Google w końcu zakazuje aplikacji typu stalkerware, ale problem nadal może występować

Google w końcu zakazuje aplikacji typu stalkerware, ale problem nadal może występować

Google ujawniło aktualizację zasad sklepu z aplikacjami Sklepu Play, która według niego powinna trwale blokować tak zwane aplikacje „stalkerware”. Firma przeniosła się do blokowania aplikacji szpiegowskich, które pozwalają stronom trzecim monitorować urządzenia ofiary, w tym ich lokalizację i informacje, do których mają dostęp online, po globalnym oburzeniu. Ostatnie badania wykazały, że setki takich usług są dostępne do pobrania za pośrednictwem sklepu Google Play, umożliwiając użytkownikom szpiegowanie ich rodzin, partnerów, dzieci, a nawet nieznajomych. Aplikacje te często pozostają niezauważone na urządzeniach ofiar, co oznacza, że ​​mogą być niezwykle szkodliwe i trudne do usunięcia.

Zablokuj Stalkerware

Wiadomość została ujawniona w aktualizacji zasad programu dla programistów Google, w której firma stwierdziła, że ​​należy uzyskać „odpowiednie powiadomienie lub zgodę” od użytkownika każdej aplikacji, która go śledzi i wysyła jego dane osobowe na inne urządzenie. Te aplikacje będą również musiały wyświetlać „stałe powiadomienie” wskazujące, że działania użytkownika będą śledzone w przyszłości. Nowe zasady, które mają wejść w życie 1 października po okresie karencji, aby umożliwić programistom wprowadzanie zmian, mają na celu zablokowanie wszystkich aplikacji, które nie dokonują tych aktualizacji, blokując je w Sklepie Play. Jednak Google zauważa, że ​​istnieją pewne „akceptowalne formy” takich aplikacji, przeznaczone głównie dla rodziców śledzących miejsce pobytu swoich dzieci. „Tylko zgodne aplikacje zaprojektowane i sprzedawane wyłącznie do monitorowania rodziców (w tym rodziny) lub zarządzania firmą mogą być dystrybuowane w Sklepie Play z funkcją śledzenia i raportowania” – zauważył Google. Oznacza to, że twórcy oprogramowania stalkerware mogą po prostu aktualizować i przeprojektowywać swoje aplikacje, aby były skierowane do rodziców, jednocześnie umożliwiając przestępcom lub osobom stosującym przemoc dalsze korzystanie z usług w dotychczasowy sposób. Google opublikowało wcześniej zaktualizowane zasady reklamowe w lipcu, które zabraniały sprzedawcom reklamowania jakichkolwiek produktów służących do śledzenia lub monitorowania innej osoby bez zgody. Firma wyznaczyła termin 11 sierpnia dla dotkniętych organizacji na usunięcie obraźliwych reklam. Raport firmy Avast wykazał 51% wzrost korzystania z aplikacji szpiegowskich i oprogramowania stalkerware online na całym świecie w okresie blokady. Przez ZDNet