Mozilla Firefox doda do swojego sklepu internetowego obsługę rozszerzeń przeglądarki opartych na Manifest v3.
Pierwotnie zaproponowany (otwiera się w nowej karcie) przez Google w 2018 roku, Manifest v3 (MV3) to przegląd architektury oprogramowania reklamowany przez giganta technologicznego jako jedna z „najważniejszych zmian platformy w postaci rozszerzeń od czasu jej wydania”. temu". .
Google obiecał, że nowa technologia zapewni użytkownikom „ulepszenia bezpieczeństwa, prywatności i wydajności” oraz pozwoli im „korzystać z bardziej współczesnych otwartych technologii internetowych, takich jak pracownicy usług i obietnice”.
Kiedy zmiana wejdzie w życie?
Od poniedziałku 21 listopada programiści będą mogli przesyłać rozszerzenia Mv3 do podpisania. (otwiera się w nowej karcie) Ale Mozilla jest prawdopodobnie trochę spóźniona na imprezę; Microsoft rozpoczął testowanie Manifest V3 (otwiera w nowej karcie) w swoich przeglądarkach Edge w październiku 2020 r.
Jednak nie każdy jest największym fanem Manifest V3.
Niektórzy z najbardziej zagorzałych zwolenników prywatności w Internecie, tacy jak Electronic Frontier Foundation, wypowiedzieli się przeciwko aktualizacji (otwiera w nowej karcie), mówiąc, że „zmiany w Manifest V3 nie powstrzymają złośliwych rozszerzeń, ale zaszkodzą innowacjom, zmniejszyć skalowalność i pogorszyć wydajność w świecie rzeczywistym.
Jest mało prawdopodobne, aby Mozilla miała duży wybór przy podejmowaniu decyzji o użyciu MV3 w Firefoksie, ponieważ Google kontroluje Chromium, technologię przeglądarki open source, która napędza Google Chrome i Microsoft Edge, które mają duży udział w rynku przeglądarek.
Nawet Apple obsługiwał MV3 dla swojej przeglądarki Safari na macOS i iOS w przyszłości, więc może to być kwestia dotrzymania kroku.
Wsparcie dla Manifest V2, poprzednika Manifest V3, zakończy się w czerwcu 2023 r. we wszystkich przeglądarkach opartych na Chromium.
Nie byłby to pierwszy raz, kiedy Mozilla mierzy się z Google. Firma wcześniej oskarżyła Google, Microsoft i Apple o „preferowanie siebie” i zmuszanie konsumentów do korzystania z ich własnych przeglądarek w raporcie z września 2022 r., przytaczając liczne przykłady szkód dla konsumentów.