Wielki program antywirusowy może wkrótce mieć poważne kłopoty

Według nowego raportu światowy rynek antywirusowy o wartości 2.000 miliardów dolarów może być ogromny, ale jego wielkość niekoniecznie gwarantuje jego przetrwanie.

Po przeprowadzeniu ankiety wśród prawie 1000 dorosłych Amerykanów, Security.org odkrył, że zaufanie do skuteczności oprogramowania antywirusowego gwałtownie spadło, podobnie jak ogólne wykorzystanie, a liczba nowych subskrybentów spadła o połowę.

Raport mówi, że spośród wszystkich ankietowanych konsumentów tylko 2% zaczęło korzystać z programu antywirusowego w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w porównaniu z 5% zaledwie trzy miesiące temu.

Tymczasem odsetek użytkowników, którzy powiedzieli, że nie planują zakupu oprogramowania antywirusowego w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, wzrósł z 61% w listopadzie 2021 r. do 75% w styczniu.

Jednak wykorzystanie pozostaje wysokie. Ponad trzy czwarte dorosłych w Stanach Zjednoczonych (77%) korzysta obecnie z oprogramowania antywirusowego, a jedna czwarta (24%) ma je na swoim smartfonie.

Około 30,5 miliona gospodarstw domowych ma na swoich komputerach bezpłatną ochronę antywirusową, a 49,8 miliona korzysta z wersji płatnej. Podczas gdy darmowa wersja prawdopodobnie dobrze spełnia swoje zadanie, płatni użytkownicy byli o 17% mniej narażeni na kontakt z innowacyjnymi wirusami lub złośliwym oprogramowaniem w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Dodatkowo płatni użytkownicy częściej uznawali swoje oprogramowanie za bardzo skuteczne w porównaniu z tymi, którzy wybrali darmowe wersje (odpowiednio 36% i 24%).

W styczniu 2022 r. około dwóch na pięć (40%) osób bez rozwiązania antywirusowego było skłonnych zainstalować je na swoich urządzeniach w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, w porównaniu z 25% rok temu. Byli bardziej zainteresowani rozwiązaniami, które obejmują również ochronę przed kradzieżą tożsamości, zapory sieciowe lub VPN.

„Być może zachęceni lepszymi łatami i aktualizacjami lub zniechęceni przez wątpliwych ekspertów, znacząca liczba konsumentów porzuciła ochronę antywirusową i kwestionowała jej skuteczność w ciągu ostatniego roku” – podsumowuje raport.

„Ponieważ pojawiające się zagrożenia zagrażają bezpieczeństwu, prywatności, danym w chmurze, handlowi kryptowalutami i telefonom komórkowym, pojawią się firmy zajmujące się cyberbezpieczeństwem gotowe do odwołania się do konsumentów o otwartych umysłach. Szczególnie dobrze powinny radzić sobie te, które oferują pełen zakres wydajnych i przystępnych cenowo usług.

Udostępnij to