Co to jest HFR i co oznacza wysoka liczba klatek na sekundę dla sportu i gier?

Co to jest HFR i co oznacza wysoka liczba klatek na sekundę dla sportu i gier?

Co to jest HFR?

Świetne liczby klatek na sekundę stają się coraz ważniejsze dla przeciętnych widzów, zwłaszcza entuzjaści sportu lub gier, ale podobnie jak wiele inicjałów związanych z telewizją, HFR może zmylić każdego, kto nie jest na bieżąco. W skrócie, HFR to skrót od High Frame RateI prawdopodobnie słyszałeś to określenie w odniesieniu do najlepszych telewizorów, konsol do gier nowej generacji, a nawet nowego Apple TV 4K (2021). Ogólnie liczba klatek na sekundę wzrasta, więcej Z jakiego powodu jest to tak istotne? Pozwól, że przedstawimy Ci pewne informacje na temat najważniejszych wskaźników oglądalności i tego, co zmienia się w dzisiejszym świecie telewizorów HFR.

Co to jest liczba klatek na sekundę?

Każdy ruchomy obraz składa się z serii nieruchomych obrazów lub obrazów, które czytane szybko jeden po drugim są postrzegane przez mózg jako ruchomy obraz, stąd termin „ruchome obrazy”. Im więcej klatek na sekundę (fps), tym płynniejszy i płynniejszy będzie ruch i tym wyższy poziom szczegółowości może zawierać ta ruchoma klatka.

Jaka liczba klatek na sekundę jest używana w kinie?

We wczesnym kinie liczba klatek na sekundę zmieniona z 16 na 26 fps, ale wprowadzenie dźwięku pod koniec lat 24. wymagało standardu dopasowania obrazu do optycznej ścieżki dźwiękowej. Postanowiono użyć XNUMX klatek na sekundę, głównie ze względu na to, że większość kin w tamtych czasach radziła sobie szczególnie z tą liczbą klatek na sekundęi pozostaje regułą produkcji filmowej (imponująco) przez ostatnie 100 lat. HFR (Źródło zdjęcia: TechSmith

Jaka jest liczba klatek na sekundę w telewizorze?

Kiedy w latach 1950. XX wieku telewizory zostały wprowadzone do domów, podejście było nieco inne. Dzieje się tak, ponieważ transmisje w standardowej rozdzielczości wykorzystują serię obrazów z przeplotem, które są wyświetlane z częstotliwością pięćdziesięciu lub sześćdziesięciu Hz, w zależności od używanego standardu telewizyjnego. Powód, dla którego te przeplatane sygnały wykorzystywały częstotliwość 50 Hz lub 60 Hz, był bezpośrednio związany ze źródłem odżywiania tego konkretnego terytorium, z którym w Wielkiej Brytanii i Europie był to PAL przy 50 Hz, podczas gdy USA i kraj japoński używały NTSC przy 60 Hz. W tym czasie obrazy telewizyjne składały się z szeregu linii skanowania, tak więc obraz z przeplotem zasadniczo skanował połowę obrazu, a następnie drugą połowę obrazu z częstotliwością odświeżania pięćdziesiąt lub sześćdziesiąt razy na sekundę. Ponieważ stało się to tak szybko, mózg nieświadomie łączył te przeplatane obrazy w… obraz pełnego pola z szybkością 25 lub 30 klatek na sekundę. Wraz z rozwojem technologii transmisji i wyświetlania produkcja telewizyjna mogła wykorzystywać wideo ze skanowaniem progresywnym, co zasadniczo oznacza kręcenie z szybkością 25 lub 30 klatek wideo pełnego pola na sekundę, co zwykle ma miejsce, określanych jako dwadzieścia pięć klatek na sekundę dla systemu PAL i trzydzieści klatek na sekundę dla systemu PAL. NTSC. Ponieważ te 2 szybkości klatek są bardzo zbliżone do XNUMX klatek na sekundę używanych w kinie, częściowo proste było również wyświetlanie filmów w telewizji. Apple TV 4K (2021) z pilotem Apple TV 4K (dwa tysiące dwadzieścia jeden) dodaje obsługę wyświetlania HFR (Źródło zdjęcia: Apple)

Co to jest wysoka liczba klatek na sekundę (HFR)?

Wysoka liczba klatek na sekundę to po prostu liczba klatek wyższa niż ustalona 24, 25 lub 30 klatek na sekundę, która do niedawna była regułą dla filmu i telewizji. POdkąd transmisja telewizji zawsze i we wszystkich okolicznościach opierała się na częstotliwości 50 lub 60 Hzbyło nieuniknione, że technologia przechwytywania i wyświetlania ewoluuje, aby obsługiwać wideo ze skanowaniem progresywnym przy 50 i 60 klatkach na sekundę („Hz” to liczba klatek, które może wyświetlić wyświetlacz, podczas gdy „fps” to liczba klatek na sekundę określonego strumienia wideo). Wraz z pojawieniem się wysokiej rozdzielczości te wyższe liczby klatek na sekundę stały się bardziej powszechne i są szczególnie skuteczne w sporcie. Szybka akcja większości meczów sportowych jest wyraźniejsza, płynniejsza i bardziej szczegółowa przy 50/60 kl./s. To jeden z głównych powodów, dla których najnowsza generacja Apple TV 4K (2021) obsługuje szybkości klatek do 60 kl./s, zapewniając, że podczas oglądania treści z wielu streamerów możesz cieszyć się transmisją sportową lub przyrodniczą z czystym, płynnym ruchem. Tak więc, chociaż HFR stało się ostatnio popularnym hasłem, od lat naprawdę cieszymy się świetnymi strumieniami klatek na sekundę. I to nie kończy się na 50/60 fps, ponieważ wraz z rozwojem technologii kamer i wyświetlaczy, zwiększeniem przepustowości i ulepszeniem algorytmów kompresji, zaczynamy widzieć wzrost liczby klatek na sekundę do 100/120 kl./s. Ostatnio dużo mówi się o 4K i HDR i chociaż te dwie innowacje przekładają się na lepsze wrażenia wizualne, dodanie HFR może mieć największe znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o reportaże przyrodnicze lub sport. Will Smith i Gemini Man (HFR) Will Smith w Gemini Man (Źródło: Paramount Pictures) Próbując odzwierciedlić prawdziwe życie, im wyższa rozdzielczość, szerszy aktywny zakres i kolory oraz im wyższa liczba klatek na sekundę, tym bardziej realistyczne będzie to doświadczenie. Oglądanie piłki nożnej, baseballu, tenisa i lekkoatletyki z większą liczbą klatek na sekundę zapewni bardziej realistyczne wrażenia. Nie przegapisz żadnej akcji, a wszystko będzie wyglądać jedwabiście gładko i szczegółowo. To samo dotyczy reportaży przyrodniczych, w których będziesz miał wrażenie, że tygrys jest w Twoim salonie! Co ciekawe, jedynym obszarem, w którym HFR nie udało się zdobyć popularności, jest produkcja filmowa, a co za tym idzie, seriale, które często starają się naśladować estetykę filmów fabularnych. 24 kl./s ma bardzo charakterystyczny wygląd, a gdy tylko liczba klatek na sekundę wzrasta, traci się wrażenie oglądania filmu. Wybór 24 klatek na sekundę mógł być rozsądnym kompromisem sto lat temu, ale po stu latach nagrywania jest to liczba klatek na sekundę, którą większość ludzi kojarzy z filmem. Nie ma ograniczeń technicznych dotyczących nagrywania filmów z większą liczbą klatek na sekundę, zwłaszcza ze względu na fakt, że większość produkcji ma obecnie charakter cyfrowy i zdarzały się próby kręcenia filmów na nim. HFR. Peter Jackson kręcił swoje filmy o Hobbicie w 2 klatkach na sekundę, a Ang Lee dwa filmy w XNUMX klatkach na sekundę (Billy Lynn's Long Halftime Walk i Gemini Man), ale można śmiało powiedzieć, że żadna z tych produkcji nie została uznana za twórczy sukces. Główną krytyką tych filmów jest to, że wyglądają jak zwykłe „wideo” lub są „zbyt realistyczne”, w wyniku czego tracą tę podstawową kinową estetykę. Dlatego, chociaż HFR niewątpliwie zrewolucjonizuje reportaż i relacje sportowe, jest mało prawdopodobne, aby miał wpływ na produkcję filmów i seriali w najbliższej przyszłości. Istnieje jednak inne medium, w którym HFR dosłownie zmieni zasady gry. Xbox Series X obsługuje liczbę klatek na sekundę do 120 kl./s (Źródło obrazu: Xbox Series X)

Co oznacza świetna liczba klatek na sekundę w grach?

Ewolucja konsol do gier w dużej mierze odzwierciedla rozwój technologii wyświetlania z rozdzielczościami, które przeszły od standardowej rozdzielczości z przeplotem do progresywnej wysokiej rozdzielczości, a ostatnio do 4K przy 50/60 fps. Każdy, kto regularnie gra z szybkością klatek powyżej pięćdziesiąt/60p, będzie wiedział, że płynność i szczegółowość ruchu znacznie poprawia wrażenia. Podczas gdy gracze na PC od jakiegoś czasu cieszą się HFR, pojawienie się Xbox Series X i PS5 zapoczątkowało nową erę masowego grania 100/120 klatek na sekundę.. Chociaż innowacje, takie jak 4K, HDR i ray tracing, mają swoje zalety, większość graczy uzna HFR za największe ulepszenie w grach na konsole nowej generacji, z płynnym ruchem i płynną rozgrywką.

Jak mogę zobaczyć HFR?

Jeśli chcesz cieszyć się wszystkimi zaletami HFR, potrzebujesz telewizora z panelem 100/120 Hz (w zależności od tego, gdzie mieszkasz) i mieć co najmniej jedno wejście HDMI 100, dzięki czemu może obsługiwać 120/4 fps. podpisać. Jeśli chodzi o inny sprzęt, nowy Apple TV 50K może obsługiwać 60/2 klatek na sekundę, podobnie jak wiele odtwarzaczy Ultra HD Blu-ray (chociaż jest bardzo niewiele dysków 100 klatek na sekundę poza tymi 120 filmami i Lee) oraz najnowsze konsole do gier. może zarządzać odtwarzaniem z prędkością do XNUMX/XNUMX fps. Obecnie wielu nadawców i nadajników używa 50/60 fps do transmisji sportowych, wielu raportów przyrodniczych i filmów na YouTube, a już istnieją plany zwiększenia HFR do 100/120 fps w najbliższej przyszłości.