Jak układ audio 3D w PS5 może zmienić Twoje wrażenia z gry

Jak układ audio 3D w PS5 może zmienić Twoje wrażenia z gry
Wciągający dźwięk to rosnący trend wraz z rozwojem technologii dźwięku przestrzennego opartych na obiektach, takich jak Dolby Atmos i DTS: X w świecie kina, ale jak przekłada się immersyjny dźwięk? w świecie gier wideo? PS5 wyłania się na horyzoncie i chociaż nie wiemy wszystkiego, co zaoferuje konsola nowej generacji, wiemy, że PlayStation 5 zaoferuje bardzo interesującą technologię audio, a także ray tracing i odwrotnie. - zgodność. W wywiadzie dla Wired w kwietniu 2019 r., główny architekt konsoli, Mark Cerny, potwierdził, że PS5 będzie obsługiwać to, co nazywa „dźwiękiem 3D”, co, jak mówi, „sprawi, że poczujesz się bardziej zanurzony w grze, ponieważ dźwięki, z których pochodzą z góry, z tyłu iz boku”. Chociaż Cerny nie wyjaśnił dokładnie, jak działa ta technologia, potwierdził, że nie będzie wymagać „żadnego zewnętrznego sprzętu”, ponieważ układ audio jest częścią chipsetu AMD Ryzen trzeciej generacji, który będzie zasilał PlayStation 5.

Dlaczego gracze powinni dbać o dźwięk 3D?

Zrobił

Wyobraź sobie, jak wciągające byłyby gry logiczne, takie jak Fez, gdybyś mógł usłyszeć bulgoczące syntezatory, gdy znajdziesz kolejną wskazówkę. (Źródło: Polytron Corporation / Trapdoor) Korzyści płynących z grania w grę „gdy dźwięki dochodzą z góry, z tyłu iz boku” jest wiele. Oprócz tego, że gra jest bardziej wciągająca, może zapewniać dokładniejsze wskazówki i podpowiedzi podczas gry. Wyobraź sobie, jak zmieniłoby się doświadczenie grania w pierwszoosobową grę battle royale, taką jak Fortnite, gdybyś mógł podsłuchiwać kroki wroga bez kupowania wirtualnego zestawu słuchawkowego do gier z dźwiękiem przestrzennym. Albo ile byłoby bardziej fascynujących gier logicznych, takich jak Fez, gdybyś mógł słuchać bulgotania syntezatorów, gdy uda ci się znaleźć kolejną wskazówkę. W rozmowie z Wired Cerny przyznał, że „była frustracja, że ​​​​dźwięk nie zmienia się zbytnio między PlayStation 3 a PlayStation 4”. „W przypadku następnej konsoli naszym marzeniem jest pokazanie, jak radykalnie odmienne mogą być wrażenia dźwiękowe, gdy zastosujemy do niej znaczne ilości mocy sprzętowej”. Możemy więc być prawie pewni, że układ audio 3D PlayStation 5 będzie znacznie lepszy w stosunku do jakości dźwięku wytwarzanego przez PlayStation 4, a biorąc pod uwagę datę premiery PS5 ustaloną na marzec, nie jesteśmy pewni. ; być może nie będziesz musiał długo czekać, aby się dowiedzieć.

Pierwszy Dolby Atmos kompatybilny z PlayStation?

(Źródło zdjęcia: Dolby) Chociaż specyfikacje audio PS5 nie zostały jeszcze ujawnione, układ audio 3D, o którym wspomniał Cerny, może zapewnić dźwięk Dolby Atmos, stawiając go w bezpośredniej konkurencji z Xbox One. Czy to może oznaczać dla graczy korzystających z PS5? Cóż, aby to zrozumieć, najpierw musisz dowiedzieć się trochę więcej o tym, jak działa Dolby Atmos. Dolby Atmos to format audio, który pozwala cieszyć się dźwiękiem muzyki, programów telewizyjnych, filmów i gier w sferze 360 ​​stopni. Został zaprojektowany, aby nadać dźwiękowi wrażenie przebywania w trzech wymiarach; Na przykład wyobraź sobie różnicę między słyszeniem helikoptera lecącego kilkaset metrów dalej i bezpośrednio nad głową. Projektanci dźwięku do filmów i programów telewizyjnych mogą to osiągnąć, umieszczając różne dźwięki i efekty w różnych punktach tej wirtualnej sfery, które z kolei odpowiadają rozmieszczeniu głośników w salonie. Podczas odtwarzania filmu na urządzeniach audio zgodnych z Dolby Atmos będziesz mógł usłyszeć poruszające się wokół ciebie efekty, tak jak zamierzyli to inżynierowie dźwięku. W idealnym świecie wszyscy mielibyśmy głośniki przymocowane do naszych sufitów, aby w pełni transmitować dźwięk tego helikoptera lecącego nad naszymi głowami; Oczywiście w większości nie jest to rzeczywistość. Tutaj do gry wchodzą soundbary i głośniki Dolby Atmos; Te ciężko pracujące gadżety odbijają wiązki dźwięku od sufitu, a następnie docierają do uszu za pomocą skierowanych w górę głośników wysokotonowych. Jest jednak pewien haczyk: Cerny powiedział, że żaden zewnętrzny sprzęt nie będzie potrzebny, aby układ audio 3D PS5 zaczął działać. Nie obejmuje również kodeka Sony 360 Reality Audio, który do działania wymaga kompatybilnych słuchawek, takich jak Sony WH-1000XM3 lub głośników, takich jak Amazon Echo Studio. Jak więc bez specjalistycznego sprzętu do dźwięku przestrzennego PS5 może być naprawdę wciągające?

wymieszaj to

PS5

(Źródło zdjęcia: Shutterstock.com) Odpowiedź leży w miksie Dolby Atmos, który Microsoft wprowadził na Xbox One X w 2019 roku. Ta sprytna technologia może wykorzystać źródło inne niż Dolby Atmos i przekształcić je w przybliżenie dźwięku Dolby Atmos. Efekt nie jest tak immersyjny, jak Dolby Atmos zakodowany w źródle, ale ponieważ technologia overmix została opracowana przez samą firmę Dolby, możesz być prawie pewien, że przemiksowany dźwięk dostarczy więcej dźwięku niż niezmiksowane źródła. Podczas gdy prawdziwy Dolby Atmos wymaga głośników lub listwy dźwiękowej z odwróconymi głośnikami wysokotonowymi do przepychania dźwięku przez sufit, Virtual Atmos nie wymaga specjalnego sprzętu. To przetwarzanie dźwięku, zwane Dolby Atmos Height Virtualization, symuluje wrażenia dźwiękowe z głośników na poziomie słuchacza (takich jak te w telewizorze). Działa poprzez zastosowanie filtrów sygnału tonowego do dowolnego antenowego komponentu audio, takiego jak helikopter, zanim zostaną one zmiksowane do głośników na poziomie słuchacza. Jest to technologia oparta na psychoakustyce, czyli w prostych słowach badaniu, w jaki sposób ludzkie ucho i mózg odbiera dźwięk. Według Dolby, filtry zastosowane w komponentach air audio symulują „naturalne sygnały widmowe przesyłane przez ludzkie ucho do górnych dźwięków”, zasadniczo oszukując przy tym mózg. Podczas miksowania ścieżki dźwiękowej należy normalnie stosować Dolby Atmos, ale technologia overmixing używana przez Xbox One X może przekształcić formaty inne niż Atmos w wirtualną immersyjną wersję tej technologii. Po potwierdzeniu kompatybilności wstecznej PS5 użycie takiej technologii może utorować drogę do odrodzenia starszych gier z dźwiękiem 3D. Więc chociaż nie znamy jeszcze tajników układu audio 3D PlayStation 5, wydaje się prawdopodobne, że będzie on obsługiwał overmix Dolby Atmos, podobnie jak to, co widzieliśmy na Xbox One X. Należy zauważyć, że jakiekolwiek zmiksowane źródło dźwięku odtwarzane przez małe głośniki telewizora nie będzie tak potężne, jak Dolby Atmos odtwarzane przez soundbar upstream, a nawet to nie jest tak dobre, jak rzeczywisty Atmos został odtworzony przez duży głośnik sufitowy. Dla tych, którzy nie chcą polegać na rozczarowujących głośnikach telewizyjnych, nowy soundbar nie musi być ogromną inwestycją; W rzeczywistości niektóre z najlepszych soundbarów 2020 roku są naprawdę przystępne cenowo. Listwa dźwiękowa Sony HT-X8500 obsługuje Dolby Atmos i kosztuje zaledwie 299 GBP / 350 GBP / 599 USD, a teraz, gdy jest nieco starsza, sprzedawcy detaliczni obniżający tę cenę mają nadzieję na zmianę zapasów. Jeśli masz już zainstalowany głośnik, którego nie chcesz się pozbywać, możesz kupić dodatkowe głośniki, takie jak PSB Imagine XA, aby wprowadzić Dolby Atmos do swojej obecnej konfiguracji; może to być jednak kosztowne. Nie chcesz wydawać tylu pieniędzy na nowy sprzęt? Nawet przy użyciu głośników telewizora wirtualny Dolby Atmos będzie prawdopodobnie wydawał się znacznie bardziej wciągający niż niezmiksowany dźwięk. Sam Cerny powiedział, że dźwięk ze słuchawek byłby „złotym standardem”, jeśli chodzi o granie na PS5, a większość z nas ma parę słuchawek w domu. Miejmy nadzieję, że wszystko zostanie ujawnione w nadchodzących tygodniach i być może Sony zdecydowało się na użycie zupełnie innej technologii niż Dolby Atmos.