Czy gry wideo mogą sprawić, że będziesz mądrzejszy?

Nie ma wątpliwości, że gry wideo znacząco zmieniły sposób, w jaki spędzamy wolny czas. Są bohaterami spotkań z przyjaciółmi, samotnych chwil. Stanowią także roczną inwestycję o wartości prawie 100.000 miliardów dolarów. Każdy z nas kiedyś w to grał. Zwykle kojarzymy je z chwilami rozłączenia, o których nie chcemy za dużo myśleć. Co by było, gdyby nasza ulubiona gra wideo była korzystna dla naszego mózgu? Czy gry wideo i inteligencja są ze sobą powiązane? Ale to nie wszystko, istnieją związki rekreacyjne, które również pomagają mózgowi, niektóre z nich tak kliknij tutaj Następnie porozmawiamy o zmianie, jakiej doświadczyliśmy w sposobie postrzegania świata dzięki grom wideo. Zobaczymy, że nie wszystkie gry wideo generują ten sam efekt poznawczy. Czym jest grywalizacja? Termin ten pochodzi od angielskiego słowa game. Odnosi się do korzystania z różnego rodzaju gier (cyfrowych lub analogowych, nowych lub starych), tak aby zastosowane do konkretnego ćwiczenia wpływały na rozwój danej czynności. Powszechnie używa się go w dydaktyce w odniesieniu do gier prowadzonych w klasie, zawsze mających na celu poprawę uczenia się i rozwój poznawczy uczniów. Gamifikujemy niemal każdą czynność. Jeszcze bardziej nam w tym pomagają gry proste, dynamiczne i analogowe. Jednak coraz łatwiej jest uzyskać dostęp do treści online podczas zajęć. Gry wideo powoli wkraczają w tę dziedzinę. Wielu rodziców wyraziło swoje niezadowolenie. Gry wideo nie są jeszcze akceptowane jako źródło wiedzy.  

Gry wideo i inteligencja

  Istnieje kilka powodów, dla których uważamy, że gry wideo i rozwój poznawczy są ze sobą powiązane. W rzeczywistości od 2005 roku badanie przeprowadzone przez Shaffera, Squire’a, Halversona i Gee wykazało związek między nauką a grami wideo. Nie po raz pierwszy gry i inteligencja zostały powiązane. Niemal wiadomo, że szachy (które w rzeczywistości są dyscypliną sportową) mają bardzo pozytywny wpływ na logiczne rozumowanie. To właśnie mogłyby zrobić gry takie jak League of Legends czy Battlefield 3. Docelowo promują rozwój poznawczy. Podobnie jak w szachach, aby odnieść sukces w pierwszej partii, należy opracować dobrą strategię. W tym drugim przypadku niezbędna jest doskonała koordynacja oczu i rąk, ponieważ prędkość oferuje nam wiele korzyści. Może to być uzasadnione uprzedzenie, gdy mówimy o korzyściach poznawczych. Gry wideo wymagają od nas różnych zdolności, fizycznych lub psychicznych, które możemy posiadać np. w zależności od rodzaju inteligencji, która nad nami dominuje. Gracz z dobrą inteligencją przestrzenną będzie wyróżniał się w grach strategicznych. Inny z dobrą inteligencją językowo-werbalną będzie dobry na przykład w Scrabble.  

Nie wszystkie gry wideo

Następnym pytaniem będzie prawdopodobnie: czy to oznacza, że ​​każda gra wideo może uczynić mnie mądrzejszym? Odpowiedź brzmi: nie. Generalnie powinniśmy szukać takich, które zwiększają naszą zdolność przetwarzania informacji i zdolność rozwiązywania problemów. Musimy także wziąć pod uwagę minimalny zalecany wiek, aby móc grać w daną grę wideo. Nieprzestrzeganie tego limitu wieku może mieć wpływ na potencjalne świadczenia. Pozwalanie dzieciom na zabawę w brutalne gry może wpłynąć na ich postrzeganie społeczne. W rzeczywistości mogą stracić zainteresowanie otaczającymi ich ludźmi. Jednak takie występowanie nie jest systematyczne. W rzeczywistości zakłada obecność innych zmiennych, takich jak w szczególności osobowość agresywna, zaburzenia osobowości lub konfliktowe wychowanie. Nie oznacza to, że brutalne gry nie nadają się do stymulowania naszej inteligencji. Kilka badań potwierdza tę hipotezę. Musisz tylko zrozumieć, że dzieje się tak tylko w przypadku dorosłej populacji. Dopiero gdy osiągniemy dorosłość poznawczą, będziemy w stanie w pełni odróżnić rzeczywistość od fikcji. Pamiętaj, że gry wideo są w istocie pozytywne, a nawet konieczne. Nie oznacza to, że nie ma analogowego odpowiednika (każdy sport z piłką poprawia koordynację w taki sam sposób, jak gra wideo taka jak Battlefield). Nie możemy jednak ignorować korzyści, jakie oferują te nowe źródła wiedzy.