Fujifilm produkuje jedne z najpiękniejszych kompaktowych aparatów bezlusterkowych na rynku, a nowy Fujifilm X-E4 to kolejny wspaniały dodatek do ich serii vintage.

Podobnie jak Fujifilm X-T30, projekt jest nowoczesny retro bez anachronizmu, a połączenie czujników Fuji i przetwarzania obrazu zapewnia jedne z najpiękniejszych zdjęć w swojej klasie.

Ale zakup aparatu bezlusterkowego Fujifilm średniej klasy stało się jeszcze bardziej skomplikowane wraz z pojawieniem się X-E4. Nowsza i nieco tańsza alternatywa dla Fujifilm X-T30, oba aparaty oferują bardzo podobną, przyjazną w podróży propozycję.

W ostatniej generacji zawsze rekomendowaliśmy model serii T zamiast serii E. Ale tym razem decyzja nie jest taka łatwa.

Fujifilm X-T30 i X-E4 mają ten sam sensor i procesor. I chociaż niektórzy mogą preferować bardziej namiętne sterowanie z serii T, X-E4 ma kilka poważnych zalet, jeśli nagrywasz dużo filmów lub potrzebujesz najbardziej kompaktowego aparatu bez poświęcania jakości obrazu.

Oto jak wybrać pomiędzy dwoma bezlusterkowymi aparatami odpowiednimi dla początkujących.

Konstrukcja

Porównywanie kamer na tym samym stadionie często sprowadza się do tego, co znajduje się w środku i czy wybór obiektywu firmy jest odpowiedni dla Twoich potrzeb i budżetu. Tym razem szybkie spojrzenie na zewnątrz nauczy Cię wielu rzeczy, które powinieneś wiedzieć.

Kompaktowa obudowa to główna zaleta FujiFilm X-E4. Ma tylko 32,7 mm grubości w porównaniu do 46,8 mm głębokości X-T30. Fuji osiąga to, stosując ekran zlicowany z tyłem, zmniejszając okular wizjera elektronicznego i całkowicie blokując uchwyt.

Oczywiście to drugie jest poświęceniem. Ale sparuj X-E4 z nowym 27-milimetrowym obiektywem Pancake Kit, a otrzymasz wymarzony zestaw do fotografowania oświetlenia ulicznego.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

X-E4 ma również mniej kontroli niż FujiFilm X-T30. U góry traci pokrętło trybu, a z tyłu pokrętło sterujące.

Jednak każdy, kto oskarża X-T4 o to, że jest „dziecięcym” aparatem, jest w błędzie. Z przodu nadal znajduje się pokrętło, a na górze regulator czasu otwarcia migawki. Wydaje się, że jest przeznaczony do ręcznych trybów „priorytetowych”, z których wielu z nas entuzjastów fotografii korzysta domyślnie. I oczywiście do w pełni „automatycznego” strzelania.

Jest tu tylko niewielka dysproporcja wagi. X-E4 waży 364 g z baterią i kartą, X-T30 383 g. Kupujesz X-E4, jeśli chcesz, aby zmieścił się w kieszeni płaszcza, ale nadal miał twardą ramę wewnętrzną z magnezu.

Czujnik

FujiFilm X-E4 i X-T30 mają ten sam czujnik: jest to układ X-Trans czwartej generacji, o rozdzielczości 26,1 MP.

Oprócz możliwości niewielkich różnic w algorytmach przetwarzania w ich oprogramowaniu sprzętowym, kamery te powinny oferować tę samą jakość obrazu. A to z pewnością nie jest zła rzecz.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

Jego standardowy zakres ISO to 160-12800, ale można go rozszerzyć do ISO 80 i do ISO 51200. Nie ma tu nic do oglądania. Możesz oczekiwać mniej więcej takich samych obrazów od wszystkich.

Żaden aparat nie jest również stabilizowany, więc kupuj uważnie swoje obiektywy, jeśli chcesz skorzystać z zalet stabilizacji, takich jak elastyczność dłuższych czasów otwarcia migawki podczas fotografowania z ręki.

Wyświetlacz i wizjer elektroniczny

Bardzo podobne są też wizjery elektroniczne FujiFilm X-E4 i X-T30. Mają rozdzielczość 2,36 miliona punktów, co odpowiada 1024 x 768 pikseli i powiększenie 0,62x.

Jednak niektórzy wolą korzystać z elektronicznego wizjera X-T30, ponieważ konstrukcja daje okularowi więcej miejsca z tyłu aparatu. Wizjer aparatu X-E4 jest umieszczony w stylu dalmierza, umieszczony w rogu, dzięki czemu nos nie uderza w tył aparatu.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

Tylne ekrany obu kamer są zsynchronizowane z docelową publicznością tych kamer. FujiFilm X-T30 ma dwukierunkowy, odchylany ekran, z którego Fuji korzystało w kilku innych modelach. Dużo się pochyla, żeby strzelać pod głowę, ale tylko lekko do tyłu.

Mechanizm ekranu FujiFilm X-E4 umożliwia jego odchylanie do góry, ponad górną część aparatu, dzięki czemu można go używać jako monitora do vloga. To oczywiście nie tylko dla fanów wideo, ta konfiguracja jest również idealna do robienia selfie z wakacji i jest lepsza do tego celu niż w pełni przegubowy monitor. Nic dziwnego, że w 2021 roku oba wyświetlacze będą również czułe na dotyk.

AF i zdjęcia seryjne

Ponownie, nie ma prawie nic, co oddziela FujiFilm X-E4 i X-T30 w działach autofokusa i wydajności seryjnej.

Oba aparaty mają 425 punktów AF z detekcją fazy, a także śledzenie oczu i twarzy. Byłoby dziwne, gdyby ich umiejętności były inne. W sumie, oba mają czujnik X-Trans 4 i procesor X-Processor 4.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

Szybkość serii osiąga 20 kl./s z elektroniczną migawką lub 30 kl./s, jeśli używasz trybu przycinania 1.25x, które mogą być przydatne w niektórych zdjęciach akcji lub przyrody.

Według FujiFilm jest niewielka różnica. Użyj mechanicznego trybu zdjęć seryjnych z szybkością 8 klatek na sekundę, a bufor wyczerpie się po 90 zdjęciach JPEG na X-T30 lub 105 zdjęciach na X-E4.

Sugeruje to poprawę sposobu rozładowywania bufora na karcie SD. Pozwala to X-E4 na nagrywanie non stop z prędkością 4 kl./s (JPEG), podczas gdy X-T30 renderuje po 209 klatkach. Może to wynikać z różnicy w sprzęcie, ale jeśli nie, X-T30 może otrzymać aktualizację, aby przyspieszyć do X-E4. Ale to nie jest do końca pewne.

Wideo

Poszczególne tryby wideo aparatów dostarczają dalszych dowodów na to, że FujiFilm X-E4 lepiej radzi sobie z przetwarzaniem dużej ilości danych w krótkim okresie czasu.

FujiFilm X-E4 może nagrywać w zwolnionym tempie od 240p do 1080pczyli w 8x zwolnionym tempie. Ale stary X-T30 może osiągnąć tylko 120 klatek na sekundę, nawet w rozdzielczości 1080p.

FujiFilm wcześniej opracował tryb wideo 240p dla X-S10, który jest nieco droższy niż którykolwiek z tych aparatów i ma stabilizację obrazu w korpusie.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

X-E4 może też strzelać znacznie dłużej niż X-T30. Możesz nagrywać 4K lub 1080p przez 30 minut w sposób ciągły, w porównaniu do zaledwie 10 minut 4K na X-T30 lub 15 minut 1080p. Najwyraźniej jest tu duża zmiana wydajności, a przynajmniej inne podejście do rozpraszania ciepła.

Pozostałe tryby wideo są w zasadzie takie same. Możesz nagrywać materiał 4K/30p za pomocą obu, ale nie ma tutaj nagrywania 4K/60p. Głębia kolorów to 4:2:0 8-bitowa w aparacie lub 4:2:2 10-bitowa przez HDMI. Jednak trudno sobie wyobrazić, by zbyt wiele osób kupowało X-E4 z zewnętrznym rejestratorem.

Tryby 4K obu aparatów mają również solidny limit szybkości transmisji 200 Mb/s.. Należy pamiętać, że ponieważ żaden aparat nie ma systemu IBIS, może być konieczne zastosowanie dodatkowej stabilizacji programowej podczas edycji, aby uzyskać najlepsze wyniki podczas fotografowania z ręki.

Połączenia i żywotność baterii

Jest jeszcze jedna zaleta nagrywania wideo dla Fujifilm X-E4 w jego łączności.. Aparat posiada gniazdo 3,5 mm na zewnętrzny mikrofon, a mimo niewielkich rozmiarów na górze zawsze znajduje się gorąca stopka do montażu akcesoriów.

Czy chcesz monitorować dźwięk na X-E4? Nie ma problemu. Możesz do tego użyć portu USB-C, a w zestawie znajduje się przejściówka z USB na 3.5 mm.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

X-T30 wykorzystuje mniejsze gniazdo 2.5 mm do podłączenia zewnętrznego mikrofonu, co prawdopodobnie oznacza, że ​​będziesz potrzebować innego adaptera. I chociaż możesz wrócić do używania USB-C do sterowania dźwiękiem, kabel USB-C do 3,5 mm nie jest dołączony. Wygląda na to, że Fujifilm wyciągnęło wnioski z wcześniejszych skarg na aparaty. Oba mają również złącze micro HDMI.

Te aparaty używają dokładnie tego samego akumulatora, NP-W126S. Jednak podczas gdy X-T30 jest przeznaczony do 380 klatek, X-E4 może zarejestrować 460 klatek na jednym ładowaniu, zgodnie z danymi Fujifilm. Po raz kolejny wydaje się, że nastąpiła tu poprawa wydajności.

Jednak roszczenia w filmie są takie same. Fujifilm mówi, że uzyskasz 60 minut przechwytywania 4K lub 75 minut 1080p bez ładowania za pomocą żadnej kamery.

Specyfikacje bezprzewodowe również się nie zmieniły: X-T30 i X-E4 mają Wi-Fi 2.4 GHz i Bluetooth 4.2, ale niestety nie ma Wi-Fi 5 GHz.

cena

  • Fujifilm X-E4 (tylko korpus): 850 USD / 799 EUR / 1,399 USD
  • Fujifilm X-T30 (tylko korpus): 899 USD / 849 EUR / 1,500 USD

Fujifilm ma trudną pracę, rozwarstwiając ceny swoich aparatów średniej klasy. Kupiliśmy Fujifilm X-E4 za 850 USD / 799 EUR / 1,399 USD, podczas gdy X-T30 pierwotnie kosztował 899 USD / 849 EUR / 1,500 USD (choć teraz można go znaleźć za mniej).

Prawdopodobnie właśnie ta bliskość do modelu z serii T spowodowała takie problemy w najnowszym X-E3. Fujifilm oferuje tym razem X-E4 z obiektywem 27 mm, naleśnik z solidną przysłoną F/2.8. Podkreśla to (wielki) oryginalny urok aparatu.

Fujifilm X-E4 kontra Fujifilm X-T30

(Zdjęcie: Fujifilm)

Carry

Ostatnim razem naszą zwykłą radą było kupowanie Fujifilm X-T20 zamiast Fujifilm X-E3. Ale w X-E4 sytuacja się nieco zmieniła.

Jest to mniejszy aparat z odchylanym ekranem, który obsługuje selfie i vlogi oraz różne przydatne funkcje dla tych, którzy kochają filmy, a nie zdjęcia. Umiejętności zwolnionego tempa wzrosły ze 120 fps do 240 fps (1080p), podczas gdy restrykcyjne limity czasowe dla filmów 4K i 1080p zostały zwiększone do 30 minut.

Jednak na froncie fotosów jest między nimi mniej opcji. Te aparaty zrobią podobne ujęcia, ale X-E4 ma nieco lepszą wydajność zdjęć seryjnych, z buforem, który nigdy nie wyczerpuje się przy 4 klatkach na sekundę lub mniej.

To powiedziawszy, jeśli nie planujesz nagrywać dużej ilości filmów, Twój wybór będzie prawdopodobnie zależał od tego, czy wolisz elektroniczny wizjer umieszczony w rogu X-E4, czy centralny wizjer X-T30.

Udostępnij to