Parlament Europejski uchwala szeroko zakrojone przepisy antymonopolowe dla wielkich technologii

Parlament Europejski uchwala szeroko zakrojone przepisy antymonopolowe dla wielkich technologii

Komisja Europejska ogłosiła wczoraj wieczorem, że ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) i ustawa o usługach cyfrowych (DSA) zostały zatwierdzone, co oznacza nowy rozdział w sposobie, w jaki firmy technologiczne będą mogły działać w UE. Parlament głosował 588 za i 11 przeciw za DMA, a 539 posłów poparło DSA, przy 54 głosach przeciw.

Co zawierają przepisy DMA i DSA?

DMA pozwala na różne działania antymonopolowe, jednocześnie rozwiązując problemy z interoperacyjnością. Obejmują one prawo do odinstalowania oprogramowania na urządzeniach, ściślejszą kontrolę dostępu do danych osobowych, większą przejrzystość reklam, zniesienie dostawców, którzy preferują własne usługi oraz zniesienie niektórych restrykcyjnych wymagań dotyczących sklepów z aplikacjami dla programistów.

Tymczasem DSA ustala nowe zasady dotyczące tego, jak firmy internetowe muszą chronić europejskich użytkowników przed dezinformacją online oraz nielegalnymi treściami, towarami i usługami. Prawo zabrania praktyki kierowania użytkowników online na podstawie ich religii, płci lub preferencji seksualnych, tak zwanych ciemnych wzorców, które mają wprowadzać użytkowników w błąd, oraz oszukańczego projektowania stron internetowych, aby zachęcić ludzi do niezamierzonego kliknięcia treści online.

Oczekuje się, że oba rozporządzenia wejdą w życie na początku przyszłego roku, po zakończeniu formalnego procesu przyjęcia.

Według Komisji sankcje będą progresywne, ale o bezprecedensowym zakresie. W przypadku firm, które łamią DSA, kary wyniosą do 6% światowych obrotów. Jednak w przypadku poważnych i powtarzających się naruszeń przepisy pozwolą sądom krajowym zabronić przedsiębiorstwom prowadzenia działalności na terytorium Europy. Zgodnie z DMA kary zostaną ustalone na poziomie 10% całkowitego rozliczenia lub do 20% w przypadku wielokrotnych wykroczeń.

Nowa era regulacji

Pinar Akman, profesor prawa specjalizująca się w prawie konkurencji i dyrektor Centrum Doskonałości w zakresie Zarządzania Cyfrowego im. Jeana Monneta na Uniwersytecie w Leeds, powiedziała, że ​​przyjęcie DMA i DSA jest początkiem nowej ery regulacji cyfrowej. rynków, w szczególności z DMA, który jest zainteresowany kwestionowalnością i uczciwością rynków cyfrowych.

Ostrzegł jednak, że wiele z tego, co może osiągnąć prawodawstwo, będzie zależeć od tego, jak można je wdrożyć i egzekwować w praktyce.

„Jest wiele problemów z tekstem DMA i możemy zobaczyć spory sądowe, co może oznaczać, że nie widzimy szybkich zmian, jakich oczekujemy na rynkach cyfrowych” – powiedział Akman.

W niedawnym artykule zwrócił uwagę na szereg niejasności dotyczących przepisów materialnych RDW, zauważając, że chociaż przepisy mają być samowykonalne, wiele zobowiązań wynikających z art.

„Jeśli chodzi o firmy technologiczne, duże platformy będą już podejmować znaczne wysiłki, aby zapewnić zgodność swoich działań z DMA i DSA w takim zakresie, w jakim jest to możliwe, bez dalszych wytycznych ze strony Komisji, ponieważ zasady zaczną obowiązywać. automatycznie, gdy tylko jak wejdą w życie.

Prawa autorskie © 2022 IDG Communications, Inc.