Polestar, spółka zależna Volvo, zapowiedziała pojawienie się swojego pierwszego elektrycznego SUV-a, Polestar 3, i wygląda na to, że może on przełamać nowe możliwości technologii autonomicznej jazdy.

Zaplanowany do oficjalnej premiery w październiku przed wprowadzeniem do sprzedaży klientom „na początku 2023 roku”, Polestar 3 będzie próbował konkurować z Teslą Model X, Audi e-tron i SUV-em Mercedes EQS w działach zasięgu i osiągów, ale samochód posiadają również potencjalnie wiodący na rynku autonomiczny system jazdy po autostradzie.

Zasilany przez „najwyższej klasy czujnik LiDAR” i „scentralizowaną moc obliczeniową NVIDIA”, SUV klasy premium będzie korzystał z tej samej technologii autonomicznej jazdy, co nadchodzący SUV Volvo XC90, aby umożliwić kierowcom jazdę z dużą prędkością. prawie bez udziału człowieka . Jednak funkcja ta pojawi się „z czasem” i będzie podlegać ciągłym aktualizacjom na żywo w miarę nadrabiania zaległości w zakresie infrastruktury drogowej i przepisów transportowych.

W wywiadzie dla The Verge z 2020 r. (otwiera się w nowej zakładce), Volvo CTO Henrik Green opracował ten tak zwany system pilotażu jazdy, mówiąc, że samochody wyposażone w oprogramowanie, które było w fazie rozwoju, nie wymagałyby tego samego poziomu opieki. podobnie jak inne pojazdy, które już twierdzą, że obsługują funkcję autonomicznej jazdy.

Green przytoczył funkcję Autopilota Tesli i funkcję Super Cruise Cadillaca jako przykłady systemów, które nadal wymagają od kierowców „pozostania na bieżąco” w przypadku konieczności odzyskania kontroli nad pojazdami. Powiedział wówczas, że SUV XC90 2022 (a tym samym Polestar 3) będzie wykorzystywał zaawansowany czujnik LiDAR, aby wyeliminować potrzebę interwencji.

„Wkrótce Twoje Volvo będzie mogło jeździć autonomicznie po drogach, gdy samochód uzna, że ​​jest to bezpieczne” – powiedział Green w komunikacie prasowym (otwiera się w nowej karcie) ogłaszającym partnerstwo Volvo z producentem Luminar LiDAR. „W tym momencie Twoje Volvo przejmuje odpowiedzialność za kierowcę i możesz się zrelaksować, oderwać wzrok od drogi i puścić kierownicę”.

Wnętrze Polestar 3 przypomina wnętrze Polestar 2 (Źródło zdjęcia: Polestar)

To wszystko w zasadzie brzmi dobrze, a zaangażowanie Volvo w superprecyzyjne czujniki LiDAR zamiast systemów skanowania opartych na kamerach (takich preferowanych przez producenta samochodów Elona Muska) sugeruje, że Polestar 3 i nowe Volvo XC90 mogą naprawdę spełnić obietnicę autonomicznej jazdy.

W praktyce jednak zdolność kierowców do korzystania z systemu Volvo Ride Pilot będzie zależeć od rentowności samych autostrad, a oprogramowanie niezależne od marki prawdopodobnie nie poprawi się w porównaniu z odpowiednikiem Tesli po wyjęciu z pudełka.

Samo Volvo przyznało również, że droga do pełnej autonomii pojazdów będzie stopniowa, a nadchodzące pojazdy będą dostarczane drogą radiową, co „rozszerzy obszary, w których [te samochody] będą mogły [same] jeździć]”.

Tak więc w rzeczywistości do prawdziwie autonomicznego Polestara 3 będzie jeszcze kilka lat, ale z pewnością zapowiada się kolejny duży producent samochodów, który przygotuje swoje pojazdy na autonomiczną przyszłość.

Jak wspomniano, Polestar 3 ma wejść na rynek na początku przyszłego roku, chociaż firma ma również w planach kolejny SUV, Polestar 4 i sportowy sedan, Polestar 5, które są przygotowywane odpowiednio w 2023 i 2024 roku. Podamy więcej szczegółów na temat wszystkich trzech modeli, gdy zostaną one oficjalnie zaprezentowane.

Udostępnij to