Jednym z największych trendów w aparatach tego roku było pojawienie się niedrogich małych aparatów pełnoklatkowych. Nikon Z5 wylądował w sierpniu, a teraz mamy Sony A7C i Panasonic Lumix S5.
Chociaż Nikon Z5 jest skierowany przede wszystkim do fotografów, Sony A7C i Panasonic Lumix S5 są mniejsze i bardziej zorientowane na wideo. Oba to pełnoklatkowe aparaty 24 MP, które są również najbardziej kompaktowymi modelami w swoich liniach.
Imponujące jest to, że Panasonic Lumix S5 jest jeszcze mniejszy niż Panasonic Lumix GH5, który ma stosunkowo małą matrycę Mikro Cztery Trzecie, podczas gdy Sony A7C zajmuje mniej miejsca niż Sony A7 III.
Ale Który z tych dwóch aparatów jest lepszy? Sony ma szybszy tryb zdjęć seryjnych i autofokus z detekcją fazową, a wszystko to w mniejszej obudowie niż jej rywal.
Z drugiej strony Panasonic Lumix S5 może nagrywać wideo 4K/60p. a w przyszłości będzie można przesyłać strumień wideo 6K do zewnętrznego rejestratora.
Na pierwszy rzut oka są to bardzo dobrze dopasowane aparaty pełnoklatkowe, ale kop nieco głębiej i może się przekonać, który aparat jest naprawdę odpowiedni dla Ciebie.
Spis treści
Sony A7C vs Panasonic Lumix S5: cena i data premiery
Panasonic Lumix S5 został ogłoszony na krótko przed Sony A7C, a oba aparaty pojawią się we wrześniu 2020 r.
Mają też zbliżoną cenę, chociaż Lumix S5 jest nieco tańszy. Cena za korpus wynosi tylko 1999 1799 USD / 3199 20 EUR / 60 3.5 USD, a zestaw obiektywów 5.6-2299 mm f/1999-3699 jest dostępny za XNUMX USD / XNUMX XNUMX EUR / XNUMX USD.
Tymczasem, Sony a7c kosztuje 1,800 USD / 1,900 EUR / 3,299 USD z samym korpusem lub 2,100 USD / 2,150 EUR / 3,899 USD z nowym ultralekkim obiektywem FE 28-60mm f/4-5.6. od Sony. Sam ten obiektyw będzie kosztował około 499 USD/450 EUR, co czyni go jeszcze lepszą inwestycją niż normalnie, ponieważ jest to obiektyw mniej lub bardziej zaprojektowany tylko do tego korpusu.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5: projekt
Oba aparaty są przeznaczone do przenoszenia i fotografowania z ręki. Są również znacznie mniejsze i lżejsze niż niektóre z ich rodzeństwa. Jednak Sony naprawdę przybiło tę część.
Sony A7C ma ten sam rozmiar matrycy co Panasonic Lumix S5, ale jest znacznie bardziej kompaktowy. Z 124 x 71,1 x 59,7 mm, to najmniejszy pełnoklatkowy aparat Sony, jaki można dostać. Jest malutki, mniejszy we wszystkich wymiarach niż Lumix S5 133x97x82mm.

Sony A7C (po lewej) vs Panasonic Lumix S5 (po prawej) (Źródło zdjęcia: Sony/Panasonic)
Sony nie zmieniło zbytnio podstawowego wyglądu korpusu, ponieważ aparaty Alpha są już dość kompaktowe, ale A7C jest nadal znacznie cieńszy niż Sony A7 III o wymiarach 127 x 96 x 74 mm.
Oznacza to, że będzie lepiej sparować się z nowym ultralekkim obiektywem FE 28-60 mm f/4-5.6 i może wyglądać nieco nie na miejscu, jeśli zostanie podłączony do jednego z większych obiektywów FE z mocowaniem E na uchwycie serii Alpha. rozdrobnione, aby aparat był tak mały, jak jest.
W połączeniu z nowym obiektywem kitowym Sony A7C waży zaledwie 676g (tylko korpus 509g), podczas gdy korpus Panasonic Lumix S5 waży 714g, przełamując wagę po dodaniu obiektywu 20g do 60. mm.
Chociaż te dwa aparaty są stosunkowo małe i lekkie, Sony A7C jest w innej lidze.
Podczas gdy inżynierowie niewątpliwie musieli pójść na kompromis, aby zmniejszyć rozmiar, Lumix S5 i Alpha A7C mają wewnętrzną obudowę ze stopu magnezu i Są również wodoodporne i pyłoszczelne.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5: Autofokus
Sony ma też przewagę w autofokusie, przynajmniej na papierze. Lumix S5 nadal wykorzystuje technologię Depth of Defocus (DfD) firmy Panasonic, opartą na wykrywaniu kontrastu. Dodaje tylko algorytmiczną analizę obrazu, aby przewidzieć, gdzie znajduje się punkt skupienia, aby przyspieszyć działanie.
W systemie ogniskowania Panasonic Lumix S225 jest 5 punktów, podobnie jak Panasonic Lumix GH5.
Sony Alpha A7C ma zarówno autofokus z detekcją kontrastu, jak i detekcją fazy, z 693 punktami opartymi na fazie i 425 punktami kontrastu. System ten obejmuje 93% pola widzenia.

Panasonic Lumix S5 (po lewej) vs Sony A7C (po prawej) (Źródło zdjęcia: Sony / Panasonic)
Panasonic wykonał świetną robotę, poprawiając wydajność wykrywania kontrastu, aby w 2020 roku wyglądała przynajmniej nieco konkurencyjnie. Można jednak zauważyć lekkie pulsowanie w momentach, gdy Lumix S5 dokonuje ostatecznych korekt. Uwaga. Jest to szczególnie ważne w przypadku filmów. System ostrości Sony A7C prawdopodobnie będzie czuł się bezpieczniej i bardziej zdecydowany w użyciu.
Mimo to Panasonic faktycznie przedstawia większe roszczenia przy słabym oświetleniu niż Sony. Mówi, że Lumix S5 może ustawiać ostrość w środowiskach tak ciemnych jak -6EV, Sony -4EV.
To jest coś, co będziemy musieli przetestować z pierwszej ręki, ale oba aparaty mają niezbędne pomoce programowe, takie jak śledzenie oczu.
Dlaczego Panasonic nadal korzysta z DfD? Sprzęt nie jest już oczywistą wymówką, ponieważ wiele pełnoklatkowych czujników ma wymaganą technologię wykrywania fazy w czujniku. Oczywistym powodem jest to, że Panasonic od lat pracuje nad DfD i obecnie uważa, że jest to nadal najlepsze rozwiązanie dla ich aparatów.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5: dane techniczne
Oba aparaty mają elektroniczne wizjery i w pełni przegubowe ekrany. Nie są to „kompaktowe” aparaty bezlusterkowe sprzed kilku lat, w których podstawowe elementy zostały wycięte w celu zmniejszenia rozmiaru.
Otrzymujesz gniazda słuchawkowe i mikrofonowe 3,5 mm, ładowanie USB-C oraz dedykowany przycisk wideo na każdym z nich, co zapewnia szybkie i łatwe nagrywanie.

Sony A7C (po lewej) vs Panasonic Lumix S5 (po prawej) (Źródło zdjęcia: Sony/Panasonic)
Sytuacja baterii jest odwrotna niż można by się spodziewać, biorąc pod uwagę jej wymiary. Panasonic Lumix S5 ma 440 zdjęć na jednym ładowaniu (standard CIPA), w porównaniu do 680 ujęć z Sony Alpha A7C (z elektronicznym wizjerem) lub 740 ujęć podczas komponowania za pomocą ekranu.
Wynika to częściowo z baterii Sony z serii Z, która ma pojemność 2280 mAhChociaż statystyki bateria Lumixa S5 jest w rzeczywistości bardzo podobna przy 2200 mAh.
Oznacza to, że Sony A7C jest prawdopodobnie nieco lżejszy na baterii niż Panasonic S5, chociaż dla pewności musielibyśmy przeprowadzić testy side-by-side.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5: wideo
Wydaje się, że Sony posunęło serię Alpha dalej niż Panasonic do tej pory z linią Lumix, ale Lumix S5 ma pewne podstawowe zalety.
Możesz nagrywać wideo 4K z prędkością do 60 klatek na sekundę. Dla porównania Sony A7C zarządza tylko 4K przy 30 klatkach na sekundę. Dla niektórych to wystarczy, by przechylić szalę zwycięstwa na korzyść Panasonica.
Panasonic Lumix S5 potrafi także nagrywać z 10-bitową głębią, lepiej niż 8-bitowy Sony.
Jednak 4-klatkowy 60K wykorzystuje kadrowanie APS-C w Lumix S5. Aby wykorzystać pełną szerokość klatki, musisz zejść do 30 klatek na sekundę. Sony A7C wykorzystuje również ten rodzaj doskonałego próbkowania do nagrywania w 4K bez przycinania.
Co to znaczy? Czujniki kamer 24 MP mają zbyt wysoką rozdzielczość, aby uchwycić pełny obraz bez zbyt dużej ilości danych lub zbyt wielu pikseli dla obrazu 4K. „Nadpróbkują”, aby w końcowym pliku zredukować go do rozdzielczości 4K.
Ograniczenia czasowe nagrywania stały się ostatnio wielką wiadomością w kręgach aparatów fotograficznych, po tym jak wiele osób stwierdziło, że Canon EOS R5 przegrzewa się w około 15 minut podczas nagrywania wideo 8K.
Sony twierdzi, że w Sony A7C „nie ma limitu czasu nagrywania”. Panasonic Lumix S30 ma 5-minutowy limit, ale tylko w wyższych trybach fotografowania, których brakuje Alpha, przy użyciu 4-bitowego przechwytywania 10K.

Panasonic Lumix S5 (po lewej) vs Sony A7C (po prawej) (Źródło zdjęcia: Sony / Panasonic)
Nawet ich umiejętności i statystyki są takie same. Obie kamery umożliwiają ciągłe nagrywanie w rozdzielczości 4K/30p 8-bit. Aby naprawdę przetestować ten film, potrzebujesz dnia filmowania w ponad 30 stopniach Celsjusza.
Jest jednak duża aktualizacja dla Lumix S5. Aktualizacja oprogramowania (prawdopodobnie płatna) pozwoli na nagrywanie wideo 6K na zewnętrzny rejestrator. W momencie premiery możesz nagrywać 6K w trybie zdjęć seryjnych 30 kl./s, ale tak naprawdę to nie to samo.
Lumix S5 zaczyna być oczywistym wyborem dla tych, którzy bardziej dbają o wideo niż o zdjęcia.
Panasonic Lumix S5 oferuje też nieco lepsze spowolnienie. Przechwytuj 1080p do 180 klatek na sekundę, jeśli masz ograniczoną szybkość transmisji, z przycinaniem. Tymczasem Sony A7C osiąga szczyt w 120 klatkach na sekundę w 1080p.
Jednak oba aparaty mają tryby fotografowania płaskiego S-Log / V-Log i HLG, więc wszelkie twierdzenia, że Sony A7C nie pasuje do YouTuberów i twórców treści, są niesłuszne.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5: zdjęcia
Pełnoklatkowe sensory 24 MP w obu aparatach sugerują, że jakość zdjęć będzie porównywalna.. Spodziewaj się 14-15 stopni zakresu dynamicznego przy podstawowym ISO i bardzo dobrej wydajności w słabym świetle.
Zakresy ISO Sony A7C i Panasonic Lumix S5 są również takie same: 100-51,200 50 natywnie, z możliwością rozszerzenia do ISO 204,800 i do ISO XNUMX XNUMX.
Więc gdzie jest różnica? Sony oferuje znacznie lepsze zdjęcia seryjne. Panasonic Lumix S5 zarządza 7 fps lub 5 fps z ciągłym autofokusem. Aparat Sony jest znacznie szybszy, z 10 klatkami na sekundę z ciągłym autofokusem. Jest bardzo szybki i powinien być lepszym rozwiązaniem do fotografii akcji.

Sony A7C (po lewej) vs Panasonic Lumix S5 (po prawej) (Źródło zdjęcia: Sony/Panasonic)
Oczywistym pytaniem dla fotografów jest to, czy Sony i Panasonic musiały rozwodnić swój IBIS, aby zrobić te mniejsze aparaty. A7C i Lumix S5 mają stabilizację pięcioosiową, która najwyraźniej daje pięć przystanków stabilizacji. Więc nie ma tam wyraźnych cięć.
System Panasonica można zwiększyć do 6,5 stopni za pomocą obiektywu stabilizowanego. Ale mały obiektyw Sony A7C nie ma własnej stabilizacji optycznej, co nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę jego rozmiar.
Sony A7C kontra Panasonic Lumix S5 wczesny werdykt
Następnie Jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z tego bezpośredniego porównania? Przypisz te różnice do kilku scenariuszy i mamy jaśniejszy pomysł, kto powinien kupić Sony A7C i Panasonic Lumix S5.
Czy kręcisz wideo w stacjonarnym środowisku studyjnym, w którym ostrość będzie zablokowana? Lumix S5 to oczywisty wybór. Możesz nagrywać w 4K przy 60 klatkach na sekundę, a w przyszłości będziesz mieć nawet opcję 6K, jeśli możesz sobie pozwolić na zewnętrzny rejestrator.
Tymczasem, Sony A7C prawdopodobnie ma więcej sensu jako aparat bezlusterkowy o różnym przeznaczeniu, zwłaszcza jeśli chcesz coś małego, co możesz zabrać ze sobą wszędzie. Ta rzecz jest niewielka, biorąc pod uwagę, że ma matrycę pełnoklatkową i IBIS.
Podoba nam się pomysł wprowadzenia go na rynek z nowym kompaktowym obiektywem FE 28-60mm f/4-5.6 lub jeszcze mniejszym naleśnikiem Sony 28mm f/2.8.. Oferuje fotografowanie w pełnej klatce, tylko w korpusie, który jest zasadniczo tego samego rozmiaru, co kompaktowy aparat APS-C, taki jak Sony A6600. Wkrótce przedstawimy pełne recenzje obu aparatów.