Czy hulajnogi elektryczne są legalne w Wielkiej Brytanii? Wszystko co musisz wiedzieć

Czy hulajnogi elektryczne są legalne w Wielkiej Brytanii? Wszystko co musisz wiedzieć Czy hulajnogi elektryczne są legalne w Wielkiej Brytanii? Krótka odpowiedź brzmi: nie, na razie.. Chociaż hulajnogi elektryczne można legalnie sprzedawać, kupować i posiadać, obecnie jazda nimi po drogach publicznych lub szlakach jest nielegalna. Można nim jeździć na terenie prywatnym za zgodą właściciela lub na obszarze testowym (więcej o tym później), ale nawiasem mówiąc, prawo jest dość jasne: hulajnoga elektryczna jest niedozwolona. Jeśli zostaniesz zatrzymany przez policję, możesz otrzymać stałą karę w wysokości 300 euro plus 6 punktów w prawie jazdy, choć może to wydawać się zaskakujące, biorąc pod uwagę liczbę hulajnogów elektrycznych w typowym mieście. Zeszłego lata londyńska policja aresztowała w ciągu jednego weekendu ponad 100 operatorów hulajnóg elektrycznych. Ale dlaczego rowery elektryczne są inne?

Rodzaje pojazdów elektrycznych

Obecnie skutery elektryczne są klasyfikowane jako lekkie osobiste pojazdy elektryczne (VLEP), kategoria obejmująca również samochody i motocykle, wymagająca licencji, opłat, przeglądu technicznego, możliwości sygnalizacji, tablic rejestracyjnych i widocznych czerwonych tylnych świateł. Pojazdy ELV muszą również spełniać minimalne wymagania konstrukcyjne, aby można je było uznać za dopuszczone do ruchu drogowego. Z drugiej strony rowery elektryczne ze wspomaganiem pedałowania są traktowane tak samo jak zwykłe rowery i nie muszą być rejestrowane, opodatkowane ani ubezpieczone. Aby jednak nim jeździć, musisz mieć ukończone 14 lat, a silnik musi mieć maksymalną moc 250 watów. Silnik nie może napędzać roweru podczas jazdy z prędkością większą niż 15.5 km/h. Każdy rower elektryczny nie przestrzegający niniejszego regulaminu traktowany jest jak motocykl elektryczny lub motorower. Hulajnogi i elektryczne wózki inwalidzkie dzielą się na dwa typy: klasa druga, które nie mogą być używane na drodze i rozwijają maksymalną prędkość 4 mil na godzinę, oraz klasa trzecia, które mogą być używane na drodze i osiągają maksymalną prędkość 8 mil na godzinę. Pojazdy klasy 3 muszą być zarejestrowane i mogą być prowadzone wyłącznie przez osoby powyżej 14 roku życia. Rower elektryczny Rowery elektryczne są traktowane tak samo jak rowery pchane, pod warunkiem, że spełniają określone kryteria i są wspomagane pedałem (Zdjęcie: Shutterstock)

Programy wynajmu hulajnóg elektrycznych

W Wielkiej Brytanii przeprowadzono już kilka małych prób skuterów elektrycznych, w tym długotrwały program realizowany w londyńskim Olympic Park, ale obecnie rząd planuje rozszerzyć testy na wszystkie zainteresowane miasta. Pierwotnie próby te miały się rozpocząć w 2021 r., ale zostały przesunięte po pandemii koronaawirusa, aby odciążyć transport publiczny i zachęcić ludzi do poruszania się bardziej ekologicznie niż samochodem. Kilka firm zajmujących się skuterami elektrycznymi potwierdziło, że rozmawia z lokalnymi władzami w Wielkiej Brytanii o uruchomieniu projektów pilotażowych.. Według CNBC swoje argumenty przedstawiają amerykańskie firmy Bird i Lime, podobnie jak europejskie start-upy Tier i Voi. Chociaż nie wybrałeś jeszcze dostawcy, Milton Keynes jest jednym z pierwszych miast, które potwierdziło swój udział w testach skuterów elektrycznych. Nowe miasto Buckinghamshire (które przeprowadziło również szeroko zakrojone testy z autonomicznymi „kapsułami” do krótkich podróży) szczególnie dobrze nadaje się do projektu dzięki systemowi czerwonych pasów – sieci ścieżek rowerowych i pieszych o podwójnym przeznaczeniu, która zapewnia wystarczającą przestrzeń i gładka powierzchnia do jazdy. Czas pokaże, jak poradzą sobie starsze miasta z wąskimi lub brukowanymi uliczkami, mamy jednak nadzieję, że planowane ulepszenia infrastruktury rowerowej zaowocują również łatwiejszymi w zarządzaniu trasami. Skutery elektryczne Bird and Lime Bird i Lime należą do firm wynajmujących hulajnogi elektryczne prowadzących rozmowy z lokalnymi władzami brytyjskimi (Zdjęcie: Shutterstock)

Prywatne hulajnogi

Nie wiadomo jeszcze, czy testy będą ograniczone do wypożyczonych skuterów. (aby lokalne władze znały prędkość i rodzaj pojazdów na swoich ulicach), czy też pozwolą ludziom jeździć prywatnymi skuterami. Posiadanie własnego skutera ma z pewnością zalety. Nie tylko będzie to tańsze na dłuższą metę przy regularnym użytkowaniu, ale oznacza również, że nie będziesz musiał się martwić o dezynfekcję kierownicy przed ruszeniem, co byłoby trudne do wykonania w przypadku leasingowanych pojazdów. Właśnie z tego powodu Bird and Lime zawiesiło dziesiątki programów wynajmu na całym świecie (warto jednak zauważyć, że Spin twierdzi, że poproszono go o „zwiększenie skali” usług wynajmu, aby wypełnić pustkę pozostawioną przez niedobory transportu publicznego).

I wtedy?

Wygląda na to, że to tylko kwestia czasu, zanim hulajnogi elektryczne zostaną zalegalizowane w Wielkiej Brytanii, ale bez wątpienia będą obowiązywać zasady dotyczące nie tylko tego, kiedy i gdzie można jeździć, ale także kasków, wielkości silnika i maksymalnej prędkości. . Podczas gdy większość skuterów elektrycznych osiąga maksymalną prędkość 15 mil na godzinę, niektóre mogą osiągnąć prędkość 29 mil na godzinę. Kiedy hulajnogi elektryczne dostaną zielone światło, z pewnością rozsądniej będzie kupić hulajnogę od sprzedawcy w Wielkiej Brytanii (z których wiele już istnieje), więc możesz mieć pewność, że będą one zgodne z obowiązującymi przepisami i że nie. Nie rób tego przypadkowo. Skończ z czymś, co zalicza się do motoroweru, a w razie problemów będziesz objęty odpowiednią gwarancją. Będziemy Cię na bieżąco informować o ogłoszeniu nowych testów i udostępnieniu dalszych informacji, więc bądź na bieżąco. Najlepsze oferty na hulajnogi elektryczne już dziś