Co to jest HFR?

Świetne liczby klatek na sekundę stają się coraz ważniejsze dla przeciętnych widzów, zwłaszcza entuzjaści sportu lub gier, ale podobnie jak wiele inicjałów związanych z telewizją, HFR może zmylić każdego, kto nie jest na bieżąco.

W skrócie, HFR to skrót od High Frame RateI prawdopodobnie słyszałeś to określenie w odniesieniu do najlepszych telewizorów, konsol do gier nowej generacji, a nawet nowego Apple TV 4K (2021). Ogólnie liczba klatek na sekundę wzrasta, więcej Z jakiego powodu jest to tak istotne? Pozwól, że przedstawimy Ci pewne informacje na temat najważniejszych wskaźników oglądalności i tego, co zmienia się w dzisiejszym świecie telewizorów HFR.

Co to jest liczba klatek na sekundę?

Każdy ruchomy obraz składa się z serii nieruchomych obrazów lub obrazów, które czytane szybko jeden po drugim są postrzegane przez mózg jako ruchomy obraz, stąd termin „ruchome obrazy”. Im więcej klatek na sekundę (fps), tym płynniejszy i płynniejszy będzie ruch i tym wyższy poziom szczegółowości może zawierać ta ruchoma klatka.

Jaka liczba klatek na sekundę jest używana w kinie?

We wczesnym kinie liczba klatek na sekundę zmieniona z 16 na 26 fps, ale wprowadzenie dźwięku pod koniec lat 24. wymagało standardu dopasowania obrazu do optycznej ścieżki dźwiękowej. Postanowiono użyć XNUMX klatek na sekundę, głównie ze względu na to, że większość kin w tamtych czasach radziła sobie szczególnie z tą liczbą klatek na sekundęi pozostaje regułą produkcji filmowej (imponująco) przez ostatnie 100 lat.

HFR

(Źródło zdjęcia: TechSmith

Jaka jest liczba klatek na sekundę w telewizorze?

Kiedy w latach 1950. XX wieku telewizory zostały wprowadzone do domów, podejście było nieco inne. Dzieje się tak, ponieważ transmisje o standardowej rozdzielczości wykorzystują serię obrazów z przeplotem wyświetlanych z częstotliwością pięćdziesięciu lub sześćdziesięciu Hz, w zależności od używanego standardu telewizyjnego.

Powód, dla którego te przeplatane sygnały używały częstotliwości 50Hz lub 60Hz, był bezpośrednio związany ze źródłem odżywiania tego konkretnego terytorium, z którym w Wielkiej Brytanii i Europie był to PAL przy 50 Hz, podczas gdy USA i kraj japoński używały NTSC przy 60 Hz.

W tym czasie obrazy telewizyjne składały się z szeregu linii skanowania, tak więc obraz z przeplotem zasadniczo skanował połowę obrazu, a następnie drugą połowę obrazu z częstotliwością odświeżania pięćdziesiąt lub sześćdziesiąt razy na sekundę. Ponieważ stało się to tak szybko, mózg nieświadomie łączył te przeplatane obrazy w… obraz pełnego pola z szybkością 25 lub 30 klatek na sekundę.

Wraz z rozwojem technologii transmisji i wyświetlania produkcja telewizyjna mogła wykorzystywać wideo ze skanowaniem progresywnym, co zasadniczo oznacza kręcenie z szybkością 25 lub 30 klatek wideo pełnego pola na sekundę, co zwykle ma miejsce, określanych jako dwadzieścia pięć klatek na sekundę dla systemu PAL i trzydzieści klatek na sekundę dla systemu PAL. NTSC. Ponieważ te 2 szybkości klatek są bardzo zbliżone do XNUMX klatek na sekundę używanych w kinie, częściowo proste było również wyświetlanie filmów w telewizji.

Apple TV 4K (2021) z pilotem

Apple TV 4K (dwa tysiące dwadzieścia jeden) dodaje obsługę wyświetlania HFR (Źródło zdjęcia: Apple)

Co to jest wysoka liczba klatek na sekundę (HFR)?

Wysoka liczba klatek na sekundę to po prostu liczba klatek wyższa niż ustalona 24, 25 lub 30 klatek na sekundę, która do niedawna była regułą dla filmu i telewizji.

POdkąd transmisja telewizji zawsze i we wszystkich okolicznościach opierała się na częstotliwości 50 lub 60 Hz, było nieuniknione, że technologia przechwytywania i wyświetlania będzie ewoluować, aby akceptować wideo ze skanowaniem progresywnym przy 50 fps i 60 fps („Hz” to liczba klatek, które może wyświetlić ekran, a „fps” to liczba klatek określonego strumienia wideo). Wraz z nadejściem HD te wyższe liczby klatek na sekundę stały się bardziej powszechne i są szczególnie skuteczne w sporcie.

Dynamiczna akcja większości meczów sportowych jest wyraźniejsza, płynniejsza i bardziej szczegółowa przy 50/60 fps. To jeden z głównych powodów, dla których najnowsza generacja Apple TV 4K (2021) obsługuje szybkości klatek do 60 kl./s, dzięki czemu podczas oglądania treści z wielu nadawców możesz cieszyć się reportażami sportowymi lub przyrodniczymi z czystym, płynnym ruchem.

Więc chociaż HFR może stać się ostatnio popularnym słowem modowym, przez lata naprawdę cieszyliśmy się transmisją z dużą liczbą klatek na sekundę. I to nie kończy się na 50/60 fps, ponieważ wraz z rozwojem technologii kamer i wyświetlaczy, przepustowość wzrosła, a algorytmy kompresji poprawiły się, zaczynamy widzieć wzrost liczby klatek na sekundę do 100/120 kl./s.

Ostatnio dużo mówi się o 4K i HDR i chociaż te dwie innowacje przekładają się na lepsze wrażenia wizualne, dodanie HFR może mieć największe znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o reportaże przyrodnicze lub sport.

Will Smith w Gemini Man (HFR)

Will Smith w Gemini Man (zdjęcie: Paramount Pictures)

Próbując odzwierciedlić prawdziwe życie, im wyższa rozdzielczość, tym szerszy zakres aktywny i kolory, a im wyższa liczba klatek na sekundę, tym bardziej realistyczne będzie wrażenia. Oglądanie piłki nożnej, baseballu, tenisa i lekkoatletyki z większą liczbą klatek na sekundę zapewni bardziej realistyczne wrażenia. Nie przegapisz żadnej akcji, a wszystko będzie wyglądało jedwabiście gładko i szczegółowo. To samo dotyczy raportów przyrodniczych, w których będziesz miał wrażenie, że tygrys jest w twoim salonie!

Co ciekawe, jedynym obszarem, w którym HFR nie udało się zyskać na popularności, jest produkcja filmów fabularnych, a co za tym idzie, seriali, które często starają się naśladować estetykę filmów fabularnych. 24 kl./s wygląda bardzo wyraźnie, a gdy tylko liczba klatek na sekundę wzrasta, wrażenie oglądania filmu zostaje utracone. Wybór 24 klatek na sekundę mógł być rozsądnym kompromisem sto lat temu, ale po stuleciu filmowania jest to szybkość, z jaką większość ludzi kojarzy się z filmami.

Nie ma ograniczeń technicznych dotyczących nagrywania filmów z większą liczbą klatek na sekundę, zwłaszcza ze względu na fakt, że większość produkcji jest dziś cyfrowa, a były też próby robienia filmów w . HFR. Peter Jackson nakręcił swoje filmy Hobbit w 2 fps, a Ang Lee nakręcił XNUMX filmy XNUMX fps (Billy Lynn's Long Halftime Walk i Gemini Man), ale można śmiało powiedzieć, że żadna z tych produkcji nie została uznana za twórczy sukces. Główne zarzuty, jakie otrzymują te filmy, to to, że przypominają zwykłe „wideo” lub „zbyt realistyczne”, a w konsekwencji tracą tę podstawową estetykę kinematograficzną.

Tak więc, chociaż HFR bez wątpienia zrewolucjonizuje relacje sportowe i reportażowe, jest mało prawdopodobne, aby w najbliższej przyszłości wpłynęło na produkcję filmową i telewizyjną. Istnieje jednak inne medium, w którym HFR dosłownie zmieni zasady gry.

Xbox Series X obsługuje liczbę klatek na sekundę do 120 kl./s

(Źródło obrazu: Xbox Series X)

Co oznacza świetna liczba klatek na sekundę w grach?

Ewolucja konsol do gier w dużej mierze odzwierciedla rozwój technologii wyświetlania z rozdzielczościami, które przeszły od standardowej rozdzielczości z przeplotem do progresywnej wysokiej rozdzielczości, a ostatnio do 4K przy 50/60 fps. Każdy, kto regularnie gra z szybkością klatek powyżej pięćdziesiąt/60p, będzie wiedział, że płynność i szczegółowość ruchu znacznie poprawia wrażenia.

Podczas gdy gracze na PC od jakiegoś czasu cieszą się HFR, pojawienie się Xbox Series X i PS5 zapoczątkowało nową erę masowego grania 100/120 klatek na sekundę.. Chociaż innowacje, takie jak 4K, HDR i ray tracing, mają swoje zalety, większość graczy uzna HFR za największe ulepszenie w grach na konsole nowej generacji, z płynnym ruchem i płynną rozgrywką.

Jak mogę zobaczyć HFR?

Jeśli chcesz cieszyć się wszystkimi zaletami HFR, potrzebujesz telewizora z panelem 100/120 Hz (w zależności od miejsca zamieszkania) i ma co najmniej jedno wejście HDMI dwadzieścia jeden, dzięki czemu może obsługiwać 100/120 klatek na sekundę. podpisać.

Z drugiej strony sprzętu, nowy Apple TV 4K może obsłużyć 50/60 fps, w taki sam sposób, jak wiele odtwarzaczy Blu-ray Ultra HD (chociaż poza tymi 2 filmami i Lee jest bardzo niewiele płyt z 100 fps), i najnowsze konsole do gier. może zarządzać odtwarzaniem z prędkością do 120/XNUMX fps.

Obecnie wielu nadawców i nadajników używa 50/60 fps do transmisji sportowych, wielu raportów przyrodniczych i filmów na YouTube, a już istnieją plany zwiększenia HFR do 100/120 fps w najbliższej przyszłości.

Udostępnij to