Podczas rozmowy podczas Display Week 2022, Cheon Hong Kim, inżynier Meta Display, ujawnił kilka szczegółów dotyczących Meta Quest 2 (wcześniej Oculus Quest 2), w tym to, że rozdzielczość nie jest dokładnie taka, jak myśleliśmy.
Quest 2 używa rozdzielczości ekranu 1920 x 1832 dla każdego oka, ale ze względu na soczewki nie jest to rozdzielczość, którą faktycznie widzimy (przez UploadVR). Na początek soczewki są okrągłe, a ekran prostokątny, więc rogi są przycięte, a Meta dosłownie odcięła rogi ekranów, aby usunąć niepotrzebną masę.
Co więcej, gdy przełączasz obiektywy między trzema ustawieniami IPD, co zmienia ich odległość, zmienia się również część ekranu, którą można przez nie zobaczyć.
Gdy soczewki są bliżej siebie, zewnętrzne części ekranu nie będą widoczne i odwrotnie, gdy soczewki są bardziej od siebie oddalone. Aby zaoszczędzić na mocy obliczeniowej i baterii, te niewidoczne części ekranu nie są włączone.
Jednak, jak wyjaśnia Meta, fakt, że nie widzimy pełnej rozdzielczości ekranu, nie stanowi problemu. Nie liczy się rozdzielczość ekranu, ale gęstość jego pikseli.
przez drzwi z siatki
Jednym z problemów z goglami VR jest tak zwany efekt drzwi ekranowych. Ponieważ ekrany wykorzystują tablicę pikseli w powtarzającym się wzorze, na obrazie można zauważyć linie — efekt, który sprawia, że wyglądasz, jakbyś patrzył przez drzwi ekranu, zwłaszcza gdy jesteś blisko nich.
(* 2 *)(Źródło zdjęcia: Shutterstock/GnimStudios)Chociaż tego efektu nigdy nie można całkowicie wyeliminować, można go znacznie zmniejszyć, poprawiając gęstość pikseli na ekranie. Przy większej liczbie pikseli zgrupowanych w tym samym obszarze rozbieżności stają się znacznie mniej zauważalne.
W związku z tym Meta ma na celu wykorzystanie wyświetlaczy o wysokiej liczbie pikseli na cal i technologii foveation, aby stale przesuwać liczbę pikseli na stopień powyżej 60 PPD (limit, który ludzie mogą dostrzec).
Według aktualnych plotek, Project Cambria ma używać nowych 2,48-calowych miniekranów LED o rozdzielczości 2160 x 2160 pikseli na oko. Powinno to spowodować, że nowy telefon w pikselach na cal osiągnie 1230PPI, w porównaniu do 773PPI w Quest 2.
Aby obliczyć piksel Cambrii na stopień, musielibyśmy znać jej ogniskową, której nie znamy, ale zakładając, że jest to to samo co Quest 2, patrzylibyśmy na PPD wynoszące 33. To nadal byłoby dobra odległość obiektywu 60PPD, ale znacznie bliższa niż 21PPD z Quest 2.
To powiedziawszy, Project Cambria prawdopodobnie będzie miał bardziej kompaktową konstrukcję w oparciu o to, co powiedziała Meta, więc jego ogniskowa prawdopodobnie będzie inna. Tak więc, jak w przypadku wszystkich spekulacji, będziemy musieli poczekać i zobaczyć, co oficjalnie ogłosi Meta.
Jednak poprawa jakości wyświetlaczy jest wyraźnie priorytetem dla Meta, więc spodziewaj się wielu ulepszeń po premierze Cambrii i jej przyszłych zestawów słuchawkowych (takich jak Meta Quest 3).