Największe linie lotnicze ostrzegają, że 5G w paśmie C może doprowadzić do „chaosu”.

Największe linie lotnicze ostrzegają, że 5G w paśmie C może doprowadzić do „chaosu”.

Inwestycja Verizon i AT&T o wartości 70.000 miliardów dolarów w sieć 5G w paśmie C ponownie spotyka się z poważnym sprzeciwem, tym razem ze strony linii lotniczych i firm z łańcucha dostaw.

Po zaakceptowaniu wielokrotnych opóźnień we wdrażaniu średniopasmowego widma 5G, które mogłoby zapewnić szybszą i bardziej niezawodną sieć 5G milionom klientów Verizon i AT&T, przewoźnicy stoją obecnie w obliczu nowych, dramatycznych obaw ze strony Delta, JetBlue, United, Southwest Airlines i FedEx (wraz z innymi ).

W liście wysłanym do dyrektora Narodowej Rady Gospodarczej Białego Domu, Briana Deese'a i sekretarza transportu Pete'a Buttigiega, dyrektorzy linii lotniczych ostrzegli, że w trudnych warunkach pogodowych wdrożenie pasma 5G C może spowodować „ponad 1.100 lotów i 100.000 XNUMX pasażerów podlegających odwołaniom, objazdom lub opóźnieniom”.

Obawy dotyczące potencjalnego wpływu pasma C na operacje lotnicze nie są nowe. FAA i linie lotnicze od miesięcy ostrzegają, że nowa taśma może zakłócać działanie wysokościomierzy niektórych samolotów – urządzeń, które dokładnie informują pilotów, jak daleko znajdują się nad ziemią.

Verizon i AT&T od dawna upierają się, że pasmo C 5G nie stanowi zagrożenia dla lotnictwa, ale zgodziły się również na zmniejszenie mocy wszystkich stacji 5G w paśmie C i dalsze opóźnienia do czasu, gdy przemysł lotniczy pracuje nad środkami łagodzącymi.

Pierwotnie uruchomienie 5G C-Band 5G firm Verizon i AT&T (T-Mobile wykorzystuje inną część widma 5G) miało nastąpić 5 stycznia, ale przewoźnicy zgodzili się na kolejne dwutygodniowe opóźnienie w ostatniej chwili. Teraz, gdy data ta dobiega końca, linie lotnicze i partnerzy w łańcuchu dostaw wydają najstraszniejsze ostrzeżenia w dotychczasowej historii.

Firmy, w tym FedEx i UPS Airlines, napisały w liście: „Szczerze mówiąc, handel w tym kraju zostanie zatrzymany”.

Główną obawą linii lotniczych i FAA jest to, w jaki sposób nadajniki 5G pracujące w paśmie C mogą zakłócać operacje lotnicze w warunkach słabej widoczności, takich jak niedawne burze śnieżne, które przetoczyły się przez Stany Zjednoczone w niedzielę (a w tym tygodniu spodziewanych jest więcej).

W oświadczeniu wydanym 16 stycznia FAA stwierdziła, że ​​zezwoliła prawie połowie amerykańskiej floty komercyjnej na lądowania przy słabej widoczności na lotniskach, na których pasmo C zostanie wdrożone w styczniu. 19. Agencja dodała, że ​​„nadal współpracuje z producentami, aby zrozumieć, w jaki sposób dane z wysokościomierza radarowego są wykorzystywane w innych systemach kontroli lotów. Pasażerowie powinni sprawdzić w swoich liniach lotniczych, czy prognozowane są warunki pogodowe w miejscu docelowym, w którym występują zakłócenia 5G”.

W chwili pisania tego tekstu firmy Verizon i AT&T nie odpowiedziały jeszcze na list, a Departament Transportu i Krajowa Rada Ekonomiczna Białego Domu nie udzieliły jeszcze odpowiedzi liniom lotniczym.