

Być może jednym z głównych powodów, dla których gry komputerowe nie potrzebują hitów, takich jak konsole, jest to, że platforma skutecznie obsługuje całą branżę e-sportową.

Warte stale rosnącej wartości 1.8 miliarda euro konkurencyjne gry w obecnej formie są największymi w historii na PC. Z wyraźnym naciskiem na rozgrywkę wieloosobową, te gry otrzymują ciągłe aktualizacje, które mogą trwać latami. Oczywiście rywalizacja, w której stawką są pieniądze, z pewnością rozweseli wielu uczestników, jednak jest wielu, którzy chcą po prostu cieszyć się grą.

Gry na komputery PC należą do pierwszej dziesiątki gier z największymi portfelami. Między innymi Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite, League of Legends i Arena of Valor wymagają konkurencyjnej platformy.

Dla porównania, zeszłoroczny turniej International 10 w Dota 2 miał pulę nagród w wysokości ponad 40 milionów euro. Dotarcie do finałów Fortnite World Cup wygrywa co najmniej 50,000 3 EUR, a zwycięzca ogólny otrzymuje XNUMX miliony EUR.

Gry na PC mają sens, którego konsole po prostu nie mają.

Komputer z klawiaturą i myszą przez procesor na drewnianym stole pod ścianą

(Źródło zdjęcia: Getty/Cavan Images)

Oprócz e-sportu, wirtualnej rzeczywistości lub niezliczonych dostępnych gier niezależnych, domyślne komputery PC są lepsze do przechowywania gier.

Dla osób, które mogą mieć oryginalną wielopłytową kopię Star Wars: Knights of the Old Republic lub oryginalnego Dooma na dyskietce, jest wiele rzeczy, które można zrobić z dyskiem zewnętrznym. Zeszłoroczny szum wokół Matrix Resurrection sprawił, że miałem ochotę zagrać w Enter The Matrix.

Po znalezieniu kopii za dziesięć dolarów na Amazon i taniego zewnętrznego napędu DVD byłem w stanie odtworzyć ją dobrze na moim komputerze. To doprowadziło mnie do króliczej nory, w której grałem w stare gry na PC, które trzymałem w szafie, od Need For Speed ​​Underground 2 po oryginalne Call of Duty. I nie mówimy nawet o emulacji, która lepiej zachowuje historię gier niż Sony, Microsoft i Nintendo, choć na swój własny, zhakowany sposób.

Czasy, w których gry na komputery PC miały wielkie momenty na wyłączność AAA, już dawno minęły i to jest w porządku. W rzeczywistości, ponieważ gry stały się bardziej rozpowszechnione, zmieniły się powody, dla których ludzie grają w gry na PC. Niektórzy chcą zagrać w najnowszy tytuł, który maksymalnie obciąża ich sprzęt; inni spędzają długie godziny trenując przed następnym turniejem Dota.

Tymczasem niezależnym programistom udało się stworzyć gry, które nie potrzebują dużo flasha, a jedynie wyjątkową rozgrywkę lub sprytną narrację. W ciągu ostatnich dwóch dekad przemysł gier próbował legitymizować gry wideo jako formę sztuki, która rywalizuje z kinem. Jeśli chodzi o gry na PC, pragnienie artystycznej akceptacji wydaje się dość archaiczne.