AMD próbuje uspokoić kontrowersje wokół procesorów graficznych RDNA 3 i „zepsutej” funkcji

AMD próbuje uspokoić kontrowersje wokół procesorów graficznych RDNA 3 i „zepsutej” funkcji

Nowe karty graficzne AMD RDNA 3 były przedmiotem kontrowersji po ich wydaniu, a firma bezpośrednio odniosła się do krytyki podniesionej przez plotkę.

Mianowicie, że Team Red wypuścił Navi 31 z niefunkcjonalnym sprzętem do pobierania shaderów z wyprzedzeniem (na krzemie A0; wrócimy do tego, co to oznacza), teorię rozwiniętą przez wyciekającego sprzęt Kepler_L2 (otwiera się w nowej karcie) na Twitterze (między innymi ).

AMD powiedział Tom's Hardware (otwiera się w nowej karcie): „Podobnie jak poprzednie generacje sprzętu, wstępne pobieranie modułów cieniujących jest obsługiwane w RDNA 3 zgodnie z (*3*). Kod, o którym mowa, steruje funkcją eksperymentalną, która nie została wybrana do włączenia do tych produktów i nie zostaną włączone w tej kompilacji produktu.

„Standardową praktyką branżową jest uwzględnianie funkcji eksperymentalnych umożliwiających eksplorację i dostosowywanie pod kątem wdrożenia w produktach przyszłej generacji”.

Innymi słowy, nic nie jest tutaj zepsute, jak sugerował autor wycieku sprzętu, ale odpowiedni kod dotyczy eksperymentalnej funkcji, która nie powinna być jeszcze włączona (ale będzie używana później z przyszłą generacją kart graficznych Radeon).

Analiza: Zrób to dobrze za pierwszym razem, ale co ze sterownikiem graficznym?

Krótko mówiąc, AMD mówi, że nie ma tu nic do oglądania, idź swoją drogą.

Ta kontrowersja została również ugruntowana sugestią, że jest coś nie tak z (rzekomym) krzemem A0 używanym we wczesnych płytach RDNA 3, gdzie „A0” oznacza, że ​​jest to początkowy fabryczny krzem w wersji fizycznej. A1 będzie następną (drobną) rewizją (w celu naprawienia błędów znalezionych w pierwszej wersji), następnie A2 i tak dalej (z przejściem do B w przypadku większych zmian, następnie C itd. - inne wersje mogą pojawiać się z czasem i pokrywać się) lub zastosowano mocowanie).

Jest kilka punktów, o których należy pamiętać. Przede wszystkim to, że AMD nie potwierdziło, że karty RDNA 3 korzystają z wersji A0 (pochodzi to ze źródeł branżowych i rozmów na żywo, więc tam trzeba uważać). Po drugie, krzem A0 może być i jest używany przez producentów chipów z gotowymi produktami, co oznacza po prostu, że krzem działa dobrze i nie musi być ponownie obracany, co zrobiło coś imponującego (inżynierowie dobrze to zrozumieli) innymi słowy za pierwszym razem).

Jasne, można argumentować, że AMD mogło chcieć, aby wspomniana funkcja wstępnego pobierania modułu cieniującego działała w RDNA 3, ale nie do końca udało im się to, dlatego Team Red nazywa to teraz eksperymentem, a niektórzy twierdzą, że tak, ale oczywiście nie możemy powiedzieć, co wydarzyło się za kulisami, a to są czyste spekulacje.

Pomijając te kontrowersje, nadal istnieje problem pozornie niestabilnych częstotliwości taktowania z ogromnymi rozbieżnościami w RX 7900 XTX i 7900 XT, jak zauważyli inni ludzie na Twitterze (i recenzenci), tacy jak my. Omówiliśmy to niedawno. Według tych raportów zegary mogą zmieniać się od około 2,4 GHz do 2,9 GHz w zależności od gry.

Może to być związane ze zwiększonym zużyciem energii iw rezultacie zmniejszonymi zegarami, ale poczyniono pewne obserwacje podobnego zużycia energii między tymi znacznie wyższymi i (dziwnie) niższymi prędkościami. Trudno ocenić, co się tutaj dzieje, więc na tym wczesnym etapie gry AMD powiedziało, że bada problem z pomocą użytkownika, który go odkrył.

W każdym razie, ogólnie rzecz biorąc, testy porównawcze w grach wskazują na solidną wydajność 7900 XTX w porównaniu z jego rywalem, RTX 4080 firmy Nvidia, a poprawki sterowników mogą wygładzić zmiany częstotliwości. Mimo to obawy dotyczące zużycia energii i prędkości doładowania nadal stanowią problem, ale miejmy nadzieję, że wszystko, co jest nie tak, można naprawić programowo.

W rzeczywistości mówi się więcej niż tylko o tym, jak AMD mogło przyspieszyć RDNA 3, aby dotrzymać długoterminowego harmonogramu wydawania na koniec roku, aby uniemożliwić Nvidii zdominowanie świątecznych wyprzedaży i zadowolić inwestorów. Jest więc całkiem możliwe, że dopracowanie sterowników Adrenalin może dodać znaczną ilość wydajności w (całkiem sporo) najbliższej przyszłości.

Wydanie produktu bez w pełni działających sterowników nie jest oczywiście nową sytuacją, ale nie jest też idealne; z dala od. To powiedziawszy, domyślamy się, że (w pewnym sensie) dobrą wiadomością dla kupujących RDNA 3 jest to, że ich karty mogą stać się szybsze w ciągu najbliższych kilku miesięcy, a może nawet znacznie szybsze. Mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której 7900 XTX faktycznie przewyższa RTX 4080 i skuteczniej konkuruje z 4090 (o rasteryzację, czyli wydajność bez ray tracingu); ale tutaj jesteśmy do przodu.

Najlepsze dzisiejsze oferty na karty graficzne