Duży program antywirusowy może wkrótce mieć poważne kłopoty

Duży program antywirusowy może wkrótce mieć poważne kłopoty

Z nowego raportu wynika, że ​​globalny rynek antywirusów wart 2.000 miliardy dolarów może być ogromny, ale jego wielkość niekoniecznie gwarantuje jego przetrwanie.

Po przeprowadzeniu ankiety wśród prawie 1000 dorosłych Amerykanów portal Security.org stwierdził, że zaufanie do skuteczności oprogramowania antywirusowego gwałtownie spadło, podobnie jak ogólne wykorzystanie, a liczba nowych subskrybentów spadła o połowę.

Z raportu wynika, że ​​spośród wszystkich konsumentów ankietowanych na potrzeby raportu zaledwie 2% rozpoczęło korzystanie z programu antywirusowego w ciągu ostatnich 12 miesięcy w porównaniu z 5% zaledwie trzy miesiące temu.

Tymczasem odsetek użytkowników, którzy stwierdzili, że nie planują zakupu oprogramowania antywirusowego w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, wzrósł z 61% w listopadzie 2021 r. do 75% w styczniu.

Jednak wykorzystanie pozostaje wysokie. Ponad trzy czwarte dorosłych w Stanach Zjednoczonych (77%) korzysta obecnie z oprogramowania antywirusowego, a jedna czwarta (24%) z nich ma je na swoim smartfonie.

Około 30,5 mln gospodarstw domowych posiada na swoich komputerach bezpłatną ochronę antywirusową, a 49,8 mln korzysta z wersji płatnej. Chociaż bezpłatna wersja prawdopodobnie dobrze spełnia swoje zadanie, płacący użytkownicy byli o 17% mniej narażeni na spotkanie przełomowych wirusów lub złośliwego oprogramowania w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Ponadto użytkownicy płatni częściej uznawali swoje oprogramowanie za bardzo skuteczne w porównaniu z użytkownikami wersji bezpłatnej (odpowiednio 36% i 24%).

W styczniu 2022 r. około dwóch na pięć (40%) osób nieposiadających rozwiązania antywirusowego było skłonnych zainstalować je na swoich urządzeniach w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, w porównaniu z 25% rok temu. Ci byli bardziej zainteresowani rozwiązaniami, które obejmują również ochronę przed kradzieżą tożsamości, zapory ogniowe lub VPN.

„Być może zachęceni lepszymi łatkami i aktualizacjami lub odradzani przez wątpliwych ekspertów, znaczna liczba konsumentów w ciągu ostatniego roku porzuciła ochronę antywirusową i kwestionowała jej skuteczność” – podsumowuje raport.

„Ponieważ pojawiające się zagrożenia zagrażają bezpieczeństwu, prywatności, danym w chmurze, handlowi kryptowalutami i telefonom komórkowym, pojawią się firmy zajmujące się cyberbezpieczeństwem gotowe przyciągnąć otwartych konsumentów. Szczególnie dobrze powinny wypadnąć te, które oferują pełen zakres wydajnych i niedrogich usług.