Wiele osób zastanawia się, czym jest VRR?  Jest to jeden z wielu akronimów, które pojawiają się obecnie w programach telewizyjnych., ale będziesz chciał to zrozumieć, aby upewnić się, że jesteś w pełni poinformowany przy zakupie nowego telewizora, zwłaszcza jeśli planujesz używać go do grania w gry na Xbox Series X / Xbox Series S lub PS5.

VRR lub jak nazywa się zmienna częstotliwość odświeżania?, jest kluczową funkcją pozwalającą uzyskać płynny i pozbawiony artefaktów obraz podczas grania w gry, co zapewnia ostry obraz w grach offline i konkurencyjnych.

Ale Jak to działa i jaka to naprawdę robi różnica? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w poniższym poradniku.

Co to jest VRR?

Głównym zadaniem VRR jest wyeliminowanie zrywania ekranu podczas grania. Rozdzieranie obrazu to rodzaj problemu wizualnego, w którym obraz z telewizora migocze w środku kadru, zanim będzie kontynuowany jak poprzednio. Ale co tak naprawdę się tutaj dzieje?

Zrywanie ekranu występuje, gdy aktualizacja obrazu telewizora nie jest zsynchronizowana z prędkością do którego twoja konsola lub karta graficzna twojego komputera dostarcza obrazy. Kończysz z połową obrazu na ekranie do obejrzenia, tj. górna połowa ekranu wyświetla jeden obraz, a dolna połowa następny.

Dzieje się tak, ponieważ telewizory nie aktualizują od razu całego obrazu na ekranie. Kontroler monitora szybko przesuwa ekran, zwykle w górę iw dół, aktualizując stan każdego piksela. Zdarza się to zbyt szybko, aby nasze oczy i mózg mogły to zauważyć, aż powoduje aberrację wzrokową.

Rozdarcie staje się zauważalne, gdy na przykład używasz telewizora 60 Hz, a liczba klatek na sekundę w grze waha się od 45 do 60 klatek na sekundę. Jest to szczególnie widoczne w szybkich grach, takich jak strzelanki FPS. Szybko przerzuć grę, a różnice między informacjami na ekranie mogą się bardzo różnić w zależności od obrazu.

To szokujący wygląd.

VRR eliminuje to, synchronizując częstotliwość odświeżania ekranu z częstotliwością wyjścia konsoli. Koniec z rozrywaniem, brak spadku wydajności, ponieważ to konsola lub komputer napędzają rytm, a nie ekran.

Ostatni z nas 2

The Last of Us Part II (PS4) (Zdjęcie: Sony / Naughty Dog)

VRR przez HDMI 2.1

Ta koncepcja aktualizacji ekranu w celu dopasowania do renderowanych obrazów nie jest niczym nowym, ale technologia została ostatnio ulepszona i stała się znacznie bardziej dostępna.

VRR jest teraz częścią standardu HDMI 2.1, który jest również obsługiwany przez eARCi jest funkcją konsol nowej generacji Xbox Series X, Series S i PS5.

Synchronizacja klatek jest już nie tylko dla fanów gier komputerowych, a VRR obsługuje rozdzielczości do 4K i liczbę klatek na sekundę do 120 kl./s, co jest aktualnym limitem tego, co mogą wyprodukować te najpopularniejsze konsole i telewizory.

VRR przez HDMI 2.1 to ważna standaryzacja procesu, ponieważ wcześniej musieliśmy polegać na G-Sync i FreeSync. Są to zastrzeżone techniki firm Nvidia i AMD, które pojawiły się na długo przed HDMI 2.1. Chociaż na przykład otrzymujesz G-Sync na telewizorach LG OLED, nie jest tak powszechny w inteligentnych telewizorach, takich jak VRR.

Obsługa VRR: jakie mają telewizory, karty graficzne i konsole?

Cóż, już to wiemy najnowsze konsole Sony i Microsoft obsługują VRR. Ale co jeszcze robi?

Być może zaskakująco, Xbox One S i Xbox One X też. Używają AMD FreeSync, ponieważ mają procesory graficzne AMD, ale zostały również zaktualizowane, aby obsługiwać VRR przez HDMI.

Doświadczeni technicznie mogą się zastanawiać, jak to jest możliwe, gdy Xbox One X i One S nie są konsolami HDMI 2.1.

Tutaj sprawy stają się nieco bardziej zagmatwane. HDMI 2.1 nie jest pojedynczym standardem, a raczej zbiorem technologii. Pod tym względem trochę jak z 5G. Niektóre urządzenia HDMI 2.0 obsługują VRR przez HDMI, ale niższa przepustowość HDMI 2.0 oznacza, że ​​działa z częstotliwością do 60 Hz zamiast 120 Hz na Xbox One X.

Ta fragmentacja HDMI jest również powodem, dla którego niektóre nowsze telewizory HDMI 2.1 nie obsługują VRR; nie jest kupowany tylko dlatego, że ma złącze HDMI 2.1. Będzie to mniej bolesne do końca 2021 roku, kiedy VRR przez HDMI prawdopodobnie stanie się standardową funkcją telewizorów średniej i wyższej klasy.

Ale ponieważ jest to teraz kafelek wsparcia, Oto spojrzenie na najpopularniejsze wysokiej klasy seriale telewizyjne i konsole/GPU, które obsługują VRR.

Konsole

  • Xbox Series X: HDMI / FreeSync
  • Xbox Series S: HDMI / FreeSync
  • Xbox One X: HDMI / FreeSync
  • Xbox One S: HDMI / FreeSync
  • PS5: HDMI
  • PS4 Pro: nie dotyczy
  • PS4: nie dotyczy
  • Przełącznik Nintendo: nie dotyczy

Karty graficzne

  • Seria Nvidia RTX 3000: HDMI / G-Sync
  • Seria Nvidia RTX 2000: HDMI / G-Sync
  • Seria Nvidia GTX 1000: G-Sync (tylko ze złączem DisplayPort)
  • Seria AMD Radeon RX 6000: HDMI / FreeSync
  • Seria AMD Radeon RX 5000: HDMI / FreeSync
  • Seria AMD Radeon RX 500: FreeSync

Telewizory

  • Seria LG OLED CX / GX: HDMI / FreeSync Premium / G-Sync
  • Seria LG OLED BX: HDMI / FreeSync Premium / G-Sync
  • Sony OLED A8: nie dotyczy
  • Panasonic HZ2000: nie dotyczy
  • Panasonic HZ1000: nie dotyczy
  • Samsung Q90T / Q95T: HDMI / FreeSync Premium
  • Samsung Q80T: HDMI / FreeSync

Co nam to mówi? Wysokiej klasy telewizory Samsung i LG są zdecydowanie najlepsze, jeśli chodzi o funkcje konsoli nowej generacji.

Istnieją jednak inne czynniki, które ją komplikują.

48-calowy LG CX OLED

LG CX OLED (2020) (Zdjęcie: LG)

Problem pierwszy: zakres częstotliwości odświeżania

Każdy telewizor lub monitor zgodny z VRR ma zakres działania, różnorodność częstotliwości odświeżania, z jaką może działać podczas korzystania z VRR. To zwykle około 40-120 Hz, jak na wspaniałym LG CX OLED.

Oznacza to, że nie będzie działać w grach, w których jakość wizualna jest ważniejsza niż liczba klatek na sekundę i dążą do 30 klatek na sekundę. Jest jednak rozwiązanie.

Niektóre wyświetlacze VRR mają funkcję o nazwie LFC (Low Frame Rate Compensation). Dzięki temu ekran aktualizuje się dwukrotnie szybciej niż renderowane klatki. Pozostają więc zsynchronizowane, ale telewizor pracuje dwa razy ciężej.

Jest to ważne, ponieważ jeśli Xbox Series X i PS5 są reklamowane jako konsole „120 fps”, gra z 30 fps prawdopodobnie nadal będzie działać. Czemu? Dążąc do niższej liczby klatek na sekundę, a być może nawet do rozdzielczości poniżej 4K, programiści mogą wykorzystać więcej mocy konsoli do zaawansowanych efektów oświetlenia, tekstur lub cieni ze śledzeniem promieni. Prawdopodobnie poprawią immersję bardziej niż wysoką liczbę klatek na sekundę w wolniejszych grach przygodowych.

Problem drugi: amplitunery AV

Mamy złe wieści. Jeśli masz tradycyjną konfigurację dźwięku przestrzennego, może być również konieczna aktualizacja amplitunera kina domowego, ponieważ musi on również obsługiwać VRR. A jeśli nie masz nowego odbiornika, na pewno teraz tak nie jest.

Na szczęście istnieje rozwiązanie.

Możesz podłączyć komputer lub konsolę do gier bezpośrednio do telewizora i użyć optycznego wyjścia audio telewizora lub złącza HDMI ARC lub eARC, aby przesłać dźwięk do odbiornika.

ARC i eARC przekształcają następnie jedno z wejść HDMI telewizora w wyjście audio.

eARC (Enhanced Audio Return Channel) jest lepszy z tych dwóch. Jego połączenie o większej przepustowości umożliwia przesyłanie bardzo szybkich formatów, takich jak Dolby TrueHD i DTS-HD.

Amplituner AV

(Zdjęcie: LaComparacion)

Czekaj, a co z FreeSync, V-Sync i G-Sync?

do w pełni rozumiem, dlaczego VRR przez HDMI 2.1 jest wyjątkowy, warto spojrzeć wstecz na prekursorów tej technologii. Zacznijmy od V-Sync, oryginalnego rozwiązania problemu rozrywania obrazu.

V-Sync zmienia sytuację, uruchamiając GPU z częstotliwością odświeżania ekranu, która tradycyjnie wynosiłaby 60 Hz. GPU mnoży dostarczanie klatek, aby dopasować je do pojemności ekranu.

Rozdarcie zostało rozwiązane, ale podobne problemy wizualne pojawiają się, jeśli szybkość renderowania nie jest zgodna z częstotliwością odświeżania ekranu. Zobaczysz miejsca, w których ten sam obraz jest wyświetlany dwa lub więcej razy z rzędu, co powoduje drgania spowodowane przerywanym zmniejszaniem o połowę (lub jedną czwartą liczby klatek na sekundę).

Ten problem został rozwiązany za pomocą Adaptive V-Sync, wprowadzonego przez Nvidię w 2012 roku. Po prostu wyłącza synchronizację pionową, gdy liczba klatek na sekundę spada poniżej częstotliwości odświeżania monitora.

Żadna z metod nie była idealna, co doprowadziło do wprowadzenia Nvidia G-Sync w 2013 roku i AMD FreeSync w 2015 roku. Są one bardzo podobne do implementacji VRR w HDMI 2.1, więc ekran zmienia swoje zachowanie zamiast komputera.

Problem VRR OLED

Teraz, gdy już daliśmy Wam wgląd w historię tej technologii, musimy cofnąć się o krok, aby dać Wam bardziej techniczne spojrzenie na to, co dzieje się za kulisami. W jakiś sposób VRR, G-Sync i FreeSync tak naprawdę nie zmieniają zachowania ekranu tak bardzo, jak możesz sobie wyobrazić.

Większość zachowań ekranu jest zawsze zdeterminowana przez maksymalną częstotliwość odświeżania. Weźmy na przykład telewizor 120 Hz.

Obraz ekranu można aktualizować 120 razy na sekundę lub co około 8,3 milisekundy. Każdy interwał to okno czasu, w którym telewizor może narysować obraz, i pozostają one takie same niezależnie od częstotliwości odświeżania, jaką VRR stara się emulować.

Ekran po prostu czeka na zakończenie ramki, a następnie umieszcza ją w jednym z tych okien 8,3 ms.Samsung q80t

Samsung Q80T QLED TV (2020) (zdjęcie: Samsung)

Nie ma tu większego problemu z telewizorami LCD, ze względu na sposób ich działania. Stan pikseli na ekranie LCD i światło, które je oświetla, są w pewnym stopniu niezależne. Ekrany LCD, w tym Samsung QLED, mają tablice podświetlenia LED, które znajdują się za pikselami lub po bokach ekranu.

Telewizory OLED mają piksele emitujące światło, co wydaje się wpływać na ich wydajność podczas korzystania z VRR. Oto kilka wrażeń pisarza Johna Archera, często TechRadar, w Forbes:

„Największym problemem, który nęka zarówno zestawy LG OLED 2019, jak i 2020, jest to, że po włączeniu VRR obraz doświadcza przesunięcia jasności/gammy, które sprawia, że ​​ciemne obszary w grach wyglądają na ciemniejsze. Ostatnio widziałem to na LG OLED48CX. »

Zmiana krzywej gamma może być techniką stosowaną do zmniejszania jasności ekranu i zapobiegania migotaniu, które może powodować VRR na niektórych typach paneli.. Aha, niektórzy właściciele LG OLED również narzekali na migotanie związane z VRR.

Co to znaczy? Idealny telewizor OLED do gier VRR jeszcze nie powstał. Ale możesz być pewien, że jest na dobrej drodze.

Dzisiejsze najlepsze oferty telewizorów LG OLED

Udostępnij to