Czy hulajnogi elektryczne są legalne w Wielkiej Brytanii? Krótka odpowiedź brzmi: nie, na razie.. Chociaż możesz legalnie sprzedawać, kupować i posiadać hulajnogi elektryczne, obecnie jazda nimi po drogach publicznych lub szlakach jest nielegalna. Możesz nim jeździć po terenie prywatnym za zgodą właściciela lub na terenie testowym (więcej o tym później), ale prawo jest dość jasne: e-hulajnoga jest zabroniona.
Jeśli zostaniesz zatrzymany przez policję, możesz otrzymać ryczałtowy mandat w wysokości 300 euro plus 6 punktów na prawie jazdy, co może wydawać się zaskakujące, biorąc pod uwagę liczbę skuterów elektrycznych, które widzisz w typowym mieście. Zeszłego lata londyńska policja aresztowała w ciągu jednego weekendu ponad 100 operatorów skuterów elektrycznych.
Ale dlaczego rowery elektryczne są inne?
Spis treści
Rodzaje pojazdów elektrycznych
Obecnie skutery elektryczne są klasyfikowane jako lekkie osobiste pojazdy elektryczne (VLEP), kategoria, która obejmuje również samochody i motocykle i wymaga licencji, opłat, przeglądów technicznych, zdolności sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych i widocznych czerwonych tylnych świateł. Pojazdy ELV muszą również spełniać minimalne wymagania konstrukcyjne, aby mogły zostać uznane za dopuszczone do ruchu drogowego.
Z drugiej strony rowery elektryczne ze wspomaganiem pedałowania są traktowane tak samo jak zwykłe rowery i nie muszą być rejestrowane, opodatkowane ani ubezpieczone. Musisz jednak mieć co najmniej 14 lat, aby je prowadzić, a silnik musi mieć maksymalną moc 250 watów. Silnik nie może napędzać roweru podczas jazdy z prędkością większą niż 15.5 mil na godzinę. Każdy rower elektryczny, który nie przestrzega tych zasad, jest traktowany jako motocykl elektryczny lub motorower.
Hulajnogi inwalidzkie i elektryczne wózki inwalidzkie dzielą się na dwa typy: drugą klasę, która nie może być używana na drodze i osiąga maksymalną prędkość 4 mil na godzinę oraz klasę trzecią, która może być używana na drodze i osiąga prędkość maksymalną 8 mil na godzinę. Pojazdy klasy 3 muszą być zarejestrowane i mogą jeździć wyłącznie osoby powyżej 14 roku życia.

Rowery elektryczne są traktowane tak samo jak rowery pchane, o ile spełniają określone kryteria i są wspomagane pedałem (Źródło zdjęcia: Shutterstock)
Programy wynajmu skuterów elektrycznych
W Wielkiej Brytanii przeprowadzono już kilka małych prób skuterów elektrycznych, w tym długotrwały program działający w londyńskim Olympic Park, ale rząd planuje teraz rozszerzyć testy na dowolne miasto lub miasteczko.
Próby te miały pierwotnie rozpocząć się w 2021 r., ale zostały przesunięte po pandemii koronawirusa, aby ułatwić transport publiczny i zachęcić ludzi do poruszania się bardziej ekologicznie niż jazdy.
Kilka firm zajmujących się skuterami elektrycznymi potwierdziło, że rozmawia z lokalnymi władzami w Wielkiej Brytanii o uruchomieniu projektów pilotażowych.. Według CNBC swoje argumenty przedstawiają amerykańskie firmy Bird i Lime, a także europejskie startupy Tier i Voi.
Chociaż nie wybrałeś jeszcze dostawcy, Milton Keynes jest jednym z pierwszych miast, które potwierdziło swój udział w testach skuterów elektrycznych. Nowe miasto Buckinghamshire (które również przeprowadziło szeroko zakrojone próby z autonomicznymi „kapsułami” do krótkich podróży) szczególnie dobrze nadaje się do projektu dzięki systemowi czerwonych pasów, sieci ścieżek pieszych i rowerowych o podwójnym zastosowaniu, które zapewniają wystarczająco dużo miejsca i gładką powierzchnię jezdną.
Zobaczymy, jak poradzą sobie starsze miasta, z wąskimi lub brukowanymi uliczkami, ale mamy nadzieję, że planowane usprawnienia infrastruktury rowerowej przełożą się również na łatwiejsze w zarządzaniu trasy.

Bird i Lime są wśród wypożyczalni e-skuterów w rozmowach z lokalnymi władzami Wielkiej Brytanii (Źródło zdjęcia: Shutterstock)
Prywatne skutery
Nie wiadomo jeszcze, czy testy będą ograniczone do wypożyczonych skuterów. (aby lokalne władze znały prędkość i rodzaj pojazdów na swoich ulicach), czy też pozwolą ludziom jeździć prywatnymi skuterami.
Posiadanie własnego skutera ma z pewnością zalety. Nie tylko na dłuższą metę będzie to tańsze przy regularnym użytkowaniu, ale także oznacza, że nie będziesz musiał martwić się o odkażanie kierownicy przed wyruszeniem w drogę, co byłoby trudne w przypadku leasingowanych pojazdów. Bird and Lime zawiesił dziesiątki programów wynajmu na całym świecie właśnie z tego powodu (ale warto zauważyć, że Spin twierdzi, że został poproszony o „podniesienie” swoich usług wynajmu, aby wypełnić pustkę pozostawioną przez brak transportu publicznego).
I wtedy?
Wygląda na to, że to tylko kwestia czasu, zanim hulajnogi elektryczne zostaną zalegalizowane w Wielkiej Brytanii, ale bez wątpienia będą obowiązywać zasady dotyczące nie tylko tego, kiedy i gdzie można jeździć, ale także kasków, wielkości silnika i maksymalnej prędkości. . Podczas gdy większość skuterów elektrycznych osiąga maksymalną prędkość 15 mil na godzinę, niektóre mogą osiągnąć prędkość 29 mil na godzinę.
Kiedy hulajnogi elektryczne dostaną zielone światło, z pewnością rozsądniej będzie kupić hulajnogę od sprzedawcy w Wielkiej Brytanii (z których wiele już istnieje), więc możesz mieć pewność, że będą one zgodne z obowiązującymi przepisami prawa i nie. Nie rób tego przypadkowo. Skończ z czymś, co jest sklasyfikowane jako motorower, a będziesz objęty odpowiednią gwarancją w razie problemów.
Będziemy Cię informować, gdy ogłosimy nowe testy i podamy więcej informacji, więc bądź na bieżąco.
Najlepsze oferty skuterów elektrycznych dzisiaj