Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) wszczyna dwutorowe dochodzenie w sprawie proponowanego przez Microsoft przejęcia producenta gier wideo Activision Blizzard i praktyk konkurencyjnych Amazona związanych z platformą Marketplace.
W styczniu 2022 r. Microsoft ogłosił plany zakupu Activision Blizzard za 68,7 mld euro, co może sprawić, że będzie to największe przejęcie firmy Microsoft w historii o 26 mld euro więcej niż firma LinkedIn zapłaciła w 2016 r.
6 lipca 2022 r. CMA zaczął zasięgać opinii na temat umowy, a termin składania wniosków wyznaczono na 20 lipca. CMA wstępnie wyznaczył termin 1 września, kiedy zatwierdzi transakcję lub rozpocznie głębszą fazę. dwie opinie
Na początku tego miesiąca Linda Khan, przewodnicząca amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (FTC), również potwierdziła, że agencja „przeglądała wpływ na konkurencję na wszystkich dotkniętych rynkach pod kątem możliwych działań naprawczych”.
Przejęcie natychmiast zostało zbadane z powodu pozwu złożonego przez kalifornijski Departament Uczciwego Zatrudnienia i Mieszkalnictwa w lipcu 2021 r., w którym wymieniono „liczne skargi dotyczące bezprawnego nękania, dyskryminacji i działań odwetowych” w firmie.
Jednak CMA powiedział, że nie będzie badać kultury pracy w Activision Blizzard, ale zamiast tego skupi się na tym, czy umowa zmniejszy konkurencję w Wielkiej Brytanii.
Dlaczego CMA i FTC prowadzą dochodzenie?
Lewis Ward, dyrektor ds. gier, eSportu i badań VR/AR w IDC, powiedział, że biorąc pod uwagę wielkość transakcji, nie powinno dziwić, że agencje w wielu krajach badają wpływ proponowanego przejęcia na konkurencyjność.
Chociaż organy regulacyjne prawdopodobnie obawiają się, że Microsoft zacznie tworzyć popularne gry Activision lub Blizzard wyłącznie na ich platformy Xbox lub Windows PC, nie sądzą, aby tak było, ponieważ masowe franczyzy Activision, takie jak Call of Duty, powinny pozostać dostępne na różnych platformach do gier. w sposób nieokreślony.
„Call of Duty jest serią konsolową numer jeden w ciągu ostatniej dekady pod względem przychodów, więc zrozumiałe jest, że regulatorzy chcą lepiej zrozumieć plany związane z jej przyszłością, aby zapewnić, że gracze nie będą zmuszani do kupowania sprzętu Xbox lub Windows Ponad 11 komputerów do grania w gry” – powiedział.
Jeśli władze są przekonane, że te tytuły będą dostępne bezterminowo na wszystkich platformach, Ward nie widzi powodu, dla którego umowa nie miałaby ostatecznie zostać zatwierdzona.
„Będziemy w pełni współpracować przy przeglądzie fuzji przez CMA” – powiedziała w oświadczeniu Lisa Tanzi, wiceprezes i generalny radca prawny Microsoftu. „Spodziewamy się i uważamy za właściwe, aby regulatorzy dokładnie przyjrzeli się temu przejęciu. Jasno określiliśmy, w jaki sposób planujemy prowadzić naszą działalność związaną z grami i dlaczego wierzymy, że umowa przyniesie korzyści graczom, programistom i branży. Jest przekonany, że transakcja zostanie sfinalizowana w roku fiskalnym 2023, jak pierwotnie planowano.
Amazon Marketplace pod mikroskopem
Ta ugoda nie jest jedynym toczącym się dochodzeniem przeciwko dużej firmie technologicznej, które CMA toczy. Dopiero 5 lipca ogłosił dochodzenie w sprawie platformy Amazon UK Marketplace.
Dochodzenie skoncentruje się na trzech obszarach kompetencji: w jaki sposób niepubliczne dane od sprzedawców zewnętrznych mogą być wykorzystywane w działalności detalicznej Amazon, w jaki sposób Amazon ustala kryteria wyboru oferty produktów, które mają zostać umieszczone w polu Kup i Sprzedawcy, którzy mogą wystawiać Produkty Amazon. Produkty najlepszych marek na ich brytyjskim rynku.
Nie ogłoszono daty podjęcia decyzji w sprawie wyniku tego dochodzenia.
Reforma prawa konkurencji cyfrowej w Wielkiej Brytanii
Na początku tego tygodnia prawodawcy UE formalnie przyjęli ustawę o rynkach cyfrowych, która po części pozwala na zwiększenie zakresu działań antymonopolowych i wzmacnia przepisy dotyczące konkurencji cyfrowej.
W 2019 roku grupa ekspertów dokonała przeglądu brytyjskich przepisów dotyczących konkurencji cyfrowej i zaleciła wprowadzenie nowych regulacji. „Rynki cyfrowe będą działały dobrze tylko wtedy, gdy będą wspierane przez silną politykę prokonkurencyjną, która otwiera możliwości dla innowacji”, podsumowuje badanie.
W 2021 r. rząd Wielkiej Brytanii opublikował białą księgę, w której nakreślił nowy „konkurencyjny reżim” dla rynków cyfrowych i rozpoczął konsultacje na temat nowego zestawu propozycji. W maju 2022 r. opublikowano odpowiedź, w której rozważono „szersze reformy konkurencji” i przedstawiono szereg propozycji, które według rządu pomogą „poprawić konkurencję i szerzej chronić konsumentów na rynkach cyfrowych”. Ustalenia ostatecznie utworzyły projekt ustawy o rynkach cyfrowych, konkurencji i konsumentach.
Jednak kiedy rząd przedstawił swój program legislacyjny po ponownym otwarciu parlamentu, cztery dni po opublikowaniu odpowiedzi, rząd nie ustalił harmonogramu przedłożenia nowej ustawy do parlamentu.
Rezygnacja premiera Borisa Johnsona w tym tygodniu, wraz z wiadomością, że do czasu ustanowienia nowego przywódcy nie zostanie uchwalona żadna ważna nowa ustawa, oznacza, że ustawa ma teraz większe opóźnienia.
Pisząc dla Centre for European Reform, Zach Meyers, Senior Fellow w CER, powiedział: „Jeśli Wielka Brytania pozostanie w tyle w zakresie regulacji technologii, brytyjskie startupy technologiczne mogą preferować rozwój w UE, gdzie prawo na rynkach cyfrowych wykona swoje zadanie. żyć łatwiej. ”
Meyers zauważył również, że jeśli Stany Zjednoczone przejdą reformy konkurencji cyfrowej, są bardziej skłonne do odzwierciedlenia Ustawy o Rynkach Cyfrowych niż propozycji Wielkiej Brytanii, co oznacza, że Wielka Brytania może ostatecznie doznać utraty władzy i wpływów na całym świecie.
Prawa autorskie © 2022 IDG Communications, Inc.